Οι καλοκαιρινές διακοπές είναι η πιο αγαπημένη περίοδος του χρόνου. Οι περισσότεροι την περιμένουν καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς και ονειρεύονται σε ποιόν προορισμό θα περάσουν ξέγνοιαστες στιγμές με τα αγαπημένα τους πρόσωπα. 

Όλοι αναζητούν το ιδανικό πακέτο διακοπών, κυρίως μέσω διαδυκτίου, ειδικά τα τελευταία χρόνια. Ονειρεμένος προορισμός, χαμηλή τιμή και όσο το δυνατό μεγαλύτερες και καλύτερες παροχές και υπηρεσίες. Πόσοι όμως γνωρίζουν πως μπορούν να πέσουν θύματα απάτης; 

H απάτη γίνεται συνήθως κατά την διαδικτυακή πληρωμή της ταξιδιωτικής υπηρεσίας, ενός ταξιδιωτικού πράκτορα ή γραφείου, για εισιτήρια, διαμονή, ή κάποιου ταξιδιωτικού πακέτου.

Πως μπορούν να μας εξαπατήσουν; Συχνά οι απατεώνες έχουν ως στόχο τα χρήματά μας. Να πάρουν δηλαδή τα δικά μας χρήματα, χωρίς να γίνουν οι απαραίτητες αγορές ή κρατήσεις. Ωστόσο, σε αρκετές περιπτώσεις, η δική μας εξαπάτηση, αποτελεί απλά ένα κομμάτι από μια μεγαλύτερη απάτη, όπου οι απατεώνες χρησιμοποιούν τα στοιχεία κλοπιμαίων πιστωτικών καρτών, για να αγοράσουν νόμιμες ταξιδιωτικές υπηρεσίες και ακολούθως να τις πωλήσουν σε εμάς, σε χαμηλότερες τιμές.

Αν έχετε προβεί σε διαδικτυακές αγορές ή κρατήσεις για τις διακοπές σας και στη συνέχεια ανακαλύψετε, ότι η κράτησή σας δεν υπάρχει ή ότι έχει ακυρωθεί, λόγω του ότι έχει πληρωθεί με την κλεμμένη πιστωτική κάρτα κάποιου άλλου, τότε πιθανό να έχετε πέσει θύμα της απάτης των διακοπών. Σε τέτοια περίπτωση κρατήστε όλα τα στοιχεία, που έχετε, για τις συγκεκριμένες διαδικτυακές αγορές σας και καταγγείλτε την υπόθεση στην Αστυνομία.

Όμως τι πρέπει να προσέξουμε για να μην πέσουμε θύμα τέτοιων απατεώνων; Είναι καλό να είμαστε προσεκτικοί σχετικά με από πού και πως θα κάνουμε τις κρατήσεις μας. Παράλληλα, θα πρέπει να είμαστε ενημερωμένοι ώστε να γνωρίζουμε πώς μπορούμε να αναγνωρίσουμε τα σημάδια, που μπορεί να προδίδουν τέτοιου είδους παγίδες. 

Το πρώτο που πρέπει να προσέξουμε είναι ο τρόπος που μπορεί να μας προσεγγίσει ένας ταξιδιωτικός πράκτορας. Αν για παράδειγμα επικοινωνήσει μαζί μας, ένας τέτοιος πράκτορας ή οργανισμός, με τον οποίο δεν είχαμε ποτέ επικοινωνία, για να μας προσφέρει διακοπές σε πάρα πολύ χαμηλές τιμές, τότε θα πρέπει να υποψιαστούμε πως κάτι δεν πάει καλά.

Συνήθως, σε τέτοιου είδους απάτες, χρησιμοποιήσουν ψευδείς, διαδικτυακές διαφημίσεις ή ακόμα πιο προσωπικά με τηλεφωνικές κλήσεις, τηλεφωνικά μηνύματα και emails, προσφέροντάς μας υπερβολικά φθηνές προσφορές για διακοπές. Αν η προσφορά σας φανεί πολύ καλή για να είναι αληθινή, τότε πολύ πιθανόν να μην είναι.

Μπορεί ακομά να διατηρούν και ιστοσελίδες, για την προώθηση των «προϊόντων» τους. Γι’ αυτό, αν μέσω κάποιας ιστοσελίδας δεν δίδονται αρκετές λεπτομέρειες ή φωτογραφίες, για τα προτεινόμενα ξενοδοχεία διαμονής ή τις άλλες υπηρεσίες και/ ή δεν υπάρχουν αρκετά σχόλια άλλων χρηστών, τότε αυτή η ιστοσελίδα θα πρέπει να θεωρηθεί ύποπτη.

