Γράφει ο Αλέξης Αντιμάντο

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ATR, της Ιταλο-γαλλικής εταιρίας κατασκευής ελικοφόρων αεροσκαφών, μέσα στα επόμενα 20 χρόνια η αεροπορική αγορά της Ασίας-Ειρηνικού θα χρειαστεί κοντά 1,000 ελικοφόρα αεροσκάφη προς κάλυψη και εξυπηρέτηση του πτητικού έργου των αερομεταφορέων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή. 

Η αυξανόμενες ανάγκες για αεροσκάφη αυτού του τύπου στην συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή οφείλεται στην αύξηση του τουρισμού και κατ’επέκταση στον πολλαπλασιασμό των υπαρχουσών αεροπορικών συνδέσεων καθώς και στην εισαγωγή νέων γραμμών. Η Ταϊλάνδη, που αποτελεί έναν εξαιρετικά σημαντικό κόμβο στην Ασία, συνδέεται διαρκώς με νέες πτήσεις με γειτονικές χώρες, συμπεριλαμβανομένων των Μιανμάρ, Λάος, Βιετνάμ και Καμπότζη. 

Κατά τον Laurent Janitza, διευθυντή πωλήσεων της ATR, τα 820 από τα 1,000 αυτά αεροσκάφη θα είναι της κατηγορίας των 70 θέσεων και τα υπόλοιπα της κατηγορίας των 50 θέσεων. 

Οι προβλέψεις της ATR καταδεικνύουν τον σπουδαίο ρόλο που διαδραματίζει για την ευρωπαϊκή εταιρία η διαρκώς εξελισσόμενη αεροπορική αγορά της Ασίας. Είναι χαρακτηριστικό, μάλιστα, το γεγονός ότι οι μισές σχεδόν παραγγελίες που έχει στα χέρια της η Ιταλο-γαλλική κατασκευάστρια εταιρία προέρχονται από ασιατικούς αερομεταφορείς και συγκεκριμένα από τις Lion Air, IndiGo, Garuda Indonesia και PNG Air. Ακόμη, την περσινή χρονιά δημιουργήθηκαν 36 νέες αεροπορικές συνδέσεις στην Ινδονησία, 12 στις Φιλιππίνες και 4 στην Ταϊλάνδη και όλες πραγματοποιούνται με αεροσκάφη ATR. 

Eπιπλέον, σε ορισμένες αγορές της Ασίας παρατηρείται η τάση να αντικαθίστανται τα jet αεροσκάφη με ελικοφόρα. Στην Ταϊβάν, παραδείγματος χάρη, oι Mandarin Airlines, Far Eastern Air Transport και UNI Air εκτελούν πλέον δρομολόγια εσωτερικού με αεροπλάνα ΑΤR. 

Τα αεροσκάφη της ATR πάντως έχουν μέλλον και σε πιο ώριμες αγορές, όπως για παράδειγμα σε αυτήν της Αυστραλίας. Σε ό,τι αφορά την τελευταία, η ATR εκτιμά ότι, μέχρι το 2037, πολλά γηρασμένα ελικοφόρα αεροσκάφη που πετούν στους αιθέρες της χώρας των καγκουρό θα χρειαστούν άμεση αντικατάσταση με νέα. 

Συν τοις άλλοις, η αναβάθμιση του αεροδρομίου Seletar στην Σιγκαπούρη, με το άνοιγμα νέου τερματικού σταθμού που προορίζεται αποκλειστικά για ελικοφόρα αεροσκάφη, μόνο ευνοϊκά μπορεί να λειτουργήσει για την ATR αφού θα οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση του ενδιαφέροντος για turboprop αεροσκάφη.

Να αναφερθεί ότι η αγορά που έρχεται δεύτερη σε ζήτηση ελικοφόρων αεροσκαφών είναι αυτή της Λατινικής Αμερικής, με τις εκτιμήσεις της ATR να κάνουν λόγο για ανάγκη σχεδόν 500 νέων αεροπλάνων την επόμενη εικοσαετία.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η ATR, που από το 2010 είναι κυρίαρχος στην αγορά των ελικοφόρων με μερίδιο που αγγίζει το 75%, πρόσφατα κατασκεύασε και παρέδωσε το χιλιοστό ATR 72 στην ινδική IndiGo. Η πολλή μεγάλη επιτυχία του εν λόγω αεροσκάφους οφείλεται στην αυξημένη οικονομία καυσίμου που προσφέρει αφού καταναλώνει εως και 45% λιγότερα καύσιμα σε σχέση με jet αεροσκάφη, καθιστώντας το πρώτη επιλογή για αρκετούς περιφερειακούς αερομεταφορείς σε όλο τον κόσμο.