Έθνος της Κυριακής, Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2014

Συνέντευξη του εμπορικού διευθυντή της Ryanair, David O΄Brien, στον Νικήτα Κουριδάκη

 

David O BrienΑλλάζει το τοπίο στην ελληνική αεροπορική αγορά μετά την κίνηση-έκπληξη της Ryanair. Η ιρλανδική εταιρεία θα πραγματοποιεί εκατοντάδες πτήσεις εβδομαδιαίως από, προς και ανάμεσα σε ελληνικά αεροδρόμια, ακόμα και της Αθήνας, απ’ το οποίο απείχε λόγω κόστους. Το σκεπτικό της επέκτασης παρουσιάζεται απ’ τον εμπορικό διευθυντή και υπεύθυνο για την ανάπτυξη δρομολογίων της Ryanair, Ντέιβιντ Ο’Μπράιεν. Ηταν ο άνθρωπος που την Τετάρτη με τις ανακοινώσεις του στην Ελλάδα ξάφνιασε σχεδόν τους πάντες.

Πόσο καιρό σκέφτεστε να επεκτείνετε τις εργασίες σας στην Ελλάδα και ειδικά στην Αθήνα;

Πολλά χρόνια. Ηρθαμε το 2010 και πλέον αποτελούμε τη δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στη χώρα. Για την Αθήνα συζητούσαμε εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια με τις Αρχές του αεροδρομίου και με τα αρμόδια υπουργεία.

Εσείς είχατε συναντηθεί ή είχατε συζητήσει με κάποιον υπουργό για το σχέδιο;

Οχι. Είμαι στη θέση μου δύο εβδομάδες. Ο προκάτοχός μου είχε συναντηθεί με αξιωματούχους, αλλά, για να είμαι ειλικρινής, δεν ξέρω με ποιους. Πιστεύω ότι πρέπει να ήταν απ’ τα υπουργεία Τουρισμού και Μεταφορών.

Και πώς πήρατε την τελική απόφαση για την Αθήνα;

Σκεφτήκαμε, γιατί να μην έρθουμε; Είναι μία απ’ τις σπουδαιότερες ευρωπαϊκές πόλεις και απ’ τις πιο φτωχά εξυπηρετούμενες, το οποίο την κάνει ενδιαφέρουσα για μια αεροπορική εταιρεία. Το αεροδρόμιο του Δουβλίνου εξυπηρετεί ετησίως περίπου 19 επιβάτες ανά κάτοικο, ενώ αυτό της Αθήνας μόλις 3,4 επιβάτες ανά κάτοικο. Η διαφορά στον δείκτη είναι τεράστια και δείχνει πόσο φτωχά εξυπηρετούμενη είναι η Αθήνα. Εχω ακούσει εξηγήσεις ότι φταίει η οικονομία της Ελλάδας, που ούτε στην Ιρλανδία πάει καλά, ή ότι είναι που η Ιρλανδία είναι νησί. Ομως κι η Ελλάδα έχει τόσα νησιά. Και, ακόμα, η κίνηση στη Θεσσαλονίκη έχει αυξηθεί και είναι στην ίδια οικονομική κατάσταση με την υπόλοιπη χώρα. Οπότε, το αεροδρόμιο της Αθήνας υπολειτουργεί χωρίς στ’ αλήθεια να υπάρχει λόγος γι’ αυτό, πέρα απ’ το ότι είναι πολύ ακριβό. Δεν θέλω να κατηγορήσω κανέναν, αλλά πιστεύω ότι το υψηλό αυτό κόστος φρενάρει την ανάπτυξη. Το Δουβλίνο, και πάλι, έχει το 23ο σε επιβατική κίνηση αεροδρόμιο στην Ευρώπη. Η Αθήνα το 33ο (σ.σ.: σε απόλυτα μεγέθη και σύμφωνα με τις Αρχές των αεροδρομίων Αθήνας και Δουβλίνου το 2013 αυτά είχαν επιβατική κίνηση 12,5 και 20,2 εκατ. αντίστοιχα). Αγαπώ την πόλη μου, όμως η Αθήνα είναι πολύ πιο σημαντική από πολλές απόψεις. Οπότε κάτι φταίει, και είναι οι τιμές. Δεν ξέρω τι τις κρατάει ψηλά, δεν ξέρω ποιες σχέσεις τις καθορίζουν.

Η παραδοσιακή στρατηγική της Ryanair είναι να αποφεύγει τα ακριβά αεροδρόμια και να εξασφαλίζει παράπλευρα έσοδα από διαφήμιση και άλλες δραστηριότητες.