Επίσης, αν σας πιέζουν για άμεση πληρωμή του ποσού τότε η προσφορά είναι ύποπτη. Ακόμα και αν σας προειδοποιούν ότι ο αριθμός των συγκεκριμένων «φθηνών» πακέτων, είναι μικρός και εξαντλείται  γρήγορα, καλό θα ήταν να ψάξετε λίγο παραπάνω.

Σε περιπτώσεις απάτης, είναι πιθανότερο να ζητήσουν να πληρωθούν με μετρητά, μέσω εταιρειών μεταφοράς χρημάτων ή ακόμα με εικονικά νομίσματα. Τέτοιου είδους μεταφορές χρημάτων, είναι δύσκολο να εντοπιστούν και να ανιχνευθούν και στις περισσότερες περιπτώσεις τα χρήματά σας δεν επιστρέφονται.    

Όμως τι μπορούμε να κάνουμε για να προφυλαχθούμε;

Καλό είναι να μην απαντάμε σε ανεπιθύμητα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τηλεφωνικά μηνύματα ή κλήσεις και μηνύματα σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης με προσφορές διακοπών. Οι σύνδεσμοι και τα συνημμένα σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ενδέχεται να οδηγήσουν σε κακόβουλους ιστότοπους ή να προσβάλουν με ιούς τη συσκευή σας.

Να κάνετε πάντα τις απαραίτητες κρατήσεις για τις διακοπές μας, απευθείας με την αεροπορική εταιρεία και/ ή το ξενοδοχείο ή μέσω αξιόπιστου ταξιδιωτικού πράκτορα.

Για να βεβαιωθείτε πως μια εταιρεία είναι νόμιμη, μπορείτε να κάνουμε μια σχετική αναζήτηση στο διαδίκτυο. 

Αναζητήστε το λογότυπο της «IATA» στην ιστοσελίδα της εταιρείας. Ελένξτε ότι στην ιστοσελίδα της εταιρείας χρησιμοποιείται ένα ασφαλές σύστημα πληρωμών και το ασφαλές πρωτόκολλο επικοινωνίας «https», για τη διαδικασία κράτησης. Ψάξτε για κριτικές! Άλλοι άνθρωποι μπορεί να έχουν δημοσιεύσει την εμπειρία τους προειδοποιώντας τους άλλους.
Ελένξτε ότι ο ιστότοπος προσφέρει πλήρη στοιχεία επικοινωνίας. Ένας σταθερός τηλεφωνικός αριθμός, ταχυδρομική διεύθυνση και οποιεσδήποτε άλλες πληροφορίες που θα μας διευκόλυναν να επικοινωνήσετε μαζί τους. Ελένξτε ότι ο ιστότοπος προσφέρει Όρους και Προϋποθέσεις, πολιτική επιστροφής χρημάτων και πολιτική απορρήτου.

Να είστε πάντα σε εγρήγορση. Ζητήστε επιπλέον φωτογραφίες του ξενοδοχείου και ρωτήστε να μάθετε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την κράτηση, το δωμάτιο, την τοποθεσία και την περιοχή. Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί εάν σας ζητηθεί να πληρώσετε με τραπεζικό έμβασμα ή μετρητά. Πληρώνετε πάντα με πιστωτική κάρτα για να προστατεύσετε την αγορά σας ή χρησιμοποιήστε έναν ασφαλή ιστότοπο πληρωμών.
 

Μετά την αγορά ελένξτε ότι έχετε λάβει τα απαραίτητα ηλεκτρονικά εισιτήρια ή τα έγγραφα κράτησης, και επιβεβαιώστε πως τα προσωπικά σας στοιχεία, οι ημερομηνίες, τα στοιχεία του ξενοδοχείου, οι αριθμοί και οι ώρες πτήσεων είναι σωστά.

Καλό θα ήταν να επιβεβαιώσετε τις κρατήσεις σας, επικοινωνώντας απευθείας με την αεροπορική εταιρεία, το γραφείο ενοικίασης αυτοκινήτου ή το ξενοδοχείο για να είστε βέβαιοι πως όλα πήγαν καλά.