Γράφει ο Αλέξης Αντιμάντο

Τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ινδική αεροπορική εταιρία Jet Airways είναι γνωστά από καιρό, ωστόσο το τελευταίο διάστημα φαίνεται πως έχουν γιγαντωθεί. Μάλιστα η εταιρία, που αποτελεί τον μεγαλύτερο ιδιωτικό αερομεταφορέα της Ινδίας, έχει συσσωρεύσει χρέη που ξεπερνούν το 1 δισεκατομμύριο δολάρια. 

Η έλλειψη ρευστότητας μοιραία οδήγησε την Jet Airways στην καθήλωση 10 μισθωμένων αεροσκαφών του στόλου της λόγω χρεών προς τους ιδιοκτήτες τους, γεγονός που με την σειρά του επέφερε την ακύρωση όλων των διεθνών πτήσεων της για το διάστημα μεταξύ 12-15 Απριλίου αφού σύμφωνα με το ινδικό δίκαιο μια αεροπορική εταιρία πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον 20 αεροσκάφη για να εκτελεί διεθνή δρομολόγια. Ο στόλος της Jet Airways, που πρίν από μερικούς μήνες αριθμούσε 123 αεροσκάφη, πλέον αποτελείται από μόλις 14.

Η διαφαινόμενη κατάρρευση του αερομεταφορέα, πάντως, έχει προκαλέσει πυρετό όχι μόνο στους εργαζομένους της εταιρίας αλλά και στην πολιτική ηγεσία της χώρας, αφού την περασμένη Πέμπτη (11/4) ξεκίνησε η εκλογική διαδικασία στην Ινδία (η οποία και θα διαρκέσει σχεδόν 6 εβδομάδες) και το πιθανό κλείσιμο της Jet Airways, που υπολογίζεται ότι θα αφήσει 23,000 εργαζόμενους στον δρόμο, αναμφισβήτητα θα επηρεάσει το αποτέλεσμα των εκλογών. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι τον περασμένο Μάρτιο κυβερνητικά στελέχη άσκησαν πιέσεις στις τράπεζες της χώρας να παράσχουν μεγαλύτερη χρηματοδότηση στην εταιρία ούτως ώστε να παραμείνει ζωντανή. 

Με ανάρτηση του στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter, o Υπουργός Αεροπορίας της Ινδίας, Suresh Prabhu, ανέφερε πως το Υπουργείο του θα επανεξετάσει τα προβλήματα της Jet Airways και πως θα προβεί άμεσα σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να μειωθεί η ταλαιπωρία των επιβατών καθώς και να εγγυηθεί η ασφάλεια τους. 

Η Jet Airways πλέον εναποθέτει τις ελπίδες της στις Air Canada, Etihad (που διαθέτει ήδη το 24% του ινδικού αερομεταφορέα) καθώς και στο Εθνικό Ταμείο Επενδύσεων και Υποδομών που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να επενδύσουν στην εταιρία. 

Η Ινδία αποτελεί την ταχύτερα αναπτυσσόμενη αεροπορική αγορά στον κόσμο και σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, μέχρι το 2024 θα είναι η τρίτη μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως, μετά τις Κίνα και ΗΠΑ. Πέρα από τις πολύ μεγάλες ευκαιρίες που παρουσιάζει όμως, η αεροπορική αγορά της Ινδίας εμφανίζει και αμέτρητες προκλήσεις για όσες εταιρίες δραστηριοποιούνται σε αυτήν. Ο ασφυκτικός ανταγωνισμός, ο πόλεμος τιμών, η άνοδος στις τιμές των καυσίμων αλλά και το ασταθές ινδικό νόμισμα κάνουν την ζωή των εγχώριων αεροπορικών εταιριών κόλαση, αφήνοντας τους μηδαμινά περιθώρια για κερδοφορία.