Λόγω του ακραίου καύσωνα, ακυρώθηκαν δεκάδες πτήσεις την Τετάρτη 21/06, στις μεσοδυτικές πολιτείες των ΗΠΑ, καθώς οι θερμοκρασίες πλησίασαν τους 50 βαθμούς Κελσίου.

Στο διεθνές αεροδρόμιο του Φοίνιξ στην Αριζόνα, η American Airlines ακύρωσε περισσότερες από 40 πτήσεις, κυρίως τοπικά δρομολόγια με μικρά αεροπλάνα Bombarier CRJ, τα οποία έχουν μέγιστη θερμοκρασία λειτουργίας περίπου 48 βαθμών. Πτήσεις καθυστέρησαν ή αναβλήθηκαν και στο αεροδρόμιο του Λας Βέγκας, στη Νεβάδα.

Όπως ανακοίνωσε η American Airlines, τα μεγαλύτερα αεροπλάνα της Boeing και της Airbus δεν επηρεάστηκαν, καθώς μπορούν να απογειώνονται ακόμα και σε θερμοκρασία 53 βαθμών.

Το πρόβλημα για τα αεροπλάνα δεν είναι ο κίνδυνος μηχανικής βλάβης, αλλά ότι ο θερμός αέρας διαστέλλεται και γίνεται πιο αραιός. Λόγω της μείωσης στην πυκνότητα του αέρα, τα φτερά των αεροπλάνων δίνουν μικρότερη δυναμική άνωση. Υπάρχουν δηλαδή, λιγότερα μόρια αέρα για να σπρώξουν τα φτερά προς τα πάνω.

Για να αντισταθμιστεί η άνοδος της θερμοκρασίας, το αεροπλάνο πρέπει είτε πρέπει να απογειωθεί με μικρότερο φορτίο, είτε πρέπει να αναπτύξει μεγαλύτερη ταχύτητα για την απογείωση τόσο μεγάλη ώστε το μήκος του διαδρόμου τροχοδρόμησης μπορεί να μην είναι αρκετό.

«Όταν η θερμοκρασία φτάνει αυτές τις ακραίες τιμές, πρέπει κανείς να ξεφορτώσει τόσα πολλά καύσιμα, ή τόσους πολλούς επιβάτες ή αποσκευές, ώστε δεν έχει πια νόημα να πετάξει» αναφέρει ο Ρόμπερτ Μαν, αναλυτής της αεροπορικής βιομηχανίας και πρώην στέλεχος αεροπορικής εταιρείας.

Ένα επιπλέον πρόβλημα, σύμφωνα με το Μαν, είναι ότι οι πίνακες που χρησιμοποιούν οι πιλότοι για να υπολογίσουν την κατάλληλη ταχύτητα απογείωσης για κάθε συγκεκριμένο βάρος φορτίου δεν φτιάχτηκαν για τόσο ακραίες θερμοκρασίες.

Επιπλέον, ο Μαν σημειώνει ότι «η θερμοκρασία της ασφάλτου στην πίστα των αεροδρομίων μπορεί να ξεπερνά τους 60 βαθμούς, καθιστώντας επικίνδυνες τις συνθήκες για τα πληρώματα εδάφους».

«Οι παράγοντες αυτοί πρέπει να λαμβάνονται υπόψη σε αεροδρόμια θερμών περιοχών όπως η Μέση Ανατολή, στα οποία ορισμένες πτήσεις προτιμάται να απογειώνονται τις πιο δροσερές ώρες. Το ίδιο συμβαίνει σε αεροδρόμια μεγάλου υψομέτρου στη Νότια Αμερική, όπου ο αέρας είναι σημαντικά πιο αραιός σε σχέση με το επίπεδο της θάλασσας», επισημαίνει.

Τέλος, ο Ρόμπερτ Μαν συμπληρώνει ότι, «Λόγω της κλιματικής αλλαγής, τα προβλήματα δεν μπορεί παρά να γίνουν συχνότερα στο μέλλον: το 2016, η Διεθνής Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) προειδοποίησε ότι η παγκόσμια θέρμανση θα μπορούσε να έχει «σοβαρές επιπτώσεις για την απόδοση των αεροσκαφών κατά την απογείωση, σε περιπτώσεις όπου το μεγάλο υψόμετρο ή οι κοντοί διάδρομοι τροχοδρόμησης περιορίζουν το φορτίο ή ακόμα και την ικανότητα μεταφοράς καυσίμων».