Ο κ. Ιωάννης Ζωγραφάκης, περιφερειακός διευθυντής της Swiss International Air Lines σε Ελλάδα και Τουρκία, μίλησε στο www.airnews.gr για την πορεία της Swiss, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα οι αεροπορικές εταιρείες στη χώρα μας και για τις συνέργειες μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών και το ρόλο που αυτές διαδραματίζουν. Οι απόψεις του κ. Ζωγραφάκη με τη μεγάλη εμπειρία στον αεροπορικό κλάδο, παρατίθενται στη συνέντευξη που ακολουθεί.

1. Ποια προβλήματα αντιμετωπίζει η αεροπορική κοινότητα στη χώρα μας και ειδικότερα η εταιρεία σας; Εξ αιτίας της κρίσης παρατηρούμε ότι αρκετές αεροπορικές εταιρείες με μακρόχρονη παρουσία στην Ελλάδα, αποσύρονται από την αγορά. Θα έλεγα ότι τρία είναι τα σημερινά προβλήματα. Αρχικά, η οικονομική κρίση, η συρρίκνωση των εισοδημάτων και η πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα, συμβάλλουν αρνητικά τόσο στην μείωση των ταξιδιών αναψυχής όσο και των επαγγελματικών.  Τα οργανωμένα ταξίδια (γκρουπς) έχουν ελαχιστοποιηθεί. Δεύτερον, ο μεγάλος ανταγωνισμός έχει συμπιέσει σημαντικά τους αεροπορικούς ναύλους με αποτέλεσμα, ιδιαίτερα στην Ευρώπη, να μην αφήνουν κέρδη στις αεροπορικές εταιρείες. Τέλος, θα ανέφερα το κόστος του αεροδρομίου της Αθήνας, το οποίο παρόλο των κινήτρων που προσπαθεί να χορηγήσει στους χρήστες, είναι αποτρεπτικό στην ανάπτυξη ή ακόμα και στη διατήρηση του δικτύου τους. Για αυτό και παρατηρούμε ότι η μεγαλύτερη πτώση καταγράφεται στο αεροδρόμιο της Αθήνας από ότι στα περιφερειακά. Βέβαια, δεν πρέπει να αγνοήσουμε ότι η πόλη της Αθήνας  υπέστη σημαντική ζημιά από τις ταραχές και τις απεργίες. Η Swiss, τα τελευταία χρόνια επιχείρησε να αναπτυχθεί στην Ελλάδα, έτσι προσθέσαμε δυο καθημερινές πτήσεις από και προς Γενεύη και επίσης, αυξήσαμε τη χωρητικότητα των αεροσκαφών. Συνολικά, διαθέταμε έξι καθημερινές πτήσεις από και προς Ελλάδα. Από Αθήνα διατηρούμε τρεις πτήσεις για Ζυρίχη, δυο για Γενεύη και μια από Θεσσαλονίκη, βέβαια με προώθηση της πλειοψηφίας των επιβατών σε όλο το δίκτυο της  Swiss. Το Νοέμβριο του 2012, αναγκαστήκαμε να σταματήσουμε μετά από 32 χρόνια την πτήση μας στη Θεσσαλονίκη και επίσης, να μειώσουμε σε μια καθημερινή πτήση το δρομολόγιο της Γενεύης. Κάτω από τις σημερινές συνθήκες, είναι αδύνατον  να κάνει κανείς μακροχρόνια πρόβλεψη που αφορά την διατήρηση ή την επέκταση του δικτύου. 2. Πόσο βοήθησαν μέχρι τώρα οι συγχωνεύσεις στον αεροπορικό κλάδο και πόσο θα βοηθήσουν στο μέλλον; Οι συνέργειες είναι σημαντικές; Θεωρώ ότι οι συγχωνεύσεις και οι συνέργειες αποτελούν μονόδρομο για την επιβίωση των αεροπορικών εταιρειών σε παγκόσμιο επίπεδο. Τα περιθώρια κέρδους στην αεροπορική βιομηχανία είναι ελάχιστα στην εποχή μας. Βεβαίως, υπάρχουν εταιρείες που έχουν πρόσβαση σε φθηνό πετρέλαιο ή σε κρατικές επιδοτήσεις και έτσι, μπορούν και αναπτύσσονται ακόμα δυναμικά, αλλά βεβαίως με άνισους όρους. Νομίζω ότι οι συνέργιες θα επεκταθούν και σε τομείς που μέχρι σήμερα θεωρούνται ταμπού, όπως στο πτητικό έργο. Το μεγαλύτερο κόστος είναι το καύσιμο που δυστυχώς οι εταιρείες δεν μπορούν να επηρεάσουν, έτσι αναγκαστικά στρέφονται στη μείωση όλων των υπολοίπων λειτουργικών δαπανών. 