της Ηλέκτρας Αλευρίτη

Δεν θα σταθώ στις νέες αλλαγές που αφορούν στις χρεώσεις θέσεων εν πτήσει. Ακόμα κι αν έφερε δυσαρέσκεια σε κάποια μερίδα του επιβατικού κοινού, ουσιαστικά είναι μικρές, καθώς το σύστημα παραμένει ως έχει –δηλαδή δεν χρεώνεται ο επιβάτης εάν πρόκειται για business class ή economy σε διάδρομο, μέση ή παράθυρο- και η χρέωση υφίσταται μόνο στην περίπτωση των extra legroom και των up front θέσεων που είναι προνομιακές καθώς είναι πιο άνετες (βρίσκονται είτε στην πρώτη σειρά του αεροσκάφους είτε στις εξόδους κινδύνου) και μπορεί ο επιβάτης να αποβιβαστεί γρηγορότερα.
Αυτά όμως είναι ψιλά γράμματα σε σχέση με αυτό που, την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, πραγματοποιείται: η μεγαλύτερη παραγγελία αεροσκαφών που έχει γίνει ποτέ από την Ελλάδα και το μεγαλύτερο deal που έχει κάνει ποτέ ιδιωτική ελληνική εταιρεία – και όχι μόνο στο αεροπορικό γίγνεσθαι.
Εδώ και μήνες, η Aegean διαπραγματεύεται σκληρά με τους δύο κατασκευαστές, Boeing και Airbus για ανανέωση του στόλου της. Σύμφωνα με πηγές, μιλάμε ουσιαστικά για 50 αεροσκάφη, με τιμή τιμοκαταλόγου περίπου 116 εκατ. ευρώ το καθένα. Αν κάνει κανείς τον πολλαπλασιασμό, πρόκειται για 5,5 δις ευρώ, ποσό που δεν έχει δοθεί ποτέ ξανά από ελληνική εταιρεία σε οποιοδήποτε τομέα της χώρας.
Ποιος από τους δύο κατασκευαστές θα κερδίσει; Η Aegean προσανατολίζεται να αγοράσει τα 30 αεροσκάφη και τα άλλα 20 να είναι με την μορφή leasing. Στην περίπτωση της Boeing μιλάμε για επιλογή ενός κινητήρα, αυτόν της CFM International, ενώ στην περίπτωση της Airbus, η Aegean έχει δύο επιλογές κινητήρων: ο πρώτος, που είναι παρόμοιος με την Boeing και ο δεύτερος της Prat & Whitney. Επίσης, μην ξεχνάμε ότι η Airbus έχει ήδη πελάτη την Aegean – και δεν θέλει σε καμία περίπτωση να τον χάσει.
Μέχρι το τέλος Φλεβάρη, η Aegean θα έχει καταλήξει στον κατασκευαστή. Και τότε, εάν κλείσει η συμφωνία για τα 50 αεροσκάφη, μια ελληνική αεροπορική εταιρεία θα έχει καταφέρει για πολλούς το αδύνατο: Να κάνει το μεγαλύτερο deal που έχει γίνει ποτέ στην Ευρώπη.