airport.2.Για να επιβιώσει κανείς χρειάζεται προσαρμοστικότητα, και για τον κλάδο των αερομεταφορών, αυτό μεταφράζεται σε συγχωνεύσεις και εξαγορές. Ποιος ο αντίκτυπος όμως στον τελικό καταναλωτή; Θα καταφέρουν οι τιμές να κυμανθούν σε χαμηλές τιμές;

της Χριστίνας Βασιλειάδη

Την τελευταία δεκαετία το φαινόμενο συγχωνεύσεων αεροπορικών εταιρειών γίνεται όλο και πιο έντονο, σε παγκόσμιο επίπεδο. Από τη Lufthansa  που απέκτησε  τη  Swiss Air, την Austrian και την Brussels, την Aegean που εξαγόρασε την Olympic Air, μέχρι τη συγχώνευση US Air – American.

Μάλιστα, όσον αφορά στο deal των δυο αμερικανικών αερομεταφορέων, η ανησυχία των καταναλωτών για το αν θα εκτοξευθούν οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων στα ύψη, είναι ιδιαίτερα έντονη, παρόλο που οι low cost αερομεταφορείς θα αποκτήσουν μεγαλύτερη πρόσβαση στα αεροδρόμια με μεγάλη κίνηση στην Ουάσιγκτον και τη Νέα Υόρκη –γεγονός που δεν αποτελεί μια απλή υπόσχεση αλλά μέρος της συμφωνίας.

Παρά το γεγονός αυτό, οι επιβάτες εν τέλει θα έρθουν αντιμέτωποι με αυξημένες τιμές αεροπορικών εισιτηρίων αφού η βιομηχανία συρρικνώνεται σε μόλις τρεις μεγάλους αερομεταφορείς, σύμφωνα με τον Rick Seaney, διευθύνοντα σύμβουλο της FareCompare, στην οποία μπορεί κανείς να βρει αεροπορικά εισιτήρια και να συγκρίνει τις τιμές τους.

«Κατά την τελευταία δεκαετία, παρακολουθήσαμε τη συρρίκνωση του κλάδου από οκτώ μεγάλες αεροπορικές εταιρείες σε μόλις τέσσερις. Με την τελευταία συγχώνευση, φτάσαμε στις τρεις», πρόσθεσε ο κ. Seaney.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η συγχώνευση της Delta με την Northwest Airlines το 2008, που οδήγησε σε αύξηση των τιμών κατά περισσότερο από 10% σε τέσσερις από τις γραμμές στις οποίες κυριαρχούσε, σύμφωνα με έρευνα του Αμερικανικού Ινστιτούτου Ανταγωνισμού.

Η μόνη ελπίδα είναι η παραχώρηση θέσεων στάθμευσης στις εταιρείες χαμηλού κόστους, που θα τους δώσει τη δυνατότητα να προσθέσουν δρομολόγια και κατά συνέπεια να διατηρήσουν τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων σε ανταγωνιστικά επίπεδα.

Στην περίπτωσή μας όμως τι γίνεται; Ήδη οι τιμές της Aegean και της Olympic Air κυμαίνονταν σε υψηλά επίπεδα προ της εξαγοράς της δεύτερης από την πρώτη. Τώρα που συγχωνευθήκαν πώς θα διαμορφωθεί η τιμολογιακή πολιτική τους;

Μάλιστα, τώρα που και η Cyprus έχει μειώσει κάποια από τα δρομολόγια εσωτερικού που διατηρούσε στη χώρα μας, ο φόβος για δημιουργία μονοπωλίου είναι ακόμα μεγαλύτερος.

Επιπλέον, οι παρουσία των low cost αεροπορικών εταιρειών στη χώρα μας δεν είναι ιδιαίτερα ισχυρή για να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες ανταγωνισμού από τις οποίες θα υπάρξει όφελος για τον καταναλωτή. Τον τελευταίο καιρό γίνονται προσπάθειες από αυτές τις αεροπορικές εταιρείες για αύξηση υπαρχόντων πτήσεων ή και δημιουργία νέων δρομολογίων στη χώρα μας, αλλά από ότι φαίνεται, βρίσκουν τις πόρτες κλειστές.

Πάντως, η δυσαρέσκεια των πολιτών της χώρας από την τιμολογιακή πολιτική των εγχώριων αερομεταφορέων έφτασε σε τέτοιο βαθμό που οι κάτοικοι της Χίου, έφτασαν στο σημείο να μποϊκοτάρουν την Olympic Air από τις 13/11 έως τις 19/11, ζητώντας να πέσουν οι τιμές των εισιτηρίων για την Αθήνα. Μάλιστα, στην περίπτωση που το αίτημά τους δεν εισακουστεί, θα απευθυνθούν σε ιδιωτική τουρκική αεροπορική εταιρία (Pegasus Airlines;) που ήδη εκτελεί το δρομολόγιο Σμύρνη-Αθήνα και θα προτείνουν να κάνει στάση στη Χίο.

Σε κάθε περίπτωση, ο ανταγωνισμός είναι άκρως επιθυμητός για να υπάρξουν άμεσα αποτελέσματα για τον επιβάτη.