Γράφει ο Αλέξης Αντιμάντο

Την ανιούσα έχουν πάρει και πάλι οι τιμές των καυσίμων, με τις αεροπορικές εταιρίες να προσαρμόζονται στα δεδομένα της αγοράς επιλέγοντας αεροσκάφη με χαμηλή κατανάλωση και κυρίως Αirbus και Boeing τελευταίας γενιάς.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα centreforaviation.com, η οποία ειδικεύεται στην έρευνα και ανάλυση της αεροπορικής αγοράς, η Eυρώπη, στην κατηγορία των αεροσκαφών στενής ατράκτου, δείχνει σαφή προτίμηση στο A320neo, με το 737MAX να έρχεται δεύτερο σε δημοτικότητα. Τα αεροσκάφη της Airbus προτιμούν, μάλιστα, και οι περισσότερες εταιρίες χαμηλού κόστους της Γηραιάς Ηπείρου.

Συγκεκριμένα, στην Ευρώπη πετάνε 65 αεροπλάνα της οικογένειας A320neo για λογαριασμό 11 αεροπορικών εταιριών. Από αυτά, τα 59 είναι Α320-200neo και τα υπόλοιπα έξι Α321-200neo. Η τουρκική low-cost Pegasus Airlines έρχεται πρώτη σε Α320neo καθώς επιχειρεί με 18 συνολικά. Διψήφιο αριθμό A320neo πάντως διαθέτουν και οι SAS και Lufthansa ( 12 και 10 αεροσκάφη αντίστοιχα). Μεταξύ των εταιριών χαμηλού κόστους που χρησιμοποιούν τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους είναι και οι WOW air και Primera Air. Σε ό,τι αφορά τις παραγγελίες των Α320neo, πρώτη στην Ευρώπη με διαφορά έρχεται η ουγγρική Wizz Air με 256 αεροπλάνα (184 A321-200neo και 72 Α320-200neo) και ακολουθεί η Easy Jet με 124 (εκ των οποίων 30 Α321neo και 94 A320-200neo). Οι Turkish Airlines, Lufthansa, Norwegian και Pegasus έχουν παραγγείλει η κάθε μια περισσότερα από 80 A320neo.

Στην αντίπερα όχθη, μόλις 18 Boeing 737MAX επιχειρούν στην Ευρώπη, στο σύνολο τους 737-8 και ανήκουν σε επτά εταιρίες. Ο αερομεταφορέας με τα περισσότερα 737MAX στον στόλο της είναι η Norwegian, με έξι, και ακολουθούν οι Icelandair και TUI Airlines Belgium με τρία αεροσκάφη, οι LOT και Τravel Service με δύο και τέλος οι Air Italy και ΤUIfly Nordic που έχουν από ένα. Η Ryanair ηγείται των παραγγελιών, με 135 αεροσκάφη 737ΜΑΧ-8 και δεύτερη έρχεται η Norwegian που έχει συμφωνήσει με την Boeing για αγορά 104 αεροσκαφών 737MAX-8. Aξιοσημείωτη είναι πάντως και η περίπτωση της Turkish Airlines, η οποία δεν περιορίστηκε στα neo αλλά προχώρησε και στην παραγγελία 75 Boeing 737MAX (65 από τα οποία είναι 737-8 και τα υπόλοιπα 737-9). Η TUI Group κατατάσσεται τρίτη με 68 παραγγελθέντα αεροσκάφη.

Σε παγκόσμια κλίμακα, τώρα, επιχειρούν συνολικά 290 Airbus 320neo και 126 Boeing 737MAX. Το neo προπορεύεται στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού με 139 αεροσκάφη έναντι 47 MAX, ακολουθεί η Ευρώπη με 65 έναντι 18 και, τέλος, η Λατινική Αμερική με 45 έναντι 6. Τουναντίον, το 737MAX προηγείται στην Βόρεια Αμερική με 46 αεροπλάνα έναντι 36 neo, στη Μέση Ανατολή με οκτώ και στην Αφρική με ένα. Αξίζει να αναφερθεί πάντως πως στις δύο τελευταίες περιοχές δεν υπάρχει αερομεταφορέας που να χρησιμοποιεί το Α320neo.

Το σκηνικό είναι ίδιο και σε ό,τι αφορά τις παραγγελίες των δύο οικογενειών αεροσκαφών. Πιο συγκεκριμένα, η Airbus προηγείται της Boeing με 6.026 παραγγελθέντα Α320neo συνολικά έναντι 4.938 αεροσκαφών 737ΜΑΧ. Η ευρωπαϊκή κατασκευάστρια εταιρία εμφανίζεται πιο δυνατή ξανά σε Ασία-Ειρηνικό, Ευρώπη και Λατινική Αμερική ενώ χάνει τη μάχη από τους Αμερικανούς στις περιοχές της Βόρειας Αμερικής, Μέσης Ανατολής και Αφρικής.

Συμπεραίνουμε, λοιπόν, με βάση τα προαναφερθέντα στοιχεία της ιστοσελίδας centreforaviation.com, ότι η Airbus κερδίζει κατά κράτος την Boeing στην κατηγορία των αεροσκαφών στενής ατράκτου νέας γενιάς όχι μόνο πανευρωπαϊκά αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Ωστόσο η επικράτηση του ευρωπαϊκού κολοσσού έναντι του αμερικανικού γίγαντα στο συγκεκριμένο πεδίο μάχης δεν θα πρέπει να οδηγήσει σε αυθαίρετα και ισοπεδωτικά συμπεράσματα αναφορικά με το ποιος από τους δύο κατασκευαστές είναι πιο επιτυχημένος. Μην ξεχνάμε, στην τελική, ότι η Airbus «τρώει την σκόνη» της Boeing στην κατηγορία των αεροσκαφών ευρείας ατράκτου νέας γενιάς (βλ. A330neo εναντίον 787 Dreamliner).