Γράφει ο Αλέξης Αντιμάντο

Πριν από λίγες ώρες οι Embraer και Boeing ανακοίνωσαν από κοινού την έναρξη στρατηγικής εταιρικής σχέσης, με την υπογραφή μνημονίου κατανόησης μεταξύ των δύο πλευρών. Οι δύο εταιρίες θα σχηματίσουν κοινοπραξία η οποία θα διαχειρίζεται την λειτουργία του τμήματος κατασκευής εμπορικών αεροσκαφών της Embraer, η αξία του οποίου, σύμφωνα με την Boeing, κοστολογείται στα 4,75 δισ. δολάρια. Ο αμερικανικός κολοσσός θα αποκτήσει το 80% του προαναφερθέντος τμήματος με τους Βραζιλιάνους να κρατούν το υπόλοιπο 20%. Η κοινοπραξία θα διοικείται από διευθυντική ομάδα εγκατεστημένη στην Βραζιλία ωστόσο η Boeing θα έχει τον τελικό λόγο για τα πάντα.

Με το εν λόγω deal, που έχει πάρει την έγκριση της βραζιλιάνικης κυβέρνησης και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2019, τα αεροπλάνα της Embraer ουσιαστικά θα ανήκουν εφεξής στην Boeing, η οποία με αυτόν τον τρόπο απαντάει στην μεγάλη της αντίπαλο, την Airbus. Η τελευταία πρόσφατα υπέγραψε παρόμοια συμφωνία με την καναδική Bombardier και έκανε δική της την γραμμή παραγωγής των εντυπωσιακών Bombardier C Series.

Η Boeing έτσι αποκτά, μέσω της Embraer, ισχυρά «όπλα στη φαρέτρα της», όπως τα αεροσκάφη Ε-175 και Ε-190 αλλά και τη νέα σειρά Ε2 για να πολεμήσει την Airbus στην μάχη για επικράτηση στην επικερδέστατη αγορά των αεροσκαφών στενής ατράκτου χωρητικότητας 100-150 επιβατών. 

Η συνεργασία των Boeing και Embraer πάντως δεν αποτελεί και μεγάλη έκπληξη, μάλιστα θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν λίγο πολύ αναμενόμενη. Η Βοeing από τη μία βρίσκει στην Embraer έναν δυνατό εταίρο ούτως ώστε να αντιμετωπίσει επί ίσοις όροις, το πολύ ισχυρό δίδυμο Airbus-Bombardier, η Εmbraer από την άλλη δεν θα μπορούσε να βρει καλύτερο σύμμαχο προκειμένου να παραμείνει ζωντανή και ανταγωνιστική, ιδιαίτερα σε μια χρονική στιγμή κατά την οποία η Bombardier της είχε βάλει δύσκολα με το λανσάρισμα των εντυπωσιακών CS100/300. Η JetBlue, για παράδειγμα, εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να αντικαταστήσει τα Ε-195 του στόλου της με CS100/300 ενώ η Flybe επιθυμεί διακαώς να ξεφορτωθεί τα Ε-195 και να πετάει κατά κύριο λόγο με Q400. 

Δεν αποκλείεται στο κοντινό μέλλον να δούμε τα αεροσκάφη της βραζιλιάνικης Embraer να αποκτούν άλλες ονομασίες που να θυμίζουν την οικογένεια αεροσκαφών της Boeing και με αυτόν τον τρόπο να ενταχθούν πλήρως στην γραμμή παραγωγής της τελευταίας. Κάτι αντίστοιχο εξάλλου προτίθεται να κάνει και η Airbus με τα CS100 και CS300 της Bombardier, τα οποία φήμες λένε ότι πολύ σύντομα θα μετονομάσει σε Α220-100 και Α220-300 αντίστοιχα.  

Σχετικά με την συμφωνία που υπεγράφη ανάμεσα στις δύο κατασκευάστριες εταιρίες, ο  Διευθύνων Σύμβουλος της Embraer, Paulo Cesar de Souza e Silva, ανέφερε ότι αποτελεί την σπουδαιότερη στρατηγική συνεργασία στην αεροπορική βιομηχανία που θα επιτρέψει στην εταιρία του να αυξήσει σε μεγάλο βαθμό την ανταγωνιστικότητα της. Η Βοeing από την πλευρά της χαρακτήρισε την σύμπραξη των δύο εταιριών ως «φυσική εξέλιξη» της στενής συνεργασίας που έχουν τα τελευταία 20 χρόνια. 

Σημειώνεται πάντως ότι η Embraer κατασκευάζει και πολεμικά αεροσκάφη, ωστόσο ο συγκεκριμένος τομέας δεν περιλαμβάνεται στην συμφωνία με την Βοeing και θα παραμείνει εξ’ολοκλήρου υπό τον έλεγχο της βραζιλιάνικης εταιρίας.

Είτε σπουδαιότερη συνεργασία στον χώρο της αεροπορικής βιομηχανίας την αποκαλέσει κανείς είτε απλά φυσική εξέλιξη των πραγμάτων, σε κάθε περίπτωση δεν θα πρέπει να λησμονείται το γεγονός ότι οι δύο εταιρίες πρακτικά δεν μπορούσαν να κάνουν και αλλιώς. Η σύμπλευση τους ήταν μονόδρομος: σε ό,τι αφορά την Boeing, για να μην αφήσει την Airbus να διευρύνει το προβάδισμα που έχει στην αγορά των narrow-body αεροσκαφών, για την δε Embraer, για να μην μείνει οριστικά εκτός συναγωνισμού από την καναδική Bombardier.