Γράφει ο Αλέξης Αντιμάντο

Αποφασισμένος να αντιστρέψει το αρνητικό κλίμα, να περιορίσει την χασούρα και να βάλει την Air France και πάλι στον σωστό δρόμο εμφανίζεται ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Air France-KLM, Μπέντζαμιν Σμιθ

Η Air France, παρόλο που επέστρεψε στην κερδοφορία το εννεάμηνο του 2018, με τον Καναδό Μπέντζαμιν Σμιθ πλέον στο τιμόνι της, αναμένεται να προχωρήσει σε δραστικές αλλαγές το επόμενο διάστημα, με σκοπό τον περιορισμό του κόστους και την ενδυνάμωση του brand της. Μέσα σε αυτές τις αλλαγές συμπεριλαμβάνεται η μείωση των Airbus Α380 του στόλου της καθώς και το κλείσιμο της θυγατρικής εταιρίας Joon

Σύμφωνα με την γαλλική εφημερίδα Les Echos, οι λόγοι που οδήγησαν την Air France στην απόφαση να ξεφορτωθεί τα πέντε από τα συνολικά δέκα A380 που διαθέτει αυτή την στιγμή είναι καθαρά οικονομικοί και έχουν να κάνουν τόσο με το υψηλό κόστος που έχει η λειτουργία τους όσο και με το εξαιρετικά μεγάλο ποσό που απαιτείται για να ανακαινιστεί το εσωτερικό τους.

Συγκεκριμένα, κατα μια εκτίμηση, η λειτουργία ενός Α380 κοστίζει από 26,000 μέχρι 29,000 δολάρια ανά ώρα, σε αντίθεση με ένα Boeing 777 που κοστίζει περίπου 7,500 δολάρια την ώρα. Η διαφορά στο κόστος λειτουργίας είναι τεράστια και για αυτό η Αir France επιλέγει να πορευτεί με τα μισά Α380 καθώς και με τα πιο οικονομικά Boeing 777.

Αναφορικά με την ανακαίνιση των Α380, η Air France, θέλοντας να βελτιώσει την εικόνα της και να βάλει ένα στοπ στις αρνητικές κριτικές που δέχεται από τους επιβάτες εξαιτίας της πεπαλαιωμένης καμπίνας που διαθέτουν τα αεροπλάνα της, αποφάσισε να κάνει λίφτινγκ στα Α380 της, με το κόστος ανακαίνισης για κάθε αεροσκάφος να ανέρχεται κοντά στα 45 εκατομμύρια δολάρια. Συνολικά πέντε αεροσκάφη θα ανανεωθούν και θα είναι και αυτά που θα παραμείνουν στον στόλο της γαλλικής εταιρίας όντας ιδιόκτητα, με τα υπόλοιπα μισθωμένα πέντε να επιστρέφουν σταδιακά στους ιδιοκτήτες τους. 

O εθνικός αερομεταφορέας της Γαλλίας σχεδίαζε αρχικά από το 2014 να έχει εκσυγχρονίσει μέχρι το 2017 το εσωτερικό των συγκεκριμένων αεροσκαφών του στόλου της με νέα καθίσματα και καμπίνα. Ωστόσο οι απεργίες των συνδικάτων των εργαζομένων προκάλεσαν τεράστιες ζημίες στην εταιρία (περίπου 225 εκατομμύρια ευρώ) με αποτέλεσμα τα σχέδια αυτά να «μπουν στον πάγο».

Σχετικά με την Joon, τόσο το πρακτορείο Reuters όσο και η εφημερίδα Le Figaro αναφέρουν ότι η διοίκηση της Air France έχει πάρει την απόφαση να βάλει λουκέτο στην θυγατρική αεροπορική εταιρία, ένα χρόνο μόλις μετά την ίδρυση της. 

Η Joon συστήθηκε από την Air France σε μια προσπάθεια να προσελκύσει μια ευρύτερη πελατειακή βάση, αυτοπροσδιορίζεται ως η αεροπορική εταιρία της γενιάς της χιλιετίας (οι λεγόμενοι «millenials») και αποτελεί ουσιαστικά τον δικό της low-cost αερομεταφορέα. Διαθέτει στόλο με αεροσκάφη Airbus A320 και Α340, τα οποία προμηθεύτηκε από την μητρική Air France και εκτελεί, για λογαριασμό της τελευταίας, πτήσεις σε δημοφιλείς προορισμούς της Ευρώπης, της Αμερικής, της Μέσης Ανατολής καθώς και της Αφρικής. 

Η απόφαση να παύσει την λειτουργία της η Joon είναι κυρίως του Mπέντζαμιν Σμιθ, ο οποίος σύμφωνα με πηγές της Air France, επανειλημμένα έχει εκφράσει αμφιβολίες για την θέση και την ταυτότητα της εταιρίας. Ωστόσο, ο σημαντικότερος παράγοντας που οδηγεί την Joon στο κλείσιμο είναι οι, κάτω του αναμενόμενου, επιδόσεις της που ως έχουν ως αποτέλεσμα την έλλειψη κερδοφορίας.

Ο Καναδός CEO της Air France-KLM σκοπεύει, όπως προαναφέρθηκε, να «απαγκιστρώσει» την Air France από οτιδήποτε την κρατάει πίσω και έτσι να την επαναφέρει στον σωστό δρόμο της υψηλής κερδοφορίας και ανάπτυξης, δυναμώνοντας ταυτόχρονα και το brand της. Σε αυτά που βλάπτουν την εταιρία ο Σμιθ κατατάσσει  και το πρότζεκτ της Joon, στο οποίο δεν βλέπει μέλλον και που επιθυμεί η Air France να εγκαταλείψει μια και καλή. 

Η αλήθεια είναι ότι η Joon αποτελεί πράγματι έναν πονοκέφαλο για την Air France αφού εκτός του ότι δεν αποφέρει κέρδη στα ταμεία της, ανοίγει νέα μέτωπα με την διοίκηση του ομίλου αφού τα συνδικάτα των εργαζομένων της θυγατρικής εταιρίας απειλούν με απεργιακές κινητοποιήσεις εαν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματα τους για βελτίωση των μισθών καθώς και των συνθηκών εργασίας. Το άδοξο τέλος, συνεπώς, της Joon αν και δεν είναι ευχάριστο, σίγουρα δεν θα πρέπει να μας εκπλήσσει. 

Tέλος, αξίζει να προστεθεί πως ο διευθύνων σύμβουλος της Air France-KLM είναι διατεθειμένος να βάλει νερό στο κρασί του ούτως ώστε να επιλυθούν και οι διαφορές που έχει η Air France με τα συνδικάτα των πιλότων της, που απαιτούν πολύ δυναμικά τον τελευταίο καιρό αυξήσεις στους μισθούς τους.