Η γεωπολιτική αστάθεια, ο περιορισμένος αριθμός λιμανιών τα οποία μπορούν να δεχθούν κρουαζιερόπλοια, η σοβαρή έλλειψη λεωφορείων και ξεναγών στους προορισμούς κρουαζιέρας κατά τις περιόδους υψηλής τουριστικής κίνησης και, τέλος, οι σημερινές υποδομές που αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στον αυξανόμενο αριθμό επιβατών κρουαζιέρας, είναι οι κυρίαρχες προκλήσεις που βάζουν εμπόδια στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που διατύπωσαν οι εκπρόσωποι των τριών μεγαλύτερων εταιρειών κρουαζιέρας παγκοσμίως τη δεύτερη ημέρα του 5ου Posidonia Sea Tourism Forum.

Την ίδια ώρα, με προβλεπόμενη αύξηση 7% φέτος στους επιβάτες κρουαζιέρας μόνο για την Ελλάδα, σύμφωνα με τον Έλληνα Υπουργό Τουρισμού κ. Θανάση Θεοχαρόπουλο, οι προκλήσεις αυτές είναι πιθανό να ενταθούν στο προσεχές μέλλον μέχρι να ολοκληρωθούν τα εν εξελίξει έργα αναβάθμισης των υποδομών. «Στόχος μας είναι τα λιμάνια μας, σε επίπεδο υποδομών, να γίνουν ελκυστικότερα για τις εταιρείες κρουαζιέρας, έτσι ώστε να αξιοποιήσει η Ελλάδα πλήρως το τεράστιο δυναμικό του τομέα της κρουαζιέρας και να αυξηθεί η συνεισφορά του στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Παρά τις υπάρχουσες προκλήσεις, πάντως, η Disney Cruise Lines επιστρέφει στην Ελλάδα φέτος το καλοκαίρι με δρομολόγια 9 και 12 διανυκτερεύσεων που συνδέουν τα δημοφιλή λιμάνια του Αιγαίου με την Βενετία και την Αδριατική, ενώ και η MSC Cruises προσθέτει ένα πέμπτο κρουαζιερόπλοιο στην Ανατολική Μεσόγειο αυξάνοντας έτσι τη συνολική διαθεσιμότητα κλινών κατά 26,4%. Η ίδια εταιρεία πρόκειται να προσθέσει ένα ακόμη κρουαζιερόπλοιο στο στόλο της στην περιοχή το 2020 ώστε να αυξήσει περαιτέρω τη συνολική διαθεσιμότητα των κλινών της κατά 25%.

Ωστόσο, η συνεχής αύξηση των κλινών αναμένεται να ασκήσει περισσότερη πίεση στις υποδομές που υπάρχουν σήμερα στα βασικά λιμάνια προσέγγισης, επειδή οι επιπλέον επιβάτες δεν μπορούν να κατευθυνθούν σε μικρότερους, εξίσου ελκυστικούς προορισμούς, καθώς αυτοί δεν διαθέτουν ακόμα κατάλληλες υποδομές για να δεχθούν μεγάλα κρουαζιερόπλοια. 

«Τα κρουαζιερόπλοια της Disney Cruises μπορούν να προσεγγίσουν μόνο έξι ελληνικά λιμάνια και αυτό είναι κρίμα», δήλωσε ο κ. Paul Britton, Manager, Marine Operations, Ports and Itinerary Planning της Disney Cruise Lines, η οποία επιστρέφει φέτος στην Ελλάδα με λιμάνια προσέγγισης στον Πειραιά, τη Σαντορίνη, τη Μύκονο και το Κατάκολο.

«Υπάρχουν συγκεκριμένα συστατικά για μία ευχάριστη εμπειρία κρουαζιέρας, που ξεκινούν από ένα λιμάνι με δυνατότητες homeporting και εύκολη αεροπορική σύνδεση. Ύστερα θα πρέπει να προσφέρεται μια επιλογή από κάποια δημοφιλή λιμάνια, ένα ολοκληρωμένο δρομολόγιο με ισορροπημένο πρόγραμμα για τις ημέρες εν πλω και ένα μεγάλο λιμάνι τελικού προορισμού ή μια αντίστοιχα δυνατή εμπειρία. Η Ελλάδα έχει όλα τα παραπάνω, εκείνο που της λείπει είναι τα λιμάνια – «κρυφά διαμάντια», παρά τα 100 κατοικημένα νησιά και το αρχιπέλαγος με τα 6.000 μικρότερα νησάκια», συμπλήρωσε ο ίδιος.

