Στο επίκεντρο του ελληνικού αεροπορικού κόσμου βρέθηκε την εβδομάδα που μας πέρασε, η ανακοίνωση της έναρξης διαγωνισμού για τις αποκρατικοποιήσεις των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.

της Χριστίνας Βασιλειάδη

Ο διεθνής διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, θα ξεκινήσει πολύ σύντομα, στα μέσα Μαρτίου, σύμφωνα με δήλωση του υπουργού Ανάπτυξης, Κωστή Χατζηδάκη. «Οι αποκρατικοποιήσεις γίνονται για αναπτυξιακούς λόγους», τόνισε ο υπουργός, ενώ υπογράμμισε πως η στρατηγική αυτή αποσκοπεί στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, στη μετατροπή των αεροδρομίων σε πόλους ανάπτυξης, στην υποστήριξη του τουρισμού, στη βελτίωση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος, στην προσέλκυση ευρύτερων επενδύσεων και στην αποτελεσματικότερη σύνδεση των περιοχών της χώρας.

Οι ιδιώτες επενδυτές θα αναλάβουν την εμπορική λειτουργία και τη διαχείριση των αεροδρομίων με μακροχρόνιες συμβάσεις, ενώ το ελληνικό Δημόσιο θα διατηρήσει την ιδιοκτησία, την εποπτεία και τον έλεγχό τους.

Για να ολοκληρωθεί η διαδικασία μεταβίβασης των αεροδρομίων σε ιδιώτες, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) θα πρέπει να αναδιοργανωθεί και να μετατραπεί σε ρυθμιστική και εποπτική αρχή, για να εξασφαλιστεί η ορθή εκτέλεση των συμβάσεων παραχώρησης και η τιμολογιακή πολιτική. Για να γίνει αυτό, θα καταργηθούν ή θα συγχωνευθούν με νόμο 10 διευθύνσεις και 14 τμήματα της ΥΠΑ. «Δεν τίθεται θέμα απόλυσης ή μετάταξης των υπαλλήλων της ΥΠΑ», τόνισε ο κ. Χατζηδάκης.

Όσον αφορά τώρα στην ομαδοποίηση των αεροδρομίων, αυτή διαμορφώνεται ως εξής. Δημιουργούνται δυο ομάδες αεροδρομίων, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία τόσο εκείνων που είναι υψηλού ενδιαφέροντος, όσο και των υπόλοιπων.

Συγκεκριμένα, στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονται τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου, Καβάλας και Χανίων, τα οποία το 2011 εξυπηρέτησαν 9,3 εκατ. επιβάτες, ενώ μπορεί να προστεθούν και τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Άραξου και Καλαμάτας.

Στη δεύτερη ομάδα, περιλαμβάνονται τα αεροδρόμια Σκιάθου, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης, Κω και Ρόδου, τα οποία εξυπηρέτησαν 8,3 εκατ. επιβάτες το 2011, ενώ ενδέχεται να προστεθούν τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου και Λήμνου. Το αεροδρόμιο Αγχιάλου δεν υπάγεται σε κάποια ομάδα, αλλά υπάρχει η δυνατότητα επιλογής του από τον επενδυτή της πρώτης ή της δεύτερης ομάδας.

Για τα αεροδρόμια που δεν έχουν περιληφθεί εξ αρχής στις ομάδες προς αξιοποίηση του ΤΑΙΠΕΔ ή που δεν θα επιτευχθεί η παραχώρηση χρήσης τους, λόγω έλλειψης επενδυτικού ενδιαφέροντος, τη διαχείρισή τους θα αναλάβει, μία νέα εταιρεία υπό δημόσιο έλεγχο, η Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων (ΑΕΔΙΠΑ).

«Η νέα εταιρεία, θα στελεχωθεί από αποσπασμένους υπαλλήλους της ΥΠΑ και θα ξεκινήσει να λειτουργεί όταν θα είμαστε στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή 3 μήνες μετά το πέρας της διαδικασίας παραχώρησης. Η ΑΕΔΙΠΑ θα έχει αρχική διάρκεια 20 έτη με δυνατότητα επέκτασης», δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης. «Σε δεύτερο χρόνο, και με στόχο να διατηρήσει την απρόσκοπτη και αδιατάρακτη λειτουργία των αεροδρομίων, θα μπορεί να παραχωρήσει τη Διοίκηση και λειτουργία της σε ιδιωτικό φορέα, με τη σύναψη Σύμβασης παραχώρησης της Διοίκησης και Διαχείρισης», πρόσθεσε.

Η εταιρεία θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και θα χρηματοδοτηθεί από τα έσοδα από την χρήση που θα καταβάλλον οι αεροπορικές εταιρίες, από τα έσοδα από εμπορική εκμετάλλευση των εγκαταστάσεών της και από τα έσοδα από ένα ειδικό τέλος που θα εισπράττεται από τα αεροδρόμια, η χρήση των οποίων έχουν δοθεί προς αξιοποίηση σε ιδιώτες-επενδυτές.

Ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί σε τρεις φάσεις. Στην πρώτη, που θα διαρκέσει περίπου 2 μήνες, θα γίνει η προεπιλογή και πρόσκληση των υποψηφίων. Στην δεύτερη, διάρκειας 4 έως 6 μηνών, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα κληθούν να υποβάλουν τις προσφορές τους και στην Τρίτη, θα προχωρήσει η υπογραφή των συμβάσεων.

Έχει ήδη εκδηλωθεί ενδιαφέρον από επενδυτές, όπως η Vinci – η οποία κέρδισε τον πρόσφατο διαγωνισμό για τα αεροδρόμια της Πορτογαλίας – η γερμανική διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης, Fraport και ο όμιλος Corporacion America, που διαχειρίζεται συνολικά 49 αεροδρόμια.

Στο «φλέγον» θέμα των χρεώσεων τώρα, σαφώς και υπάρχουν φόβοι για αυξήσεις των τελών των αεροδρομίων, κυρίως επειδή οι επενδυτές θα πρέπει να πραγματοποιήσουν έργα πολλών εκατ. προκειμένου να αναβαθμιστούν τα αεροδρόμια και να γίνουν πιο ανταγωνιστικά. Ωστόσο, είναι πολύ σημαντικό να διατηρηθούν σε εξίσου ανταγωνιστικά επίπεδα και τα τέλη των αεροδρομίων και να μην επαναληφθούν λάθη του παρελθόντος, όπως στο «Ελ. Βενιζέλος».

Τέλος, για το αεροδρόμιο Καστελίου, δεν θα βάλει χρήματα το Δημόσιο για την κατασκευή του, αλλά θα δίδεται τμήμα των τελών του αεροδρομίου Ηρακλείου, «Καζαντζάκης». Το αεροδρόμιο του Ηρακλείου θα κλείσει όταν θα είναι έτοιμο το Καστέλι. “…απευθύνεται σε διαφορετικό επενδυτικό κοινό, δεδομένου ότι στο Καστέλι υπάρχει σημαντικό κατασκευαστικό ενδιαφέρον. Συνεπώς, σε αντίθεση με τα περιφερειακά αεροδρόμια όπου αναμένεται πιο έντονο ενδιαφέρον από operators αεροδρομίων, στο Καστέλι αναμένεται να υπάρξει ενδιαφέρον και από μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους”, είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός.