Την εβδομάδα που μας πέρασε, τα βλέμματα του αεροπορικού κόσμου στράφηκαν στα αεροσκάφη Dreamliners 787 της Boeing και τα προβλήματα που αυτά παρουσίασαν.

της Χριστίνας Βασιλειάδη

Η Boeing ανακοίνωσε ότι θα συνεχίσει να κατασκευάζει τα Dreamliners 787, αλλά οι παραδόσεις των αεροσκαφών θα παραμείνουν σε αναμονή έως ότου η αμερικανική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Federal Aviation Administration – FAA) εγκρίνει την ασφάλεια των δυνητικά εύφλεκτων μπαταριών ιόντων λιθίου των 787, που προκάλεσαν την ευρεία καθήλωση τους στο έδαφος τις προηγούμενες ημέρες.

Στην Ουάσιγκτον, ο ανώτατος αξιωματούχος μεταφορών των ΗΠΑ, Ray LaHood, είπε πως το 787 δεν πρόκειται να πετάξει μέχρι οι ρυθμιστικές αρχές να είναι «1.000% σίγουρες» ότι είναι ασφαλές. Ο LaHood πρόσθεσε επίσης, ότι δεν θα μπορούσε να προβλέψει πότε τα 787 θα συνεχίσει τις πτήσεις.

Αξιωματούχοι από την FAA, από το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) των ΗΠΑ και τη Boeing, μαζί με τις ιαπωνικές αρχές, εξετάζουν το τι προκάλεσε προβλήματα στα αεροσκάφη 787 της All Nippon Airways, με αποτέλεσμα την αναγκαστική προσγείωση του ενός 787 στο αεροδρόμιο Takamatsu της δυτικής Ιαπωνίας.

Το περιστατικό αυτό, ανάγκασε τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ και άλλων χωρών, να καθηλώσουν στο έδαφος και τα 50 Dreamliners. Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη της Boeing, πραγματοποιούν ασφαλείς πτήσεις εδώ και 15 μήνες και έχουν μεταφέρει πάνω από 1 εκατ. επιβάτες. Όμως, τις τελευταίες εβδομάδες έχουν συμβεί αρκετά περιστατικά, όπως π.χ. διαρροές καυσίμου.

Οι μεγαλύτερες ανησυχίες για την ασφάλεια, έχουν ως επίκεντρο τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, οι οποίες είναι ελαφρύτερες από τις συμβατικές μπαταρίες, ενσωματώνουν περισσότερη ενέργεια και είναι πιο γρήγορες στην επαναφόρτιση, αλλά είναι και εύφλεκτες.

Αρχικά, η FAA ανακοίνωσε την καθήλωση των έξι αεροσκαφών 787 που διατηρούν πτήσεις στις ΗΠΑ, ενώ επιπλέον, οι αεροπορικές εταιρείες θα έπρεπε να αποδείξουν ότι οι μπαταρίες είναι ασφαλείς. Ανέφερε επίσης, ότι οι δύο προβληματικές μπαταρίες απελευθέρωσαν εύφλεκτες χημικές ουσίες οι οποίες θα μπορούσαν να βλάψουν κρίσιμα συστήματα του αεροπλάνου και να προκαλέσουν πυρκαγιά.

Ένας αξιωματούχος της ιαπωνικής ασφάλειας στο αεροδρόμιο Takamatsu, δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι η υπερβολική ηλεκτρική ενέργεια μπορεί να υπερθερμάνει τη μπαταρία και έτσι το υγρό χύνεται έξω. Η GS Yuasa Corp, η ιαπωνική εταιρεία που φτιάχνει τις μπαταρίες για το Dreamliner, δήλωσε ότι έστειλε τρεις μηχανικούς στο Takamatsu για να βοηθήσουν στην έρευνα. Ένα άτομο αυτής της εταιρείας, ο οποίος ζήτησε να μην κατονομαστεί λόγω της ευαισθησίας του θέματος, είπε: «η μπαταρία της εταιρείας μπορεί να διασύρεται, αλλά καλό θα ήταν να μην ξεχνάμε πως λειτουργεί απλά ως μέρος ενός συστήματος. Έτσι, προσπαθούμε να βρούμε που ακριβώς υπάρχει πρόβλημα στο  όλο σύστημα.»

Ένας εκπρόσωπος της Thales, της γαλλικής εταιρείας που κατασκευάζει τα συστήματα ελέγχου της μπαταρίας, δεν θέλησε να σχολιάσει.

Το Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών της Ιαπωνίας (JTSB) είπε ότι η απανθρακωμένη μπαταρία και τα συστήματα γύρω από αυτή, θα σταλούν στο Τόκιο για περισσότερους ελέγχους. Ανέφερε ότι υπήρχαν ομοιότητες με ένα παλαιότερο περιστατικό φλεγόμενης μπαταρίας σε πτήση της Japan Airlines. «Αυτές οι πληροφορίες θα πάνε κατευθείαν στη Boeing και τη FAA για να τις αξιολογήσουν, προτού επιστρέψει το 787 στην Ιαπωνία για πτήσεις», δήλωσε ο Hideyo Kosugi, επιθεωρητής της JTSB.

