previewΤο Διοικητικό Συμβούλιο της Star Alliance συνεδρίασε αυτή την εβδομάδα για την ετήσια ανασκόπηση του κλάδου της αεροπορίας, της απόδοσης και ανταγωνιστικής τοποθέτησης της συμμαχίας και για την ανάλυση της προόδου ως προς τη βελτιστοποίηση της ταξιδιωτικής εμπειρίας για τους επιβάτες.

Στη συνεδρίαση του Σικάγο, την οποία φιλοξένησε η United που αποτελεί ιδρυτικό μέλος, οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι των αεροπορικών εταιρειών μελών της Star Alliance ανασκόπησαν την ανάπτυξη του δικτύου, την πρόοδο στην τεχνολογία και τα επιμέρους έργα στα αεροδρόμια που ολοκληρώθηκαν το 2015 και όρισαν το πρόγραμμα για την επόμενη χρονιά.

Το δίκτυο των δρομολογίων επεκτάθηκε τον Ιούλιο με την ένταξη της Avianca Brasil, με την οποία προστέθηκαν περίπου 15 προορισμοί στον παγκόσμιο χάρτη δρομολογίων της συμμαχίας και διασφαλίστηκαν οι εσωτερικές συνδέσεις στη μεγαλύτερη χώρα και οικονομία της Λατινικής Αμερικής. Ταυτόχρονα, πολλοί αερομεταφορείς της Star Alliance εισήγαγαν νέα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων κατά τη διάρκεια του έτους, εστιάζοντας κυρίως στη σύνδεση των κόμβων της συμμαχίας. Για παράδειγμα, το 2015, η Air New Zealand, η ANA και η EVA Air ξεκίνησαν την πραγματοποίηση δρομολογίων από τους αντίστοιχους κόμβους βάσης τους προς τον κόμβο της United στο Χιούστον. Συνολικά, οι αερομεταφορείς της συμμαχίας πραγματοποιούν επί του παρόντος σχεδόν 100 περισσότερες συνδέσεις από κόμβο σε κόμβο από ό,τι πριν από έναν χρόνο.

«Είναι φανερό ότι οι αεροπορικές εταιρείες μέλη της Star Alliance, δεσμεύονται να προσφέρουν τις βέλτιστες δυνατές συνδέσεις προκειμένου να αυξήσουν τις δυνατότητες επιλογής των επιβατών», είπε ο κ. Mark Schwab, Διευθύνων Σύμβουλος της Star Alliance «Αξίζει να σημειώσουμε ότι κατά την περσινή χρονιά επικεντρωθήκαμε περισσότερο στην οργανική ανάπτυξη της συμμαχίας παρά στη διεύρυνση των μελών της. Μαζί τελειοποιούμε το δίκτυό μας και κάνουμε τη σύνδεση ευκολότερη και γρηγορότερη».

Η επέκταση των δρομολογίων θα συνεχιστεί και την επόμενη χρονιά. Για παράδειγμα, η United θα εισάγει ένα νέο δρομολόγιο στο Όκλαντ, η Lufthansa θα πετάει στην Πόλη του Παναμά, οι Singapore Airlines ξεκινούν πτήσεις στο Ντίσελντορφ και οι Scandinavian Airlines προσθέτουν ένα δρομολόγιο προς το Λος Άντζελες.

Το Διοικητικό Συμβούλιο ενέκρινε επίσης το νέο Μοντέλο της Star Alliance, Connecting Partner, σύμφωνα με το οποίο η έκταση του δικτύου της συμμαχίας θα διευρυνθεί με τη σύνδεση των δρομολογίων που πραγματοποιούνται από «low cost» ή «υβριδικές» αεροπορικές εταιρείες. Η αεροπορική εταιρεία της Νοτίου Αφρικής, Mango, θα είναι η πρώτη αεροπορική εταιρεία που εισάγει το νέο μοντέλο κατά το τρίτο τρίμηνο του 2016.