Καταργήθηκαν τα 12 ευρώ του φόρου για το αεροδρόμιο της Αθήνας όπως ζητούσε η Ryanair το καλοκαίρι;

Οχι, οι φόροι και τα τέλη αεροδρομίου δεν άλλαξαν.

Μήπως ήρθατε σε συμφωνία με τους ξενοδόχους;

Στην Αθήνα; Οχι.

Τότε τι άλλαξε και έρχεστε;

Η μεγάλη αλλαγή είναι το μονοπώλιο που προέκυψε στην αγορά μετά τη συγχώνευση Aegean-Olympic. Πριν απ’ αυτήν υπήρχε κάποιος ανταγωνισμός, ενώ μετά απ’ αυτήν και η συνολική μεταφορική ικανότητα σε βασικές αεροπορικές ζεύξεις, όπως με Χανιά και Θεσσαλονίκη, έπεσε έως και 20%.

Οι τιμές των ελληνικών δρομολογίων όμως ήταν ανέκαθεν υψηλές και θα μπορούσαν να σας τραβήξουν νωρίτερα…

Τώρα υπάρχει και μονοπώλιο. Και η Ryanair μπαίνει στην Αθήνα και το σπάει ενώνοντάς τη με Λονδίνο, Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις.

Αυτά είναι καλά νέα για τους κατοίκους της Αθήνας και το αεροδρόμιο με το έξτρα 1,2 εκατ. επιβατική κίνηση που φέρνουμε.

Το αληθινό διακύβευμα είναι οι μελλοντικές προοπτικές. Είπαμε στην κυβέρνηση και στο αεροδρόμιο ότι μπορούμε να προσθέσουμε ακόμα και 4 εκατ. στην επιβατική κίνηση του αθηναϊκού αεροδρομίου αν γίνουν αλλαγές στην τιμολογιακή πολιτική. Πάντως, δεν στηριζόμαστε μόνο στην Ελλάδα και στην Αθήνα, πολλά ευρωπαϊκά αεροδρόμια θέλουν να συνεργαστούν με τη Ryanair.

Δηλαδή, το σκεπτικό της έλευσής σας στην Αθήνα είναι να σπάσετε μια μονοπωλιακή αγορά, αποσπώντας μερίδιο απ’ αυτήν και μεγαλώνοντάς τη, συνολικά αυξάνοντας την επιβατική κίνηση. Οι θετικές συνέργειες της αύξησης ελπίζετε να αναγκάσουν σε κάποια φάση την κυβέρνηση και το αεροδρόμιο να έρθουν σε μια συνεννόηση μαζί σας για να σας κρατήσουν.

Η ανάλυση αυτή είναι, εν πολλοίς, ορθή. Είναι άλλο να είσαι απ’ έξω και να παραπονιέσαι και άλλο να γίνεις ένας σημαντικός ενεργός παράγοντας. Εμείς θα κάνουμε μια επένδυση 280 εκατομμυρίων σε αεροσκάφη που θα τοποθετήσουμε στην Ελλάδα και ελπίζουμε να υπάρξει μια αναγνώριση γι’ αυτό.

Η «επένδυση 280 εκατ. δολαρίων στην Ελλάδα», που γράφει το δελτίο Τύπου της Ryanair, αναφέρεται λοιπόν στα αεροσκάφη. Θα προσλάβετε προσωπικό απ’ την Ελλάδα; Υπάρχει κόσμος που θα ψάχνει στις αγγελίες…

Ηδη έχουμε Ελληνες στη Ryanair, πιλότους και πλήρωμα καμπίνας, και εξακολουθούμε να προσλαμβάνουμε ανθρώπους από παντού μέσω της ιστοσελίδας μας. Σίγουρα θα προσλάβουμε κι άλλους απ’ την Ελλάδα, μελλοντικά. Τα οφέλη για την απασχόληση, όμως, θα είναι πιο ορατά σε παράπλευρους κλάδους και θα προέλθουν απ’ την αύξηση της επιβατικής κίνησης.

Εως και 4.000 νέες θέσεις εργασίας μπορούν να δημιουργηθούν, 1.000 για κάθε εκατομμύριο νέων επιβατών όπως υποστηρίζει έρευνα της ACI [σ.σ.: Airports Council International ή Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων: παγκόσμια ένωση (λόμπι) φορέων διαχείρισης αεροδρομίων]. Θέσεις σε εταιρείες στο έδαφος, όπως η Skyserve, η πρώην Olympic Handling, η οποία παρέχει εξαιρετικές υπηρεσίες και με την οποία συνεργαζόμαστε άψογα.