Καθημερινή, Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου 2013

της Κατερίνας Καπερναράκου

 

Easyjet_Η επικεφαλής της αεροπορικής πιστεύει ότι τα 86 εκατομμύρια επιβάτες στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια «ανήκουν» σε εταιρείες χαμηλού κόστους, όπως η δική της και η Ryanair.

Οι προκλήσεις είναι καλοδεχούμενες για την Κάρολιν Μακόλ, τη διευθύνουσα σύμβουλο της EasyJet, η οποία προβλέπει ευοίωνες εξελίξεις για τις χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες.

Κατ’ αυτήν, οι μεγάλοι αερομεταφορείς θα απομείνουν να διαχειρίζονται μόνο 21 εκατομμύρια επιβάτες μεγάλων αποστάσεων. Τα δε 86 εκατομμύρια επιβάτες, που κινούνται κάθε χρόνο από και προς τα είκοσι μεγαλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης, πιθανώς θα τα έχουν «εκχωρήσει» στην εταιρεία της. «Δεν αντιλαμβάνομαι γιατί οι παλαιές εταιρείες θα απευθύνονται στους επιβάτες, οι οποίοι διεκπεραιώνουν βραχείας διάρκειας πτήσεις εντός της Γηραιάς Ηπείρου και θα εμφανίζουν συνεχώς απώλειες, όταν αυτό δεν στηρίζει τις μακράς διαρκείας πτήσεις τους». Εταιρείες όπως η EasyJet και η ιρλανδική Ryanair έχουν ήδη εγγράψει ιστορία στην ευρωπαϊκή αγορά. Υιοθετούν, πάντως, διαφορετικά μοντέλα: η πρώτη επιβραβεύει όσους χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες της συχνά και η δεύτερη εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες των μικρών και περιφερειακών αεροδρομίων. Εντούτοις, συγκλίνουν στο ότι είναι καταδικασμένες οι απόπειρες ομίλων, όπως oι Air France–KLM και British Airways-Iberia, να διατηρήσουν τις ενδοευρωπαϊκές τους πτήσεις.

Νικητές

«Σε αυτήν τη μάχη υπάρχουν νικητές και δεν είναι οι παραδοσιακές εταιρείες», υπογραμμίζει η κ. Μακόλ, η 52χρονη επικεφαλής της EasyJet, η οποία μετά 24 χρόνια δράσης στον Τύπο προσγειώθηκε στα εξίσου δύσβατα εδάφη των αερομεταφορών.

Η διαδικτυακή έκδοση Μanagement Today εντοπίζει τέσσερα στοιχήματα για την Kάρολιν Μακόλ: Πρώτον, να παρακολουθεί όλους τους παράγοντες, οι οποίοι εκτινάσσουν στα ύψη το κόστος μεταφοράς (καιρικά φαινόμενα, ηφαιστειακές εκρήξεις, απεργίες και άνοδος της τιμής του πετρελαίου), δεύτερον, να διατηρεί μια απόσταση ασφαλείας από τον δυσαρεστημένο μεγαλομέτοχο και ιδρυτή της εταιρείας Στέλιο Χατζηιωάννου, τρίτον, να συντηρήσει και να βελτιώσει το εμπορικό σήμα της EasyJet και, τέταρτον, να πείσει τους επαγγελματίες και τα επιχειρηματικά στελέχη ότι η εταιρεία της προσφέρει αξιόπιστη εναλλακτική επιλογή μετακίνησης.

Προσφάτως, η EasyJet προσέφερε ένα πλήρες πακέτο για τα επαγγελματικά ταξίδια, με τιμές διαθέσιμες σε συγκεκριμένα συστήματα κράτησης με χειραποσκευή 20 κιλών, επιλογή θέσεων μεταξύ των φθηνότερων διαθέσιμων και χρήση πιστωτικής κάρτας. Η νέα υπηρεσία προστίθεται στις παλιότερες με τις σταθερές και τις ευέλικτες τιμές εισιτηρίων, τον ταχύ έλεγχο αποσκευών, τις απεριόριστες αλλαγές ημερομηνίας εντός 4 εβδομάδων κ.λπ. Η EasyJet, χάρις στην Κάρολιν Μακόλ, εντάχθηκε στον δείκτη FTSE100 με χρηματιστηριακή αξία 6,4 δισ. ευρώ έναντι 8,9 δισ. ευρώ της Ryanair. Η τιμή της μετοχής της έχει ενισχυθεί, γιατί οι επενδυτές στηρίζουν τη στρατηγική της. Τον Ιούλιο ενέκριναν παραγγελία 135 Airbus A320 αξίας 13 δισ. δολ. με στόχο την αύξηση της δυναμικότητας της EasyJet κατά 3%–5% ετησίως. Επιπλέον, η κ.Μακόλ, με στόχο να προσελκύσει περισσότερους επαγγελματίες και στελέχη, εξασφάλισε απευθείας σύνδεση με τη Μόσχα, καθώς και τη δυνατότητα η EasyJet να πετάει μεταξύ του αεροδρομίου Φιουμιτσίνο της Ρώμης και του Λινάτε του Μιλάνου, εισδύοντας σε μια αγορά όπου μέχρι πρότινος δέσποζε η Alitalia.

Στο πηδάλιο από το 2010

Οσοι γνωρίζουν την Κάρολιν Μακόλ εκτιμούν την ευστροφία της, τη χαλύβδινη αποφασιστικότητά της, αλλά και την ικανότητά της να κατανοεί την ανθρώπινη φύση. Μεγάλωσε στην Ινδία και στη Σιγκαπούρη. Ο πατέρας της ήταν επιχειρηματίας και η μητέρα της διπλωματική υπάλληλος. Από εκείνην κληρονόμησε την οργανωτικότητα και την ανυπομονησία, από εκείνον τη φιλοδοξία και την ηρεμία. Σπούδασε Ιστορία και Πολιτικές Επιστήμες στην Αγγλία. Εντάχθηκε το 1986 στο τμήμα μάρκετινγκ της εφημερίδας Guardian και σταδιακά προήχθη, έως ότου να αναλάβει το πηδάλιο όλου του ομίλου Guardian Group το 2006. Παράλληλα, συμμετείχε στα Δ.Σ. κολοσσών, όπως η Tesco και η Lloyds TSB. Το 2010 ανέλαβε την EasyJet με στόχο να βελτιώσει την εικόνα της και την απόδοτικότητά της. H EasyJet είχε δώσει την εντύπωση ενός κακού αντιγράφου της Ryanair. Συν τοις άλλοις, την έβλαψε και η δημόσια αντιπαράθεση του ιδρυτή της Στέλιου Χατζηιωάνου με την προηγούμενη διοίκηση. «Ο κ. Χατζηιωάννου έχει μία ξεκάθαρη θέση, ότι δεν πρέπει να αγοράζουμε περισσότερα αεροπλάνα, αλλά να επιστρέφουμε χρήματα στους μετόχους», υπογραμμίζει η κ. Μακόλ. «Για να έχει μέλλον η εταιρεία πρέπει να επενδύσουμε σ’ αυτήν».