Σε ό,τι αφορά τα έργα των αεροδρομίων, η έναρξη λειτουργίας του Τερματικού 2 στο Heathrow – του Τερματικού της Βασίλισσας τον Ιούνιο του 2014 παρέμεινε στο επίκεντρο, καθώς δίνεται μεγάλη προσοχή στον πρώτο πλήρη χρόνο λειτουργίας του. Θεωρήθηκε ότι το έργο έχει εκπληρώσει τους δύο του στόχους: να βελτιώσει την εμπειρία των επιβατών και να αυξήσει την αξία των αερομεταφορέων μελών της συμμαχίας εισάγοντας πολλές κοινές διαδικασίες. Το γεγονός ότι το αεροδρόμιο Heathrow και η Star Alliance έλαβαν από κοινού το Air Transport World – Airport of the Year Award – την πρώτη φορά που το βραβείο δόθηκε για συγκεκριμένο τερματικό- θεωρήθηκε ισχυρή ένδειξη της επιτυχίας του έργου.

Ωστόσο, οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι σημείωσαν ότι πρέπει να γίνουν περαιτέρω ενέργειες στο Heathrow προκειμένου να βελτιωθεί η εμπειρία των επιβατών στη διάρκεια του 2016. Η Star Alliance θα εξακολουθήσει να κάνει κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους τις ενέργειες που θα διασφαλίσουν την πρόσβαση της Air India στο Τερματικό 2 μαζί με τις υπόλοιπες εταιρείες μέλη της Star Alliance.

Το έργο στο Heathrow και η εμπειρία που έχει αποκομιστεί από την καθημερινή λειτουργία των κοινών διαδικασιών στο τερματικό, χρησιμοποιούνται πλέον για τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας των επιβατών σε άλλα αεροδρόμια. Το μοντέλο αυτό είναι εξαιρετικά κατάλληλο για τοποθεσίες όπου οι λειτουργίες περιορίζονται λόγω προβλημάτων υποδομής ή περιορισμών χώρου. Παραδείγματα αυτού αποτελούν το Guarulhos στο Σάο Πάολο, το Narita στο Τόκιο και το LAX στο Λος Άντζελες.

Επιπλέον, η συμμαχία εξακολουθεί να κάνει ενέργειες ώστε να πείσει αεροδρόμια ανά τον κόσμο σχετικά με την αξία που έχει η συμμετοχή των συμμαχιών ως συνεργατών σχεδιασμού στα αρχικά βήματα σχεδιασμού των νέων αεροδρομίων και τερματικών.

Το 2015 επίσης αυξήθηκαν τα προνόμια της κατηγορίας Gold της Star Alliance, με την εισαγωγή ειδικών λωρίδων για τον έλεγχο ασφαλείας με την ονομασία Gold Track. Επί του παρόντος το Gold Track, διατίθεται σε 70 αεροδρόμια ανά τον κόσμο, για τους επιβάτες της First και Business Class καθώς και για τους κατόχους της Gold Card της Star Alliance. Το 2016 θα προστεθούν περισσότερες τοποθεσίες με την εισαγωγή του Gold Track Immigration σε επιλεγμένα αεροδρόμια.

Τα τελευταία χρόνια η συμμαχία έχει επενδύσει και στα lounges της Star Alliance. Έχουν ανοίξει νέα lounges στο Μπουένος Άιρες, το Λος Άντζελες και το Σάο Πάολο, ενώ ο ήδη υφιστάμενος χώρος στο Τερματικό 1 στο Charles de Gaulle στο Παρίσι ανακαινίστηκε πλήρως. Προς ενίσχυση των θετικών σχολίων των πελατών, το lounge του Λος Άντζελες έλαβε το βραβείο καλύτερου lounge συμμαχίας από τα SkyTrax (Best Alliance Lounge Award).

