Η απόφαση της ΕΕ να απορρίψει την τρίτη κατά σειρά προσπάθεια της Ryanair για εξαγορά της Aer Lingus, δημιουργεί ανησυχία και αγωνία για το εάν θα εγκριθεί η πρόταση για εξαγορά της Olympic από την Aegean.

της Χριστίνας Βασιλειάδη

Οι αντιμονοπωλιακές ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ «μπλόκαραν» την τρίτη προσπάθεια της ιρλανδικής χαμηλού κόστους αεροπορικής εταιρείας Ryanair, να εξαγοράσει την αντίπαλό της, Aer Lingus, μια απόφαση που ο ευρωπαϊκός αεροπορικός κολοσσός Ryanair θεώρησε ότι υποκινείται από πολιτικά κίνητρα και δεν θα διστάσει να την αμφισβητήσει δια της δικαστικής οδού.

Από την πλευρά της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε πως η Ryanair δεν κατάφερε να προσφέρει επαρκείς αποδείξεις για να καθησυχάσει τους φόβους σχετικά με το μονοπώλιο που πιθανώς να δημιουργούταν. Ανέφερε ότι η προσφορά θα μπορούσε να βλάψει τον ανταγωνισμό και να οδηγήσει σε αύξηση των αεροπορικών εισιτηρίων.

«Για τους επιβάτες, η εξαγορά της Aer Lingus από την Ryanair θα είχε κατά πάσα πιθανότητα οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Επίτροπος Ανταγωνισμού της ΕΕ, Joaquin Almunia.

Τι γίνεται όμως με τις δικές μας Aegean και Olympic; Κατά πόσο η απόφαση της ΕΕ για τους ιρλανδικούς αερομεταφορείς, θα επηρεάσει τις δυο ελληνικές αεροπορικές εταιρείες;

«Οι δυο εταιρείες, Olympic και  Aegean, θα παρακολουθήσουν στενά την περίπτωση των δυο ιρλανδικών αεροπορικών εταιρειών, προκειμένου να αποκομίσουν μερικές ενδείξεις ως προς το πώς θα αναλυθεί η εν δυνάμει συγχώνευσή τους», δήλωσε ο κ. Paul McGeown, συνεργάτης του δικηγορικού γραφείου Wilson Sonsini Goodrich & Rosati.

Η περίπτωση των δυο ελληνικών αεροπορικών εταιρειών βέβαια, είναι διαφορετική από την περίπτωση των Ryanair και Aer Lingus, για έναν βασικό λόγο. Στην περίπτωση των Aegean και Olympic μιλάμε για μια αναγκαία συνεργασία που θα εξασφαλίσει τη λειτουργία τους και θα τις αποτρέψει από σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας ή ακόμα και από αναστολή της λειτουργίας τους.

Στην περίπτωση τώρα Ryanair και Aer Lingus, μιλάμε για δυο κερδοφόρες αεροπορικές εταιρείες που στοχεύουν σε αύξηση των κερδών τους. Οι δυο εταιρείες εκτελούν πολύ περισσότερα κοινά δρομολόγια και πολύ περισσότερα συγκριτικά με την Aegean και την Olympic. Συγκεκριμένα, εκτελούν 46 κοινές πτήσεις από τις 35 που διατηρούσαν πριν από πέντε χρόνια.

Εν αντιθέσει όμως, τα κοινά δρομολόγια των Aegean και Olympic είναι μόλις 11, από 32 που ήταν πριν από τρία χρόνια.

Επίσης, ύστερα από την εν δυνάμει συγχώνευση των δυο ιρλανδικών αερομεταφορέων, τα κοινά τους δρομολόγια θα δημιουργούσαν συνθήκες ανταγωνισμού, καθώς θα εκτελούσαν 28 δρομολόγια. Ωστόσο, αυτό δεν θα μπορούσε να συμβεί στην περίπτωση των Aegean και Olympic, δεδομένου ότι η εκτέλεση μόλις έξι δρομολογίων θα στηρίζεται σε ένα αεροπορικό σχήμα.

Έπειτα, τίθεται και το θέμα του ελέγχου της αγοράς. Οι δύο ξένες αεροπορικές ελέγχουν το 81% της κίνησης (εσωτερικού-εξωτερικού) στην Ιρλανδία, ενώ οι Olympic-Aegean ελέγχουν μόνο το 16% της κίνησης (εσωτερικού-εξωτερικού) στην Ελλάδα. Επίσης, δεν πρέπει να παραλείψουμε εδώ και τα δρομολόγια που διατηρεί η Cyprus Air στη χώρα μας αλλά και άλλες μικρότερες αεροπορικές εταιρείες, όπως η Sky Express και η Astra Airlines.

Επιπλέον, ο αριθμός των θέσεων στα αεροδρόμια των Αθηνών και του Δουβλίνου, θα διαμορφωνόταν πολύ διαφορετικά στις δυο συγχωνεύσεις. Πιθανή συγχώνευση των δυο ιρλανδικών θα σήμαινε θέσεις που αντιστοιχούν σε ποσοστό 80%, με το αντίστοιχο μέγεθος σε πιθανή συνεργασία Olympic και Aegean, να διαμορφώνεται στο 46%.

Τέλος, όσον αφορά στο στόλο των δύο αεροπορικών εταιρειών, αυτός δεν είναι συγκρίσιμος. Οι Ryanair και Aer Lingus θα διατηρούσαν στόλο 350 αεροσκαφών, ενώ Aegean και Olympic μόνο 46 αεροσκαφών.