Ryanair-boeingΠοιος θα μπορούσε να φανταστεί ότι το επιχειρηματικό πλάνο της Ryanair για τη διάσωση του ελληνικού τουρισμού την προηγούμενη εβδομάδα, θα προκαλούσε αμφιλεγόμενες αντιδράσεις;

της Χριστίνας Βασιλειάδη

Την Πέμπτη 25 Απριλίου 2013, α αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος και διευθυντής επιχειρησιακής λειτουργίας της low cost αεροπορικής εταιρείας Ryanair, Michael Cawley, παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου ένα πλάνο διάσωσης του ελληνικού τουρισμού με το οποίο μπορεί να αυξήσει την επιβατική κίνηση στην Ελλάδα κατά 10 εκατ. επιβάτες το χρόνο έως το 2016, ενώ πρόσθεσε ότι η Ryanair επιθυμεί να κάνει βάση της την Αθήνα, θέτοντας ως όρο για όλες τις νέες διαδρομές, να μηδενιστεί ο φόρος ανά επιβάτη στο «Ελ. Βενιζέλος», που σήμερα ανέρχεται σε 12 ευρώ και να διατηρηθεί στα υφιστάμενα δρομολόγια. Επιπλέον, ζήτησε μείωση του λοιπού κόστους κατά 5 ευρώ ανά επιβάτη.

«Μόνο έτσι θα επιτευχθεί ο στόχος και από περίπου 1,8 εκατ. επιβάτες που διακινεί σήμερα η εταιρεία προς την Ελλάδα θα φτάσει στα 10 εκατ. επιβάτες την επόμενη τριετία. Τα 12 ευρώ φόρος ανά επιβάτη και τα υψηλά κόστη του αεροδρομίου ‘Ελ. Βενιζέλος’ βλάπτουν τον τουρισμό, όπως θα τον βλάψει και η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων αν αυτή προχωρήσει με το μοντέλο των ομάδων, όπως έγινε στην περίπτωση του Λονδίνου, και όχι μεμονωμένα ανά αεροδρόμιο όπως έγινε στην Ιταλία», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Cawley.

Η απάντηση από πλευράς του Διεθνές Αεροδρομίου Αθηνών υπήρξε άμεση, με τη διοίκησή του να υποστηρίζει πως για την ανάπτυξη του αεροδρομίου έχει επιλέξει ένα επιχειρηματικό μοντέλο το οποίο στοχεύει μακροπρόθεσμα, με στήριξη των αεροπορικών εταιρειών που επενδύουν σε διαρκή και μακροχρόνια παρουσία.

Συγκεκριμένα δήλωσε πως «το επιχειρηματικό αυτό μοντέλο δεν συμβαδίζει με τις πρακτικές της Ryanair, η οποία ακολουθεί ως πολιτική την ανάπτυξη μέσω περιφερειακών αεροδρομίων, όπου και δεν επενδύει μακροχρόνια. Η πρακτική αυτή, ιδιαίτερα σε μικρού μεγέθους αγορές, όπως είναι η ελληνική, οδηγεί σε ‘κανιβαλισμό’ της υπάρχουσας κίνησης με άμεσες αρνητικές επιπτώσεις στις υπάρχουσες εταιρείες που έχουν επενδύσει σε διαρκή παρουσία».

Στην «παραπλανητική και εσφαλμένη κριτική» του ΔΑΑ (κατά την Ryanair), έσπευσε να απαντήσει ο κ. Cawley, ο οποίος είπε τα εξής: «Ο ΔΑΑ λέει ότι ψάχνει για μακροχρόνιες σχέσεις με τις αεροπορικές εταιρείες. Η Ryanair είναι η πιο οικονομικά σταθερή και πιο κερδοφόρα αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη, σε αντίθεση με πολλούς από τους υπάρχοντες πελάτες του ΔΑΑ. Η Ryanair έχει το ισχυρότερο ισολογισμό και έχει 29 χρόνια ρεκόρ συνεχούς ανάπτυξης με τους αερολιμένες εταίρους της… Η εμπειρία μας στο Δουβλίνο, στο Λονδίνο, στις Βρυξέλλες, στη Φρανκφούρτη, στο Μιλάνο, στη Ρώμη, στη Μαδρίτη, στη Βαρκελώνη και αλλού, μας έχει δείξει ότι όταν η Ryanair μειώνει το κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων για τους καταναλωτές, οι άλλες αεροπορικές εταιρείες ακολουθούν το παράδειγμά της. Το γεγονός ότι η διοίκηση του ΔΑΑ δεν το γνωρίζει, απλά υπογραμμίζει την έλλειψη γνώσης του τι συμβαίνει στην αγορά και την απομάκρυνση από αυτούς της ανταγωνιστικής αγοράς τα τελευταία 5 χρόνια».

Φυσικά, δεν είναι η πρώτη φορά που ο ΔΑΑ δέχεται πιέσεις για μείωση του κόστους, καθώς αυτό αποτελεί αίτημα πολλών αεροπορικών εταιρειών και τουριστικών φορέων εδώ και αρκετά χρόνια. Ο ΔΑΑ βέβαια συνεχίζει να υποστηρίζει πως δεν υπάρχει άμεση συσχέτιση μεταξύ των χρεώσεων του αεροδρομίου, της αεροπορικής κίνησης και της διατηρήσιμης ανάπτυξής της.

Η Aegean από τη μεριά της, σχολιάζοντας τη νέα αυτή κόντρα που προέκυψε, δήλωσε πως ο ελληνικός τουρισμός χρειάζεται στήριξη, δέσμευση, σταθερό σχέδιο και διασφάλιση ανταγωνιστικότητας με ίσους όρους για όλους τους παίκτες της αγοράς και όχι προσεγγίσεις που επιδιώκουν την επίτευξη εφήμερου και βραχυπρόθεσμου κέρδους.