Οι επιβάτες που πληρούν τα κριτήρια έχουν πρόσβαση σε περισσότερα από 1.000 lounges σε όλο το δίκτυο και πολλοί αερομεταφορείς μέλη της Star Alliance επενδύουν ενεργά στη βελτίωση των δικών τους lounges. Αυτή η τάση πρόκειται να συνεχιστεί και το 2016, καθώς ήδη πολλά σημαντικά έργα βρίσκονται σε εξέλιξη. Παράλληλα, επί του παρόντος η Star Alliance εξετάζει την εισαγωγή νέων lounges σε πολλά σημεία όπου ένα κοινό lounge αποτελεί οικονομικά πιο βιώσιμη λύση για τους αερομεταφορείς από τη διάθεση των δικών τους επί μέρους lounges.

Σε ό,τι αφορά την τεχνολογία, τα τελευταία χρόνια, η Star Alliance έχει επενδύσει στην ανάπτυξη και εφαρμογή συστημάτων «plug & play». Αυτό επιτρέπει σε οποιονδήποτε αερομεταφορέα μέλος να συνδέσει τα πληροφοριακά του συστήματα με έναν κόμβο το οποίο διαχειρίζεται η συμμαχία, αντί να πρέπει να δημιουργήσει διμερείς συνδέσμους προς όλους τους άλλους αερομεταφορείς μέλη. Το πρώτο από αυτά τα προϊόντα κόμβου αντικατέστησε το προηγούμενο προϊόν σύνδεσης αεροπορικής με αεροπορική μέσω check-in, επιτρέποντας στους αερομεταφορείς της Star Alliance να εκδίδουν κάρτες επιβίβασης για όλες τις συνδετικές πτήσεις για οποιονδήποτε συνδυασμό δρομολογίων διασύνδεσης.

Το 2015 εφαρμόστηκαν πλήρως δύο επιπρόσθετες εφαρμογές πληροφορικής κόμβου για τα προγράμματα τακτικών επιβατών (FFP). Η πρώτη εκσυγχρόνισε το τρόπο που ανταλλάσσονται τα αποθηκευμένα στοιχεία των προγραμμάτων τακτικών επιβατών μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών μελών, παύοντας με αυτόν τον τρόπο την ανάγκη για αναδρομική πίστωση των μιλίων. Η δεύτερη διασφάλισε τη σχεδόν στιγμιαία ενημέρωση των περίπου 20.000 καθημερινών αλλαγών της κατάστασης των τακτικών επιβατών και στους 28 αερομεταφορείς μέλη της συμμαχίας. Με άλλα λόγια, μόλις ένας κάτοχος κάρτας προγράμματος τακτικού επιβάτη αναβαθμιστεί στην κατηγορία Gold ή Silver της Star Alliance, όλα τα συστήματα ενημερώνονται για την αλλαγή, έτσι ώστε οι επιβάτες να έχουν τη δυνατότητα να επωφεληθούν των προνομίων της κατηγορίας τους αμέσως μόλις περάσουν σε αυτή.

Ενισχύοντας την τεχνολογία του κόμβου πληροφορικής, η συμμαχία θα εισάγει και άλλες τεχνολογικές καινοτομίες τα επόμενα χρόνια.

Συνοψίζοντας, οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι συμφώνησαν να συνεχίσει η Star Alliance να διευρύνει το παγκόσμιο δίκτυό της βελτιστοποιώντας τη συνδεσιμότητα στοχεύοντας να λάβει περισσότερη αξία από το δίκτυο και εισάγοντας το μοντέλο Connecting Partner. Η εμπειρία των επιβατών θα βελτιωθεί περαιτέρω με την αύξηση της συνοχής της ταξιδιωτικής εμπειρίας σε ολόκληρο το δίκτυο. Και τέλος, η συμμαχία θα ακολουθήσει μια στρατηγική περαιτέρω ενσωμάτωσης τεχνολογιών περιβάλλοντος χρήστη και παρασκηνίου για την υποστήριξη της δραστηριότητάς της.