Ο Mark Rosenker, ο πρώην πρόεδρος του NTSB (National Transportation Safety Board), είπε ότι η Boeing διεξήγαγε πάνω από 1,3 εκατ. ώρες δοκιμών πριν αποφασίσει ότι οι μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι ασφαλείς στη χρήση για το 787, και η εταιρεία έπρεπε να ικανοποιήσει τις πρόσθετες, αυστηρές δοκιμές που της επέβαλε η FAA για να μπορέσει να χρησιμοποιήσει αυτές τις μπαταρίες στα 787. «Δεν πιστεύω ότι υπήρξε η παραμικρή παράλειψη στις διαδικασίες ελέγχου. Πιστεύω ότι η FAA έχει κάνει καλή δουλειά στην διαδικασία πιστοποίησης των μπαταριών. Και η Boeing είναι τρομερά προσεκτική κατασκευάστρια εταιρεία αεροσκαφών. Δεν επιβιώνεις σε αυτόν τον κλάδο εάν δεν κατασκευάζεις ασφαλή, αποτελεσματικά και αξιόπιστα αεροπλάνα», είπε.

Η μεγαλύτερη αγορά των 787 είναι η ιαπωνική

Η Ιαπωνία είναι η μεγαλύτερη αγορά μέχρι στιγμής για τα Dreamliners 787, με την ANA και την JAL να λειτουργούν 24 τέτοια αεροπλάνα. Η Boeing έχει παραγγελίες για σχεδόν 850 Dreamliners.

Η Goldman Sachs υπολογίζει πως εάν η καθήλωση των αεροσκαφών συνεχιστεί έως τον Μάρτιο, η ANA ενδεχομένως να χάσει μέχρι και 40 εκατ. δολ, καθώς τα 787 αποτελούν περίπου το 1/10 του στόλου της αεροπορικής εταιρείας και είναι ζωτικής σημασίας για την στρατηγική ανάπτυξή της.

Η ANA ακύρωσε περισσότερες από 60 εγχώριες και διεθνείς πτήσεις, γεγονός που επηρεάζει περισσότερους από 10.000 επιβάτες. Η JAL έχει ακυρώσει οκτώ πτήσεις της διαδρομής Τόκιο-Σαν Ντιέγκο, μέχρι τις 25 Ιανουαρίου.

Ένας εκπρόσωπος της ΑΝΑ, είπε πως η εταιρεία παραμένει προσηλωμένη στα Dreamliners και θα καταβάλει προσπάθειες για να επιστρέψει στον αέρα με ασφάλεια.

Το υπ. Μεταφορών της Ιαπωνίας δήλωσε πως η διαρροή καυσίμου σε αεροσκάφος 787 της JAL οφειλόταν σε δυσλειτουργία σε έναν κινητήριο μηχανισμό που ελέγχει μια βαλβίδα. Ανέφερε ότι η βρετανική εταιρεία που κάνει τη βαλβίδα ερευνά το συμβάν, αλλά αρνήθηκε να κατονομάσει την εταιρεία.

Από την άλλη, η Qantas Airways της Αυστραλίας, ανακοίνωσε ότι ακύρωσε την παραγγελία για ένα από τα 15 Dreamliners που προορίζονται για την χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία της, Jetstar. Ανέφερε ότι η απόφαση για την ακύρωση ελήφθη στα τέλη του περασμένου έτους, πριν παρουσιαστούν προβλήματα στα αεροσκάφη.

Ελαττωματική παρτίδα;

Η χρήση της συγκεκριμένης μπαταρίας νέας τεχνολογίας, είναι ένα από τα κυριότερα χαρακτηριστικά εξοικονόμησης χρημάτων του 787, και σύμφωνα με την Boeing, η μπαταρία χρησιμοποιεί 20% λιγότερα καύσιμα σε σχέση με ανταγωνιστικά αεροσκάφη παλαιότερης τεχνολογίας.

Ο Hans Weber, πρόεδρος της TECOP International Ltd (συμβουλευτική εταιρεία του αεροπορικού κλάδου) και πρώην σύμβουλος της FAA, δήλωσε ότι τα γεγονότα ίσως να συνδέονται με μια κακή παρτίδα μπαταριών.

«Πρέπει να σκεφτούμε πως οι προμηθευτές παρήγαγαν ένα μεγάλο τμήμα του εξοπλισμού για το 787 και πως στη συνέχεια υπήρξαν καθυστερήσεις. Συνεπώς, ένα μέρος αυτού του εξοπλισμού που κατασκευάστηκε παρέμεινε στο ράφι για κάποιο χρονικό διάστημα», είπε.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι πέρα από τις απώλειες των αεροπορικών εταιρειών λόγω ακύρωσης δρομολογίων, απώλειες έχει και η Boeing, και στο έσοδά της και φυσικά στο κύρος της. Όχι ότι είναι παράλογο να υπάρχουν κάποια μικροπροβλήματα σε νέα αεροσκάφη, αλλά σίγουρα η κατασκευάστρια εταιρεία δεν περίμενε να έχει τέτοια εξέλιξη το νέο της αεροσκάφος Dreamliner 787.