TΤο 2013 ήταν αναμφίβολα μια συναρπαστική χρονιά για τον κλάδο των αερομεταφορών και το ίδιο προβλέπεται και για το νέο έτος…

της Χριστίνας Βασιλειάδη

Τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν το προηγούμενο έτος στην παγκόσμια αεροπλοΐα ήταν πολλά και κάποια μπορεί να τα περιμέναμε, μερικά όμως όχι. Ποιος περίμενε πως ο αμερικανικός κολοσσός Boeing θα αναγκαστεί να ενημερώσει όλες τις αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούσαν τα νέα της αεροσκάφη Boeing 787 Dreamliner να τα καθηλώσουν στο έδαφος για 3 ολόκληρους μήνες  λόγω των προβλημάτων που παρουσίασαν οι μπαταρίες του;  Μια άλλη πολύ σημαντική είδηση του 2013 υπήρξε η συγχώνευση των δυο αμερικανικών εταιρειών American Airlines και US Airways το Δεκέμβριο, τα αποτελέσματα της οποίας θα φανούν μέσα στο νέο έτος. Παραδείγματος χάρη, οι επιβάτες της μιας εταιρείας θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα μίλια που κερδίζουν από το πρόγραμμα τακτικών επιβατών στην άλλη εταιρεία. Πέρα από αυτό το deal όμως, που δεν επηρεάζει άμεσα τον Έλληνα ταξιδιώτη, εγκρίθηκε και η εξαγορά της Olympic από την Aegean, γεγονός που θα αλλάξει εντελώς τον αεροπορικό χάρτη της χώρας, καθώς παρά την επιμονή της νέας εταιρείας πως δεν θα δημιουργηθεί μονοπώλιο και οι τιμές θα κυμανθούν σε χαμηλά επίπεδα, εμείς διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας…

Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (International Air Transport Association – ΙΑΤΑ) πάντως, προβλέπει αύξηση στα κέρδη των αεροπορικών εταιρειών για το 2014, αλλά και αύξηση στην επιβατική κίνηση. Βέβαια, τα τέλη που θα πληρώνουν οι ταξιδιώτες δεν προβλέπεται να μειωθούν, μάλλον το αντίθετο, με τα τέλη για αλλαγές εισιτηρίων, για αγορές εν πτήσει και για τις αποσκευές, να εμφανίζουν μεγαλύτερες πιθανότητες για αύξηση.

Κάτι άλλο που πιθανώς να προκαλέσει δυσαρέσκεια στους επιβάτες, είναι οι θέσεις των αεροσκαφών που έχουν την τάση να γίνονται όλο και πιο στενές, την ώρα που ο μέσος όρος βάρους των επιβατών δεν φαίνεται να μειώνεται… Οι αεροπορικές εταιρείες θα συνεχίσουν να διαμορφώνουν τα αεροσκάφη τους με μικρότερα καθίσματα προκειμένου να χωρέσουν περισσότερα και να αυξηθεί ο αριθμός των ταξιδιωτών, και συνεπώς, και το εισόδημα των εταιρειών. Τουλάχιστον, όσο θα καθόμαστε σε αυτά τα άβολα και μικρά καθίσματα θα μπορούμε να χρησιμοποιούμε της φορητές ηλεκτρονικές μας συσκευές –σε flight mode βέβαια- και κατά τη διάρκεια της προσγείωσης και απογείωσης, ενώ ήδη, πολλές αεροπορικές εταιρείες επιτρέπουν τη χρήση WiFi. Επιπλέον, έχουμε μεγάλη περιέργεια να δούμε τι θα γίνει με τη χρήση κινητών τηλεφώνων εν πτήσει που προωθεί η FAA και το αν θα μπορούν οι επιβάτες να πραγματοποιούν τηλεφωνικές κλήσεις, αν και πολλές αεροπορικές εταιρείες δεν επιθυμούν κάτι τέτοιο, όπως η Delta και η Southwest.

Και καθώς οι αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν να βελτιώσουν την εξυπηρέτηση πελατών και να μειώσουν τις ουρές στο check-in των αποσκευών, δεν αποκλείεται να δούμε να λανσάρεται ευρέως και η υπηρεσία όπου ο ταξιδιώτης μπορεί να εκτυπώσει τις ετικέτες των αποσκευών από το σπίτι του! Μάλιστα, η ΙΑΤΑ προωθεί ιδιαιτέρως την υπηρεσία αυτή, αν και προκύπτουν πολλά ερωτήματα για θέματα ασφάλειας. Ήδη, η αεροπορική εταιρεία Iberia έχει υιοθετήσει την υπηρεσία αυτή για πτήσεις εντός Ισπανίας.

Επιπλέον, θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε την κατασκευάστρια εταιρεία αεροσκαφών Bombardier, που τόσα χρόνια παρέμενε στη σκιά των κολοσσών Boeing και Airbus, να μπει δυναμικά στον ανταγωνισμό με τη νέα σειρά αεροσκαφών της CSeries. Το νέο αεροσκάφος της εταιρείας πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση τον Σεπτέμβριο του 2013, και οι άνθρωποι της εταιρείας αγωνίζονται να ετοιμάσουν το αεροσκάφος για πτήσεις μέσα στους επόμενους δώδεκα μήνες.

Τέλος, την άνοιξη του νέου έτους αναμένεται και η έναρξη πτήσεων της SkyGreece Airlines, της ελληνικής αεροπορικής εταιρείας που δημιουργήθηκε από Ελληνοκαναδούς επιχειρηματίες και έχει ως στόχο να συνδέσει την Ελλάδα με τη Βόρεια Αμερική.