Στη σχεδίαση ενός αεροσκάφους τίποτα δεν γίνεται τυχαία, αλλά ούτε αποκλειστικά για αισθητικούς λόγους. Κι όμως, τα αεροσκάφη αρχικά είχαν παραλληλόγραμα παράθυρα, παρ’ όλα αυτά η… εμπειρία έδειξε πως πρέπει να αλλάξουν και έτσι έγινε.

Συγκεκριμένα, το de Havilland Comet ήταν το πρώτο εμπορικό αεροπλάνο παγκοσμίως με παραλληλόγραμμα παράθυρα. Η πρώτη του πτήση έγινε το 1949. Μέχρι το καλοκαίρι του 1953, οκτώ τέτοια αεροσκάφη πετούσαν από το Λονδίνο κάθε εβδομάδα, με προορισμό, μεταξύ άλλων, το Γιοχάνεσμπουργκ, το Τόκιο και τη Σιγκαπούρη.

Το 1954, δυο από τα αεροσκάφη συνετρίβησαν εξαιτίας σοβαρών προβλημάτων που προκλήθηκαν από αλλοίωση των μετάλλων. Το μεγαλύτερο κομμάτι αυτής της αλλοίωσης, οφείλονταν σε επικίνδυνες τάσεις στις γωνίες των τετράγωνων παραθύρων, οπού εκεί το περιβάλλον μέταλλο παρουσίαζε πίεση τρεις φορές μεγαλύτερη από οπουδήποτε αλλού.

Με λίγα λόγια, όσο αυξάνεται το ύψος στο οποίο ταξιδεύουν τα αεροσκάφη, η διαφορά πίεσης ανάμεσα στο θάλαμο των επιβατών και της εξωτερικής ατμόσφαιρας γίνεται όλο και μεγαλύτερη, σύμφωνα με το Real Engineering.

Το αποτέλεσμα είναι η διαφορά πίεσης να προκαλεί μια μικρή διαστολή στην άτρακτο, όχι τόσο μικρή όμως που να περνά απαρατήρητη. Ωστόσο τα τετράγωνα παράθυρα που είχαν παλιότερα τα αεροσκάφη άρχισαν να αποτελούν πρόβλημα καθώς οι γωνίες τους βοηθούσαν στην διαστολή της ατράκτου.

Όπως αναφέρουν οι ειδικοί, «η πίεση εξαπλώνεται ομαλά μέσα σε ένα υλικό, αν όμως τοποθετηθεί ένα εμπόδιο στην πορεία της, αναγκάζεται να αλλάξει κατεύθυνση με αποτέλεσμα η πίεση να συσσωρεύεται σε ορισμένες περιοχές (stress concentration)».