Στη λίστα με τα δέκα χειρότερα αεροδρόμια της Ευρώπης που δημιουργεί η ιστοσελίδα sleepinginAirports, βρίσκεται από το 2015 το “Νίκος Καζαντζάκης”, το δεύτερο μεγαλύτερο ελληνικό αεροδρόμιο.

Tαξιδιώτες από την Ιρλανδία, την Ολλανδία και τη Μεγάλη Βρετανία περιγράφουν στο μεγαλύτερο ξένο ιστότοπο αξιολόγησης της ποιότητας των υπηρεσιών αεροδρομίων και αερομεταφορέων, την “κακή” εμπειρία τους στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου.

«Είναι το χειρότερο αεροδρόμιο, προσωπικό και εγκαταστάσεις που έχω συναντήσει και αποτελεί το μεγαλύτερο εμπόδιο για την ανάπτυξη του ποιοτικού τουρισμού στην Κρήτη. Έχοντας κινητικά προβλήματα, έπρεπε να πάρουμε το ασανσέρ το οποίο σε πολλά σημεία του ήταν βρώμικο και παρέπεμπε σε μεταλλικό κιβώτιο. Ένα από τα δύο κουμπιά κρεμόταν και κανένας μας δεν αισθανόταν ασφαλής», σημειώνουν ταξιδιώτες.

Παρεμβάσεις στα “βασικά”

Αντικείμενο κοινοβουλευτικής ερώτησης, που κατέθεσαν στο υπουργείο Υποδομών οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας Λ. Αυγενάκης και της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Β.Κεγκέρογλου, αποτέλεσαν τα προβλήματα του αεροδρομίου “Ν. Καζαντζάκης“, που θα αντικατασταθεί από το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι.

  • Σύμφωνα με την απάντηση, με ημερομηνία 22 Ιουνίου, της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, μέχρι σήμερα δεν έχουν πραγματοποιηθεί παρά περιορισμένες παρεμβάσεις.

    Συγκεκριμένα:

  • εγκρίθηκαν για το 2017 και μέχρι σήμερα περίπου 350 χιλιάδες ευρώ για εργασίες συντήρησης και προμήθεια υλικών
  • δόθηκαν προς χρήση επτά νέες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών δημοσίων μεταφορών και πέντε νέες θέσεις στάθμευσης ιδιωτικών αεροσκαφών σε χώρους που διέθεσε το ΓΕΑ
  • εγκαταστάθηκε με νέα σύμβαση για δύο επιπλέον χρόνια ανάδοχος καθαρισμού
  • έχει ολοκληρωθεί η αντικατάσταση του κεντρικού UPS του κτηρίου, η τοποθέτηση ηλεκτροπαραγωγού ζεύγους υποστήριξης για την αεροναυτιλία, η αναβάθμιση του αυτοματισμού (PLC) του υποσταθμού και η αναβάθμιση των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων του κέντρου εκπομπής
  • έχει συμβασιοποιηθεί η αντικατάσταση των καθοδηγητικών πινακίδων διαδρόμου-τροχοδρόμων

Ωστόσο, εκτός από τις παραπάνω εργασίες, που αποτελούν μία τουλάχιστον βάση για την τυπική λειτουργία του αεροδρομίου, τα πιο σημαντικά έργα αναβάθμισης εκτιμάται ότι δε θα ολοκληρωθούν φέτος το καλοκαίρι. Στην καλύτερη περίπτωση, θα ολοκληρωθούν οριακά πριν από το τέλος του.

Ειδικότερα, ο διαγωνισμός για την αντικατάσταση των ψυκτικών συγκροτημάτων της Δ’ και Ε’ φάσης του κτηρίου του αεροσταθμού ολοκληρώθηκε στις 14 Ιουνίου, με την τουριστική περίοδο να έχει ήδη ξεκινήσει. Αναμένεται η ανάδειξη του αναδόχου για την άμεση ανάθεση του έργου κόστους 800 χιλιάδων ευρώ.

