Γράφει ο Αλέξης Αντιμάντο

Τελειωμό δεν έχουν τα βάσανα για την Croatia Airlines αφού τα προβλήματα ξεπηδούν το ένα μετά το άλλο και θέτουν υπό αμφισβήτηση την επιβίωση του εθνικού αερομεταφορέα της Κροατίας. 

Οι τεταμένες σχέσεις της διοίκησης της εταιρίας με τους δυσαρεστημένους εργαζομένους της, οι οποίοι διεκδικούν βελτιωμένους μισθούς και καλύτερους όρους εργασίας, έφτασαν σε οριακό σημείο το περασμένο καλοκαίρι, όταν τα συνδικάτα των τελευταίων πήραν την απόφαση να προχωρήσουν σε απεργία δύο ημερών. Οι εξαγγελθείσες απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων, οι οποίες θα επέφεραν στην Croatia Airlines ζημίες από 500,000 μέχρι 800,000 ευρώ, αποφεύχθηκαν στο παρά πέντε χάρη στην παρέμβαση της κυβέρνησης της χώρας.

Στο μεταξύ οι προσπάθειες των Κροατικών Αερογραμμών για εξεύρεση στρατηγικού εταίρου «έπεσαν στο κενό» και η καταγραφή ζημιών μέσα στα πρώτα τρία τρίμηνα του 2018 ήρθαν σαν «κερασάκι στη τούρτα» για τον κρατικό αερομεταφορέα της Κροατίας, που καλείται να βρει άμεσα λύση αν θέλει να αποφύγει το λουκέτο. 

Η Croatian Airlines, που ιδρύθηκε το 1989, από το 2008 μέχρι το 2012 σημείωσε απώλειες που άγγιξαν τα 135 εκατομμύρια ευρώ, ωστόσο με μια σειρά από διορθωτικές κινήσεις η διοίκηση κατάφερε να βάλει στοπ στις ζημίες. Μεταξύ άλλων, η εταιρία πούλησε μέρος της περιουσίας της, όπως για παράδειγμα το κτίριο που στέγαζε τα γραφεία της στο Ζάγκρεμπ καθώς και μετοχές της θυγατρικής εταιρίας Pleso Prijevoz. 

Μάλιστα, χάρη στις παραπάνω κινήσεις, οι Κροατικές Αερογραμμές κατέστησαν και πάλι επικερδείς το 2013, με το σερί κερδοφορίας να συνεχίζεται μέχρι το 2017, όταν και η εταιρία σημείωσε καθαρά κέρδη 3,5 εκατομμύρια ευρώ. 

Ωστόσο, όπως προαναφέρθηκε, το 2018 ήρθε για να προσγειώσει απότομα την Croatia Airlines στην σκληρή πραγματικότητα της εξαιρετικά απαιτητικής και εύθραυστης αγοράς των αερομεταφορών. Συγκεκριμένα, παρόλο που η κροατική εταιρία είχε κέρδη 6,8 εκατομμύρια ευρώ τα πρώτα δύο τρίμηνα του 2018, το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους υπήρξε καταστροφικό για αυτήν, αφού εντός αυτού το διαστήματος κατέγραψε ζημίες ύψους 11,4 εκατομμυρίων ευρώ. 

Το στραπάτσο του τρίτου τριμήνου του 2018 ήρθε ως αποτέλεσμα δύο καθοριστικών παραγόντων: των αμέτρητων ακυρώσεων σε κρατήσεις που αντιμετώπισε η εταιρία συνεπεία της εξαγγελίας των δύο απεργιών του καλοκαιριού, που αν και δεν πραγματοποιήθηκαν εν τέλει ζημίωσαν την εταιρία αφού οι επιβάτες προτίμησαν να ταξιδέψουν με άλλη εταιρία για να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο, σε συνδιασμό με την ανοδική πορεία που σημείωσαν οι τιμές των καυσίμων. 

Η διοίκηση των Κροατικών Αερογραμμών έχει ήδη στραφεί προς τις τράπεζες για χορήγηση δανείου ύψους 8 εκατομμυρίων ευρώ ενώ εξετάζει και την πώληση των δύο ιδιόκτητων αεροσκαφών της εταιρίας (τα υπόλοιπα δέκα είναι μισθωμένα) σε μια προσπάθεια να επιλυθούν τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο αερομεταφορέας.

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί πως στα σχέδια της κυβέρνησης της Κροατίας είναι η ιδιωτικοποίηση της Croatia Airlines. Μάλιστα το περασμένο καλοκαίρι είχε ακουστεί έντονα το όνομα της LOT Polish Airlines ως η εταιρία που θα αναλάμβανε τον κροατικό εθνικό αερομεταφορέα, ωστόσο μέχρι και σήμερα δεν έχει υπάρξει κάποια εξέλιξη ούτε έχει ληφθεί κάποια σχετική απόφαση. Τις δύο εταιρίες πάντως συνδέει η παρουσία τους στην ίδια αεροπορική συμμαχία, την Star Alliance.

Η κροατική κυβέρνηση έχει κάνει γνωστό πως η Croatia Airlines χρειάζεται περίπου 20 εκατομμύρια ευρώ τους επόμενους έξι μήνες για να συνεχίσει την λειτουργία της και το μόνο σίγουρο είναι πως μέχρι την εξεύρεση λύσης η αεροπορική εταιρία θα «ακροβατεί» σε λεπτή κόκκινη γραμμή