Γράφει ο Αλέξης Αντιμάντο

Πόλο έλξης για αρκετές αεροπορικές εταιρίες καθώς και για επενδυτικούς ομίλους αποτελεί η Alitalia, ο χρεωκοπημένος εθνικός αερομεταφορέας της Ιταλίας. Η ιταλική εταιρία, η οποία από πέρυσι βρίσκεται υπό καθεστώς αναγκαστικής διαχείρισης συνεπεία της απόρριψης του σχεδίου διάσωσης από τους εργαζομένους της, αναζητά νέο αγοραστή που θα της επιτρέψει να συνεχίσει την λειτουργία της. 

Η Alitalia, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, δεν παύει να αποτελεί ελκυστική περίπτωση για άλλες εταιρίες, που βλέπουν αρκετές ευκαιρίες σε αυτήν. Ο ιταλικός αερομεταφορέας διαθέτει ένα αρκετά ευρύ δίκτυο πτήσεων, τόσο κοντινών και μεσαίων αποστάσεων όσο και μακρινών, με τις τελευταίες μάλιστα να θεωρούνται και το πιο δυνατό χαρτί της εταιρίας.

Υπενθυμίζεται ότι η Alitalia κρατήθηκε ζωντανή χάρη στο δάνειο ύψους 900 εκατομμυρίων ευρώ που της χορήγησε η ιταλική κυβέρνηση την περσινή χρονιά. Η προθεσμία αποπληρωμής του συγκεκριμένου δανείου πλησιάζει επικίνδυνα και η Alitalia θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι δεν θα είναι σε θέση να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις της εαν δεν βρεί σύντομα επενδυτή. Για αυτό τον λόγο η Ρώμη προσκαλεί όλες τις ενδιαφερόμενες πλευρές να υποβάλλουν τις προτάσεις τους για την εξαγορά του 40% του αερομεταφορέα.

Μετά τις Lufthansa και Air France-KLM, που είχαν ακουστεί ως πιθανοί αγοραστές της Alitalia, έρχονται να προστεθούν στην λίστα των μνηστήρων για την ιταλική αεροπορική εταιρία και οι easyJet και Delta Air Lines, δύο τελείως διαφορετικοί αερομεταφορείς με εντελώς διαφορετικές προθέσεις ο καθένας. 

Η easyJet βλέπει με καλό μάτι την πιθανή είσοδο της στην Alitalia, εκτιμώντας πως μπορεί να συμβάλλει στο να ενδυναμώσει σημαντικά η εταιρία την παρουσία της στην αεροπορική αγορά της Ιταλίας, εκεί που πλέον τα ηνία κατέχει η Ryanair. Συν τοις άλλοις η easyJet, με την τεχνογνωσία της, θα μπορέσει να βοηθήσει την Alitalia στις short και medium-haul πτήσεις της. 

Από την άλλη η Delta Air Lines επικεντρώνει την προσοχή και το ενδιαφέρον της στα long-haul δρομολόγια του ιταλικού αερομεταφορέα, τα οποίο όπως προαναφέρθηκε είναι ιδιαίτερα επικερδή και ίσως το μοναδικό δυνατό στοιχείο της σημερινής, πτωχευμένης Alitalia. Η Delta άλλωστε συνεργάζεται στενά τα τελευταία χρόνια με την Alitalia μέσω της αεροπορικής συμμαχίας SkyTeam, της οποίας αμφότερες αποτελούν μέλη. Η τεράστια εμπειρία του αμερικάνικου κολοσσού στις πτήσεις μακράς διάρκειας μπορεί να συμβάλλει στην περαιτέρω αναβάθμιση των ήδη ποιοτικών υπηρεσιών καθώς και στην αύξηση της κερδοφορίας της Alitalia. Σημειώνεται πάντως ότι η αμερικάνικη εταιρία δεν μπορεί να αποκτήσει περισσότερο από το 49% της Αlitalia, αφού σε διαφορετική περίπτωση θα παραβιαστεί η συμφωνία «ανοικτών αιθέρων» που έχει υπογραφεί μεταξύ ΗΠΑ και ΕΕ (και η οποία απαγορεύει σε ξένες εταιρίες να ελέγχουν πάνω από το 49% αερομεταφορέων της Ένωσης).

Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί πως ενδιαφέρον για την Alitalia έχει εκδηλώσει και η Ferrovie dello Stato, η κρατική εταιρία σιδηροδρόμων. Η τελευταία μάλιστα, χάρη στα ταχύτατα τραίνα της αποτελεί έναν από τους κυριότερους ανταγωνιστές της Alitalia στην εγχώρια ταξιδιωτική αγορά.

Δεν αποκλείεται, λοιπόν, να δούμε στο κοντινό μέλλον την Alitalia να περνάει σταδιακά υπό τον έλεγχο περισσότερων αεροπορικών εταιριών, με την συμμετοχή των ιταλικών σιδηροδρόμων ως στρατηγικού επενδυτή με σταθεροποιητικό ρόλο, δεδομένης της πρόθεσης της ιταλικής κυβέρνησης να εθνικοποιήσει εκ νέου τον αερομεταφορέα.