3. Πώς βλέπετε να εξελίσσεται η ελληνική αεροπορική αγορά σε συνδυασμό με την ευρωπαϊκή; Η παγκόσμια αγορά παρά τα προβλήματα που έχει και λόγω της ύφεσης, πώς κρίνετε την εξέλιξή της; Αναμφίβολα το αεροπορικό μέσο είναι το πιο γρήγορο και θα έλεγα το πιο οικονομικό άρα και εξ΄ορισμού και το πιο μαζικό. Έτσι θα έχει μια αύξουσα πορεία παρά τα προβλήματα του κόστους του πετρελαίου. Επενδύσεις στην ανάπτυξη της τεχνολογίας που αφορούν στην κατασκευή αλλά και στην ασφάλεια των αεροσκαφών θα εξακολουθήσουν να έχουν αύξουσα πορεία. Παρατηρούμε τον ανταγωνισμό που γίνεται στις κατασκευαστικές εταιρείες πιο μαζικών αεροσκαφών με οικονομία κατανάλωσης καυσίμων, με μείωση εκπομπών θορύβων και ρύπων. Γίνεται επίσης εκτεταμένη ερεύνα χρησιμοποίησης εναλλακτικών μορφών καυσίμων. Όλος αυτός ο ανταγωνισμός των κατασκευαστικών μαζί με τον ανταγωνισμό στην άνεση των επιβατών μεταφέρεται και στις αεροπορικές εταιρείες και για αυτό παρατηρούμε ότι οι εταιρείες ωθούνται στη συνεχή ανανέωση του προϊόντος που προσφέρουν. Η εξέλιξη αυτή σε συνδυασμό με την εξέλιξη που υπάρχει στο διαδίκτυο,  κάνει τον τελικό καταναλωτή να έχει στην διάθεσή του όλες τις δυνατές πληροφορίες που αφορούν το ταξίδι του, κυρίως αυτές που αφορούν στη διαμόρφωση του κόστους και ο ανταγωνισμός γίνεται με περισσότερη διαφάνεια άλλα συγχρόνως  είναι και πιο έντονος. Συνεπώς, η αεροπορική αγορά σε ευρωπαϊκό άλλα και παγκόσμιο επίπεδο θα αναπτύσσεται παρά την ύφεση, με δυο χαρακτηριστικά. Πρώτον, τη μείωση του κέρδους και δεύτερον, τη μείωση ή τη συνένωση αεροπορικών εταιρειών. Όσον αφορά την ελληνική αγορά, είναι γεγονός ότι δεν μπορεί να «σηκώσει» δυο εταιρείες μεγέθους  Aegean και Ολυμπιακής. Η κρίση βέβαια επιταχύνει τις εξελίξεις της συγχώνευσης. Η θέση των ξένων αεροπορικών εταιριών την τελευταία 15ετία ισχυροποιήθηκε, ιδιαίτερα μετά και την απαξίωση της κρατικής Ολυμπιακής. Σήμερα όμως, με την κρίση στην Ελλάδα, υπάρχει συρρίκνωση της αγοράς και βέβαια, συρρίκνωση του προσφερόμενου προϊόντος κυρίως από τις ξένες αεροπορικές εταιρείες. Υπολογίζεται ότι η μείωση κατά τη χειμερινή περίοδο φθάνει πάνω από 17%  σε σχέση με την περσινή χειμερινή περίοδο και εάν αναλογιστούμε ότι παρόμοιο ποσοστό μείωσης είχαμε και το 2012 σε σχέση με το 2011, αυτό σίγουρα οδηγεί σε επαναπροσδιορισμό της πίτας της ελληνικής αγοράς. Πάντα λέγεται ότι μια κρίση βγάζει και κερδισμένους, φαντάζομαι ότι οι εταιρείες που θα αντέξουν στην κρίση και στον ανταγωνισμό χωρίς να κάνουν εκπτώσεις στην ποιότητα του προϊόντος θα πάρουν και μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά. Κύριε Ζωγραφάκη, εκ μέρους του www.airnews.gr, σας ευχαριστούμε για το χρόνο που μας διαθέσατε.