Συνέντευξη της διευθύντριας επικοινωνίας του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών, Ιωάννας Παπαδοπούλου, στον Δημήτρη Δελεβέγκο.

www.capital.gr – Δευτέρα 14 Ιανουαρίου 2013

 

Αναχαίτιση της πτώσης, από το ερχόμενο καλοκαίρι, προβλέπει η διευθύντρια επικοινωνίας του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών Ιωάννα Παπαδοπούλου, η οποία, σε συνέντευξή της στο Capital.gr, επισημαίνει ότι τα μηνύματα από τους τουριστικούς φορείς είναι θετικά για τη φετινή χρονιά.
Σημειώνει ότι, τη δεδομένη χρονική στιγμή, η διοίκηση του ΔΑΑ δεν εξετάζει το ενδεχόμενο εισαγωγής στο χρηματιστήριο, ενώ τονίζει ότι το «Ελευθέριος Βενιζέλος» δεν είναι το πιο ακριβό αεροδρόμιο της Ευρώπης.

Αναφερόμενη στην επικείμενη συγχώνευση της Aegean Airlines με την Olympic Air, η εκπρόσωπος του ΔΑΑ εξηγεί ότι είναι αναγκαίο να υπάρχουν ισχυροί αερομεταφορείς.

– Πώς εκτιμάτε ότι θα «κλείσει» το 2012 σε επίπεδο επισκεψιμότητας;

Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία, η συνολική επιβατική κίνηση του 2012 διαμορφώθηκε περίπου στα 13 εκατομμύρια επιβάτες. Όπως είναι γνωστό, η εξέλιξη των μεγεθών στην οικονομία επηρεάζει άμεσα τις εξελίξεις στον κλάδο των αερομεταφορών. Βλέπουμε λοιπόν ότι και στην περίπτωση της δικής μας αγοράς, όπου σε σύγκριση με το 2011 η επιβατική κίνηση παρουσίασε μείωση της τάξης του 10,4%, η συρρίκνωση των μεγεθών συσχετίζεται άμεσα με την καθοδική πορεία του ΑΕΠ και του δείκτη τιμών καταναλωτή.

Συγκριτικά, η μείωση της κίνησης εξωτερικού υπήρξε κατά το 2012 μεγαλύτερη από την κίνηση στο εσωτερικό της χώρας. Σημαντικό ρόλο σε αυτήν την εξέλιξη διαδραμάτισε η αρνητική εικόνα, που διαμορφώθηκε για την Ελλάδα και την πόλη της Αθήνας κατά τα τελευταία 2 έτη. Αναφορικά με την κίνηση εσωτερικού, σημαντικοί παράγοντες που επιδρούν είναι η μείωση της δυνατότητας των Ελλήνων για αεροπορικό ταξίδι και, βέβαια, η  ευρύτερη αβεβαιότητα για την πορεία της οικονομίας.

– Ποιες είναι οι προβλέψεις για το 2013;

Βάσει συζητήσεων με τις εταιρείες και τους τουριστικούς φορείς, οι οποίοι μιλούν για αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα το 2013, αναμένεται ότι θα υπάρξει σταθεροποίηση ιδιαίτερα από το δεύτερο εξάμηνο του 2013. Υπάρχουν θετικά μηνύματα, όπως, για παράδειγμα, η εξαιρετικά σημαντική ανακοίνωση από την Qatar Airways για την έναρξη του δρομολογίου Αθήνα-Ν.Υόρκη και ακόμη η προσθήκη νέων δρομολογίων από την Aegean, από τον χαμηλού κόστους ισπανικό αερομεταφορέα Vueling και τη σκανδιναβική SAS. Βάσει των δεδομένων που έχουμε λοιπόν αυτή τη στιγμή, θα χαρακτηρίζαμε το 2013 χρονιά σταθεροποίησης.

– Η προβλεπόμενη ανάκαμψη του τουρισμού τη φετινή χρονιά αναμένετε ότι θα επηρεάσει θετικά το «Ελευθέριος Βενιζέλος»;

Τα μηνύματα που λαμβάνουμε από τις αεροπορικές εταιρείες -προκρατήσεις εισιτηρίων και αριθμός slots που έχουν δηλώσει ότι θα δεσμεύσουν το καλοκαίρι- φανερώνουν σταθεροποίηση. Το ζητούμενο βέβαια είναι εν τέλει να ξεκινήσει σταδιακά και η ανάκαμψη, της οποίας βέβαια βασική προϋπόθεση αποτελεί η ισχυροποίηση του προφίλ της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού.

– Πώς κρίνετε την επιχειρούμενη συγχώνευση των Olympic Air-Aegean Airlines;

Όπως για κάθε μητροπολιτικό αεροδρόμιο, έτσι και για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών το ζητούμενο είναι η βιωσιμότητα των εγχώριων αερομεταφορέων, η διαμόρφωση ισχυρών, κραταιών σχημάτων. Θεωρούμε ότι βρίσκεται προς την σωστή κατεύθυνση ένα εγχείρημα που θα οδηγούσε στη ισχυροποίηση αυτή. Άλλωστε,  όπως αποδεικνύει η διεθνής εμπειρία, η ανάπτυξη στον κλάδο είναι άμεση συνάρτηση της ύπαρξης ισχυρών εταιρειών που έχουν τη δυνατότητα να υποστηρίζουν και να υλοποιούν σχέδια επέκτασης των δραστηριοτήτων τους.