Επιπλέον, εκκρεμεί η τροποποίηση του τέταρτου ιμάντα αποσκευών από τους πέντε συνολικά, ώστε ο έλεγχος των αποσκευών να πραγματοποιείται στο υπόγειο. Στόχος είναι να αποφευχθεί η δεύτερη ουρά αναμονής και να μειωθεί κατά 60% ο χρόνος αναμονής των επιβατών στα check-in counters. Μέχρι στιγμής, έχει εγκριθεί η πίστωση και έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το έργο ύψους 200.000 ευρώ.

Προγραμματίζονται έργα

Η ΥΠΑ σημειώνει ότι «μετά την έγκριση της σχετικής δαπάνης», προγραμματίζονται να υλοποιηθούν τα εξής έργα:

  • επισκευή οδοστρώματος θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών 11,12,12, προϋπολογισμού 14,6 χιλ. ευρώ
  • επισκευή ασφαλιστικών τροχοδρόμων B&D λόγω καθιζήσεων, προϋπολογισμού 24,4 χιλ. ευρώ
  • αντικατάσταση αυτομάτων θυρών ύψους 45.000 ευρώ
  • αντικατάσταση ορισμένων κλιματιστικών μονάδων ύψους 45.000 ευρώ
  • προμήθεια ανταλλακτικών και εργασίες συντήρησης-εγκατάστασης συστήματος φωτοσήμανσης ύψους 45,5 χιλ. ευρώ
  • επισκευψή υδατοπύργου ύψους 45.000 ευρώ
  • εξυγίανση δικτύου καλωδιώσεων– φρεατίων ανεμομέτρων-VOR, προϋπολογισμού 73,8 χιλ.ευρώ
  • φωτισμός πίστας “Τ”, προϋπολογισμού 110 χιλ. ευρώ
  • Ανακαίνιση δυο συγκροτημάτων WC ύψους 60.000 ευρώ
  • Ενοποίηση των αιθουσών άφιξης επιβατών Intra-Extra Schengen από την πλευρά πόλης, προϋπολογισμού 120 χιλ. ευρώ

Επιπλέον, το Γενικό Επιτελείο Στρατού αναμένεται να προχωρήσει στην έγκριση παραχώρησης χώρου της ΜΟΜΑ, ώστε να παρακάμπτεται η οδός Ικάρου και η αντίστοιχη έκταση να ενταχθεί πολεοδομικά στους χώρους του αεροδρομίου.

Στο ΠΔΕ 2016 έχει συμπεριληφθεί το έργο με τίτλο “επέκταση και προσθήκη κτιριακού συγκροτήματος και αναδιαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου Ηρακλείου ύψους 2 εκατ. ευρώ.

Η ΥΠΑ αναφέρει ότι το “Ν. Καζαντζάκης” παρουσιάζει ποσοστά αύξησης κίνησης επιβατών, της τάξης του 10%, άνω του μέσου όρου όλων των υπολοίπων ελληνικών αεροδρομίων, ενώ η χωρητικότητά του είναι 1.720 επιβάτες ανά ώρα αναχώρησης (και άλλοι τόσοι ανά ώρα άφιξης).

Το νέο αεροδρόμιο

Σημειώνεται ότι το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι θα αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο στην Ελλάδα. Εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται αρχές του 2018 και υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί το 2022-2023, αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις
Το κόστος κατασκευής του αεροδρομίου θα ανέλθει στα 480 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, αν προστεθεί στο ποσό το σύνολο, ύψους 520 εκατ. ευρώ, των δαπανών της κατασκευαστικής περιόδου (περιλαμβανομένων και των δαπανών ασφαλίσεων, της αμοιβής του Ανεξάρτητου Μηχανικού, της δαπάνης για την μεταφορά του παλαιού αεροδρομίου, τις προλειτουργικές δοκιμές κλπ), η αξία της συνολικής επένδυσης θα φτάσει το 1 δισ. ευρώ.