Του Δημήτρη Δελεβέγκου
 

Τους αμέσως προσεχείς μήνες, ενδεχομένως, πριν το τέλος του Φθινοπώρου, αναμένεται να ολοκληρωθεί το οικονομικό κλείσιμο της επέκτασης για 20 έτη, έως το 2046,  της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών (ΔΑΑ). Και αυτό καθώς απαιτείται το Ελεγκτικό Συνέδριο να εγκρίνει τη νομιμότητα της νέας σύμβασης παραχώρησης, η οποία στη συνέχεια θα πρέπει να επικυρωθεί από το Κοινοβούλιο.Η επικύρωση από τη Βουλή θα οδηγήσει στην εκταμίευση της πρώτης δόσης -περίπου του μισού- του τιμήματος, ύψους 600 εκατ. ευρώ, που έχει προσφέρει η ΔΑΑ. Το υπόλοιπο ποσό εκτιμάται ότι θα καταβληθεί μέσα στο 2018.
 
Σημαντικά τα οφέλη για το Δημόσιο
 
Τα οφέλη για το Δημόσιο από τη σύμβαση παραχώρησης του ΔΑΑ, που είναι ήδη σημαντικά, εκτιμάται ότι θα μεγιστοποιηθούν μετά την αναπροσαρμογή της. 

Σύμφωνα με όσα προκύπτουν από απάντηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας σε κοινοβουλευτική ερώτηση, το Δημόσιο εισέπραξε, κατά το διάστημα 2012-2016, το ποσό των 128,7 εκατ. ευρώ από πτήσεις από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
 
Τα χρήματα αυτά αντιστοιχούν στο 25% του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων (ΤΕΑΑ), ανά αναχωρούντα επιβάτη, που θεσμοθετήθηκε με το Ν.2065/1992.
 
Αναλυτικά, τα ποσά του ΤΕΑΑ κατανέμονται, ανά χρονιά, ως εξής:
 
2012: 18 εκατ. ευρώ
2013: 18,9 εκατ. ευρώ
2014: 21,8 εκατ. ευρώ
2015: 25 εκατ. ευρώ
2016: 45 εκατ. ευρώ
 
Επίσης, η 20ετής επέκταση της σύμβασης παραχώρησης επιτρέπει να «γραφεί» ως καθαρό έσοδο στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων το ποσό, ύψους 483,87 εκατ. ευρώ. 

Ακόμη το Δημόσιο:
 
– έχει λαμβάνειν, από την καταβολή ετήσιας αμοιβής, για το διάστημα των 20 ετών, περίπου 894 εκατ. ευρώ

– προβλέπει έσοδα από τη φορολογία εισοδήματος της ΔΑΑ, ύψους 1,47 δισ. ευρώ και

– προσδοκά, λόγω της επέκτασης της σύμβασης την μελλοντική καταβολή επιπλέον μερισμάτων ποσού περίπου 835 εκατ. ευρώ.

Νέες επενδύσεις
 
Σύμφωνα με την ΥΠΑ, κατά το διάστημα 2012-2016, ο ΔΑΑ εισέπραξε  το 75% του ΤΕΑΑ, με τα ποσά να κατανέμονται ως εξής:
 
2012: 52 εκατ.
2013: 55,5 εκατ.
2014: 65 εκατ.
2015: 68,5 εκατ.
2016: 89,5 εκατ.
 
Η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης – που θα «κλείσει» μέχρι το τέλος της χρονιάς – ανοίγει το δρόμο για την έναρξη της πώλησης του ποσοστού 30% που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ.
 
Η παρουσία στο «Ελευθέριος Βενιζέλος”, μέχρι το 2046, ενός κραταιού μακροπρόθεσμου επενδυτή, όπως το καναδικό fund PSP Investments (ελέγχει το 40% του μετοχικού κεφαλαίου), θα αυξήσει σημαντικά την αξία του προς διάθεση 30%. Και σε συνδυασμό με τη σταδιακή ανακαίνιση των 14 περιφερειακών αερολιμένων και την περαιτέρω ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού, η υπεραξία του προς πώληση 30% του αεροδρομίου θα εκτοξευτεί, όπως αναφέρουν αναλυτές.
 
Παράλληλα, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, όταν η επιβατική κίνηση του ΔΑΑ διαμορφωθεί στο 90% των 26 εκατομμυρίων επιβατών, τότε θα μπουν μπροστά τα σχέδια για την επέκταση του κτηρίου προς τη βόρεια πλευρά. Ο στόχος αυτός δεν είναι μακρινός, δεδομένου ότι το 2016 η επιβατική κίνηση του αερολιμένα ξεπέρασε τα 20 εκατομμύρια (20.016.998).
 
Το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά ότι, λόγω της εκτιμώμενης ανοδικής πορείας της επιβατικής κίνησης και της εν γένει αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού, κατά τη διάρκεια της περιόδου επέκτασης, θα λάβουν χώρα στον αερολιμένα επενδύσεις ύψους 2,35 δισ. ευρώ.
 
Να σημειωθεί ότι πρόσφατα ο ΔΑΑ ολοκλήρωσε την αναδιάταξη των περιοχών εκτός Σένγκεν (9.000 τ.μ.) και εντός Σένγκεν (15.000 τ.μ.), προχωρώντας σε διευρυμένες χωροταξικές αλλαγές, σε μία επένδυση ύψους 35 εκατ. ευρώ.

ΠΗΓΗ capital.gr

Του Δημήτρη Δελεβέγκου