– Η επιβίωση έχει καταστεί δυσκολότερη όχι μόνο για τους εγχώριους αερομεταφορείς, αλλά και για αρκετές ξένες αεροπορικές. Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι αιτίες;

Παγκοσμίως υπάρχουν σημαντικές μεταβολές στο χάρτη των αερομεταφορών. Παρατηρείται αυτό που θα ορίζαμε ως «μετατόπιση πλούτου», «μετατόπιση ανάπτυξης» από τις παραδοσιακές αγορές της Ευρώπης και της Β. Αμερικής  σε αυτές της Μέσης Ανατολής, της Ασίας και ορισμένων αναδυόμενων οικονομιών. Εκεί η ζήτηση για αεροπορικό ταξίδι αυξάνεται συνεχώς, ενώ, λόγω των ευρύτερων οικονομικών συνθηκών, υπάρχει υπόβαθρο για περαιτέρω ανάπτυξη.

Από την άλλη πλευρά, οι αερομεταφορείς στις  παραδοσιακές αγορές της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης επιχειρούν σε ένα έντονα υφεσιακό περιβάλλον, που χαρακτηρίζεται από μειωμένη ζήτηση για αεροπορικό ταξίδι. Το γεγονός αυτό σε, συνδυασμό με την υψηλή  τιμή του καυσίμου, καθιστά δυσκολότερη τη βιωσιμότητα των αεροπορικών εταιρειών. Επιπλέον, οι αεροπορικές εταιρείες, σε μία προσπάθεια αναθέρμανσης της ζήτησης, αναπροσαρμόζουν τους ναύλους τους, γεγονός που συντελεί ακόμη περισσότερο στη μείωση των αποδόσεών τους.

Εντός του πλαισίου αυτού, βλέπουμε ότι, σε πολλές περιπτώσεις, οι αεροπορικές εταιρείες προχωρούν σε αναδιάρθρωση των δραστηριοτήτων τους, σε συγχωνεύσεις ή στη δημιουργία ευρύτερων συνεργειών.

– Είναι το «Ελευθέριος Βενιζέλος» ακριβό αεροδρόμιο σε επίπεδο τελών χρήσης, όπως, κατά καιρούς, υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς;

Κατ΄ αρχάς, θα πρέπει να τονιστεί ότι οι χρεώσεις των αεροδρομίων αποτελούν ένα πολύ μικρό τμήμα του άμεσου λειτουργικού κόστους μιας αεροπορικής εταιρείας, μόλις το 4%-7%. Επιπλέον, δεν υπάρχει κανένας απολύτως συσχετισμός μεταξύ των αεροδρομιακών χρεώσεων και της αεροπορικής κίνησης, όπως και κανένας απολύτως συσχετισμός μεταξύ των αεροδρομιακών χρεώσεων και της επιλογής ή της απόρριψης ενός προορισμού από μια αεροπορική εταιρεία.

Στο πλαίσιο αυτό, η αλήθεια είναι ότι το «Ελευθέριος Βενιζέλος» δεν συγκαταλέγεται στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια με τις πιο υψηλές χρεώσεις. Καταλαμβάνει την ένατη-δέκατη θέση στην κατάταξη των ευρωπαϊκών αερολιμένων της αντίστοιχης κατηγορίας από πλευράς κίνησης, ανάλογα με τον τύπο του αεροσκάφους και το είδος των πτήσεων που εκτελούνται.

Ωστόσο, ως επιχειρηματικές οντότητες, είναι θεμιτό οι αερομεταφορείς να επιδιώκουν πάντα να ελαχιστοποιήσουν τις λειτουργικές δαπάνες τους. Συνυπολογίζοντας το γεγονός αυτό, καθώς και το ότι οι αεροπορικές εταιρείες επιχειρούν σε ένα περιβάλλον εξαιρετικά αβέβαιο λόγω των ειδικότερων συνθηκών στην οικονομία, ο ΔΑΑ, σε μια προσπάθεια να μοιραστεί μαζί τους το επιχειρηματικό ρίσκο αλλά και να διαμορφώσει ευνοϊκότερο πλαίσιο λειτουργίας, παρέχει ένα σχήμα εξαιρετικά γενναιόδωρων και στοχευμένων κινήτρων στους αερομεταφορείς. Ουσιαστικά τα κίνητρα αυτά αντιστοιχούν  σε μείωση, έως και 30%, των χρεώσεων του αεροδρομίου. Επιπλέον, το 2012 ήταν η τέταρτη συνεχής χρονιά κατά την οποία οι χρεώσεις του ΔΑΑ παρέμειναν «παγωμένες», χωρίς να επιβληθούν ούτε καν πληθωριστικές αναπροσαρμογές.

– Εξετάζει η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών το ενδεχόμενο εισαγωγής στο χρηματιστήριο;

Αυτή τη χρονική στιγμή δεν υπάρχει συζήτηση προς αυτή την κατεύθυνση. Μία τέτοια απόφαση αποτελεί  πάντα συνάρτηση μίας πληθώρας παραγόντων. Η Εταιρεία Αεροδρομίου διαρκώς παρακολουθεί και αξιολογεί τις εξελίξεις, καθώς η κατάσταση στην οικονομία και συνεπώς και στον κλάδο είναι ιδιαίτερα ευμετάβλητη και είναι άμεση συνάρτηση πολυάριθμων παραγόντων, τόσο στη διεθνή όσο και στην εγχώρια πραγματικότητα.