Ο κ. Alexandros Fan, Product and Buying Corporate Shorex Excursions της MSC Cruises αναφέρθηκε στην αυξημένη ζήτηση για εκδρομές στεριάς ως ένα σημαντικό ζήτημα που χρειάζεται να αντιμετωπιστεί. «Η ανεπάρκεια σε αριθμό λεωφορείων και ξεναγών κατά τις περιόδους αυξημένης τουριστικής κίνησης αποτελεί σημαντικό πρόβλημα και απαιτεί τη σύμπραξη και τη συνεργασία όλων των ενδιαφερόμενων φορέων ώστε να βρουν λύσεις για την ανάπτυξη ενός βιώσιμου προϊόντος κρουαζιέρας», δήλωσε χαρακτηριστικά. Και συνέχισε: «Χρειαζόμαστε τις κατάλληλες εγκαταστάσεις καθώς και επάρκεια υποδομών για να εξυπηρετήσουμε τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια».

Σύμφωνα με την κα Elena Vlad, Director of Shorex Excursions, Product Development & Operations της Holland America Group, οι πιο ελκυστικοί προορισμοί για τις εταιρείες κρουαζιέρας είναι εκείνοι που προσφέρουν εμπορικά και λειτουργικά πλεονεκτήματα σε ανταγωνιστικό κόστος.

Η ελληνική κυβέρνηση είναι ενήμερη για τις προκλήσεις αλλά και για τις προσδοκίες των εταιρειών κρουαζιέρας και εργάζεται εντατικά προς την επίλυση των ζητημάτων που θα καθησυχάσουν τις ανησυχίες των ενδιαφερόμενων φορέων.

Σύμφωνα με τον Υπουργό κ. Θεοχαρόπουλο: «Η ανάπτυξη του τομέα της κρουαζιέρας και η εδραίωση της Ελλάδας ως σημαντικού προορισμού θαλάσσιου τουρισμού αποτελούν για εμάς στρατηγικές προτεραιότητες. Η προώθηση των λιμανιών του Πειραιά και του Ηρακλείου ως home ports, η αύξηση του αριθμού των λιμανιών για homeporting σε όλη την επικράτεια και η αναβάθμιση των υποδομών και των εγκαταστάσεών μας είναι κάποιες από τις πρωτοβουλίες που έχουμε λάβει για να αναβαθμίσουμε το προϊόν μας και να ανοίξουμε το δρόμο για επενδύσεις».

Η καθιέρωση διεθνών πτήσεων που συνδέουν την Αθήνα με σημαντικούς προορισμούς που «τροφοδοτούν» την κρουαζιέρα, όπως η Κίνα, ο Καναδάς και οι ΗΠΑ και η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας θα παίξουν ένα σημαντικό ρόλο στην αύξηση της αγοράς κρουαζιέρας.

«Το μέλλον και οι προκλήσεις είναι μπροστά μας για να τα αντιμετωπίσουμε. Τα προβλήματα δεν είναι ανυπέρβλητα, απαιτούν όμως ευελιξία, νέες ιδέες, αξιοποίηση όλων των ευκαιριών και προκλήσεων, στενή συνεργασία και συντονισμό μεταξύ  κράτους, φορέων και ιδιωτικού τομέα», κατέληξε ο κ. Θεοχαρόπουλος.

Το 5ο Posidonia Sea Tourism Forum διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Υποστηρίζεται από το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, τη Διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας CLIA Europe, την Ένωση Μεσογειακών Λιμένων Κρουαζιέρας (MEDCRUISE), την Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, την Ένωση Μαρίνων Ελλάδας, το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, την Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Ναυτιλίας και την Ομοσπονδία Συνδέσμων Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων (fedHATTA). Χρυσός χορηγός είναι ο ΕΟΤ. Αργυροί Χορηγοί είναι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, η HEMEXPO και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης. Χάλκινοι Χορηγοί είναι η Air France – KLM, το Ακτίνα Travel Group, η Celestyal Cruises, η Global Ports Holding και η Intercruises Shoreside and Port Services. Υποστηρικτές είναι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και η FBIS Security.