India AviationΠαρότι βαδίζει με γρήγορους ρυθμούς ανάπτυξης και έχει πολύ θετικές προοπτικές, ο αεροπορικός κλάδος της Ινδίας αντιμετωπίζει προβλήματα, τα οποία όμως από ότι φαίνεται, δεν εμποδίζουν ξένες αεροπορικές εταιρείες να επενδύσουν στη συγκεκριμένη αγορά.

της Χριστίνας Βασιλειάδη

Νέος αερομεταφορέας από Singapore Airlines και Tata Group

Ο Όμιλος Tata της Ινδίας και η Singapore Airlines σχεδιάζουν τη δημιουργία μιας νέας αεροπορικής εταιρείας με έδρα το Νέο Δελχί, προσθέτοντας ακόμα έναν παίκτη στον ταχέως αναπτυσσόμενο και στον άκρως ανταγωνιστικό ινδικό κλάδο των αερομεταφορών, όπου δεν είναι λίγοι οι επιχειρηματίες που χάνουν χρήματα.

Οι δύο εταιρείες θα επενδύσουν σε πρώτο στάδιο 100 εκατ. δολ. προκειμένου να μπει μπροστά η δημιουργία του αερομεταφορέα, με την Tata, να κατέχει το 51% και τη Singapore Airlines το υπόλοιπο. Η συμφωνία αυτή είναι η δεύτερη που πραγματοποιεί η Tata μέσα σε ένα χρόνο. Ο Όμιλος Tata Group είναι μια κοινοπραξία εταιρειών και είναι ο μεγαλύτερος επιχειρηματικός όμιλος της Ινδίας.

Τον Φεβρουάριο, η Tata και η AirAsia της Μαλαισίας είχαν ανακοινώσει τα σχέδιά τους για μια αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους που θα διατηρεί τη βάση της στην πόλη Chennai της νότιας Ινδίας. Το εν λόγω εγχείρημα, όπου η Tata έχει μειοψηφική συμμετοχή, έχει ως στόχο να πάρει σάρκα και οστά μέχρι το τέλος του έτους.

«Η αξιολόγηση της Tata είναι ότι η πολιτική αεροπορία στην Ινδία προσφέρει δυνατότητες βιώσιμης ανάπτυξης», δήλωσε ο κ. Prasad Menon της εταιρείας Tata, ο οποίος μάλιστα θα είναι και πρόεδρος της νέας αεροπορικής εταιρείας με την Singapore Airlines.

Εν αναμονή της απόφασης Etihad – Jet Airways

Μπορεί η επίσημη απόφαση για το deal ανάμεσα σε Etihad και Jet Airways να μην έχει ανακοινωθεί ακόμα –αν και οι δυο πλευρές περιμένουν θετική απάντηση- όμως ο κρατικός αερομεταφορέας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, από την 1η Νοεμβρίου, σχεδιάζει να υπερτριπλασιάσει τον αριθμό των θέσεων που προσφέρει μεταξύ Άμπου Ντάμπι-Βομβάη και Άμπου Ντάμπι-Νέο Δελχί, ανταποκρινόμενη στην αυξανόμενη σημασία της ινδικής αγοράς και αποφέροντας σημαντικά οικονομικά οφέλη στις οικονομίες της Ινδίας και του Άμπου Ντάμπι.

Μάλιστα, ο πρόεδρος και γενικός διευθυντής της Etihad Airways, James Hogan, δήλωσε πως «η Ινδία είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους προορισμούς στον κόσμο και βασική αγορά στην στρατηγική ανάπτυξης της Etihad Airways.

Σημαντική η ανάπτυξη της εγχώριας αγοράς

Η εγχώρια εναέρια κυκλοφορία της Ινδίας αναμένεται να τριπλασιαστεί κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της κυβέρνησης, καθώς περισσότερο από το 1,25 δισ. του πληθυσμού της χώρας, αρχίζει να ταξιδεύει αεροπορικώς, την ώρα που οι αεροπορικές εταιρείες ξεκινούν να συνδέουν και μικρότερες πόλεις. Αυτό συμβαίνει διότι δυτικοποιείται το πρότυπο ζωής και έτσι, ενώ τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα μέχρι πρότινος μετακινούνταν αποκλειστικά και μόνον με τρένο εντός της χώρας, τώρα όλο και περισσότεροι προτιμούν το αεροπλάνο. Σημειωτέον ότι η Ινδία καταγράφει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης περί το 9% και με πληθυσμό, που ξεπερνά το 1 δισ., είναι κάτι πλέον από βέβαιο ότι η Ινδία χρειάζεται περισσότερα αεροσκάφη.

Στο ξεκίνημα του 2000, στην Ινδία υπήρχαν μόνο 100 μεγάλα αεροσκάφη για 1 δισ. πληθυσμού. Σήμερα, υπάρχουν 300 αεροσκάφη για 1,2 δισ. πληθυσμού, μια αναλογία που είναι ιδιαίτερη μικρή.

Τον περασμένο χρόνο, η κυβέρνηση της Ινδίας επέτρεψε στις ξένες αεροπορικές εταιρείες να αγοράζουν έως και το 49% των τοπικών αερομεταφορέων, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει την προβληματική αεροπορική βιομηχανία.

Τα προβλήματα του κλάδου

Προς το παρόν, η βιομηχανία χωλαίνει από το υψηλό κόστος των καυσίμων και των φόρων, με όλες -εκτός από μία- τις πέντε κύριες αεροπορικές εταιρείες να χάνουν χρήματα. Οι χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες, με επικεφαλής την low cost IndiGo, αντιπροσωπεύουν περίπου το 70% της εγχώριας κυκλοφορίας.

Η full service αεροπορική εταιρεία Kingfisher Airlines, που άλλοτε ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη της Ινδίας, δεν πραγματοποιεί πτήσεις εδώ και έναν χρόνο λόγω προβλημάτων ρευστότητας.

«Μελλοντικά, εάν οι αεροπορικές εταιρείες και η κυβέρνηση συγκεντρωθούν και πράξουν σωστά, η αεροπορική αγορά της Ινδίας θα εκτιναχθεί στα ύψη. Αυτό πρέπει να συνειδητοποίησαν η Tata και η Singapore Airlines», δήλωσε ο κ. Rajan Mehra, ο επικεφαλής της αμερικανικής Universal Aviation στην Ινδία και πρώην επικεφαλής των δραστηριοτήτων της Qatar Airways στην Ινδία».