Γράφει ο Αλέξης Αντιμάντο 

Παρουσία του Προέδρου της Τουρκικής Δημοκρατίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν εγκαινιάστηκε το καινούργιο, μέγα-αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, το μεγαλύτερο της χώρας και ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Τα εγκαίνια αυτού του τεράστιου πρότζεκτ, ενδεικτικού της μεγαλομανίας της γείτονος και της επιθυμίας του Σουλτάνου να πρωταγωνιστεί η χώρα του στα παγκόσμια οικονομικά, εμπορικά και πολιτικά δρώμενα, τράβηξαν, όπως ήταν αναμενόμενο, επάνω τους όλα τα βλέμματα του κόσμου. Μάλιστα, η μέρα που επιλέχθηκε για να ανοίξει τις πύλες του δεν ήταν καθόλου τυχαία: η 29η Οκτωβρίου, δηλαδή ανήμερα της 95ης επετείου από την ίδρυση της Τουρκικής Δημοκρατίας. Μια επέτειος που γιορτάζεται κάθε χρόνο με μεγαλειότητα στην Τουρκία. 

Το «Istanbul Airport», όπως θα ονομάζεται εφεξής το νέο αεροδρόμιο της τουρκικής μεγαλούπολης, σε αντίθεση με το ιδιαίτερα λιτό όνομα του, πρόκειται για ένα εξαιρετικά σύνθετο πρότζεκτ, με νούμερα που προκαλούν ίλιγγο. Το συνολικό οικοδόμημα, με την ολοκλήρωση των έργων στα τέλη του τρέχοντος έτους, θα καλύπτει μια συνολική έκταση 76,5 εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων, ξεπερνώντας σε μέγεθος ολόκληρο το Μανχάταν. Ο πελώριος τερματικός σταθμός, ο μεγαλύτερος που έχει κατασκευαστεί ποτέ και τον σχεδιασμό του οποίου ανέλαβε η βρετανική Grimshaw Global, θα έχει μέγεθος 1,3 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα και θα διαθέτει 228 σημεία ελέγχου διαβατηρίων. Μέσα σε αυτόν 10,000 τετραγωνικά μέτρα θα είναι αφιερωμένα σε καταστήματα λιανικής, 32,000 τετραγωνικά μέτρα θα διατίθενται για εστιατόρια ενώ 55,000 τετραγωνικά μέτρα θα φιλοξενούν καταστήματα duty-free. 

Με τρείς διαδρόμους απογείωσης και προσγείωσης, το «Istanbul Airport» θα είναι σε θέση να εξυπηρετεί 100 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως το 2020, με προοπτική ο διπλασιασμός των διαδρόμων από τρείς σε έξι να επιφέρει και διπλασιασμό της επιβατικής κίνησης, μέχρι το 2029, από 100 σε 200 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο. Αναφορικά δε με τις θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν, ο Πρόεδρος Ερντογάν ανήμερα των εγκαινίων εξήγγειλε  120,000 προσλήψεις

Το τεραστίων διαστάσεων αυτό έργο ανέλαβε να φέρει σε πέρας η κοινοπραξία IGA, η οποία απαρτίζεται από πέντε διαφορετικές κατασκευαστικές εταιρίες της Τουρκίας. Η προαναφερθείσα κοινοπραξία, έναντι 22,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, ανέλαβε την κατασκευή καθώς και την διαχείριση του αεροδρομίου για τα επόμενα 25 χρόνια. Η ΙGA, μέσω της σκληρής δουλειάς των εργατών της, κατάφερε να ολοκληρώσει σε μόλις 42 μήνες ένα έργο που υπό κανονικές συνθήκες θα έπαιρνε τουλάχιστον δέκα χρόνια.

Το «Istanbul Airport», εκτός από σχεδιασμένο και κατασκευασμένο με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, θα είναι και περιβαλλοντικά φιλικό χάρη στις υποδομές που θα διαθέτει για ανακύκλωση καθώς και για αξιοποίηση του βρόχινου νερού. Συν τοις άλλοις ο Ερντογάν, προκειμένου να κατευνάσει τις έντονες αντιδράσεις των περιβαλλοντιστών που διαμαρτύρονται για την κοπή αμέτρητων δέντρων για την κατασκευή του έργου, δεσμεύτηκε ότι θα μετατρέψει το αεροδρόμιο Ατατούρκ, το οποίο το 2017 ανακηρύχθηκε το πέμπτο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης, σε δημοτικό κήπο. Το άλλο αεροδρόμιο της πόλης, το μικρότερο Σαμπίχα Γκοκτσέν που βρίσκεται στην ασιατική πλευρά της Κωνσταντινούπολης και το οποίο αποτελεί ένα από τα συνολικά σαράντα αεροδρόμια που χτίστηκαν σε όλη την επικράτεια από το 2002, όταν και ανέλαβε την διακυβέρνηση της χώρας ο Ερντογάν, θα συνεχίσει την λειτουργία του.

Ευνοημένη από την κατασκευή του νέου αεροδρομίου της Κωνσταντινούπολης θα βγει ασφαλώς και η Turkish Airlines, ο εθνικός αερομεταφορέας της Τουρκίας, που αναμένεται, εκμεταλλευόμενη τις τεράστιες υποδομές του «Istanbul Αirport», να αυξήσει την προσφορά

Οι προβλέψεις πάντως των αναλυτών για το νέο αερολιμένα της Τουρκίας είναι αρκετά αισιόδοξες, αφού θεωρούν πως το Istanbul Airport θα γίνει ένας πάρα πολυ ισχυρός κόμβος μεταξύ Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Ασίας, σε μια εποχή μάλιστα που η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια μεταξύ των τριών αυτών γεωγραφικών περιοχών είναι πολλή ανεβασμένη. Άλλωστε, οι ειδικοί θεωρούν πως το νέο αεροδρόμιο της Τουρκίας θα ανταγωνίζεται ευθέως όλα τα μεγάλα αεροδρόμια της Μέσης Ανατολής καθώς και της Ευρώπης, ιδιαίτερα στις μακρινές non-stop πτήσεις.

Το υπερσύγχρονο «Istanbul Airport» μαζί με την τρίτη γέφυρα του Βοσπόρου καθώς και το υποθαλάσσιο τούνελ, που εγκαινίασθηκαν το 2016, περιλαμβάνεται στα μεγάλα έργα υποδομής με τα οποία ο Σουλτάνος επιδιώκει να μεταμορφώσει το πρόσωπο της Τουρκίας, ενόψει της συμπλήρωσης της εκατονταετίας από την ίδρυση της Τουρκικής Δημοκρατίας το 2023.