Κεφάλαια ύψους άνω των 2,5 δισ. έχει «κάψει» μέχρι σήμερα η αμυντική Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ). Η εταιρεία εμφανίζει στη χρήση του 2017 συσσωρευμένες ζημίες ύψους 1,5 δισ., ενώ οι υποχρεώσεις της ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ.

Και αν σε αυτά συνυπολογιστούν τυχόν προβλέψεις, όπως επισημαίνεται από τους ορκωτούς λογιστές, τότε δεν αποκλείεται η αεροπορική αμυντική βιομηχανία της χώρας να έχει «καταναλώσει» πάνω από 3 δισ. ευρώ, χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων.

Τα έσοδα της επιχείρησης, για άλλη μία χρονιά πέρυσι, ήταν πενιχρά. Δεν ξεπέρασαν τα 60 εκατ. και ήταν μειωμένα σε σχέση με το 2016. Επίσης η εταιρεία παρουσίασε ζημίες περίπου 14 εκατ.

Εσοδα άνω των 26 εκατ. ευρώ προήλθαν από την εγχώρια αγορά, δηλαδή από συμβόλαια που της ανέθεσε στο παρελθόν το υπουργείο Εθνικής Αμυνας. Αλλά και τα λοιπά συμβόλαια που υλοποιήθηκαν σε διεθνές επίπεδο είναι αποτέλεσμα κυρίως διακρατικών συμφωνιών και δεν οφείλονται τόσο στην ανταγωνιστική παρουσία της εταιρείας στη διεθνή αμυντική αγορά. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, το σημείωμα του ορκωτού λογιστή είναι αρκούντως δηλωτικό των κανόνων εταιρικής διακυβέρνησης που τηρεί η επιχείρηση. Οι ορκωτοί λογιστές δεν έλαβαν επαρκή στοιχεία τεκμηρίωσης για αποθέματα ύψους 95 εκατ. που εμφάνισε η επιχείρηση στη χρήση του 2017. Επίσης δεν τεκμηριώθηκαν σωστά δαπάνες ύψους 54 εκατ. που είχε στο ίδιο έτος η επιχείρηση.

Ακόμη, στην εταιρεία έχουν καταλογιστεί διαφορές φορολογικών ελέγχων ύψους 285 εκατ.(!) για τα έτη 2001-2004, μια υπόθεση για την οποία η εταιρεία ήδη έχει αναγνωρίσει από το 2011 οφειλές 71 εκατ. Η υπόθεση δεν έχει τελεσφορήσει ακόμη, ενώ η ΕΑΒ σχημάτισε προβλέψεις για φορολογικές διαφορές όλη την περίοδο 2005-2017, ύψους μόλις 160 χιλ. ευρώ. Τέλος, δεν έχουν σχηματιστεί προβλέψεις σε τόκους υπερημερίας και προσαυξήσεις ύψους 198 εκατ.

Η διοίκηση της εταιρείας, στην προσπάθειά της να ανασάνει, ζητεί από το Δημόσιο μια νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 600 εκατ., που θα προστεθεί στα υφιστάμενα καταβεβλημένα κεφάλαια άνω του 1,2 δισ. ευρώ.

ΠΗΓΗ