Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) πρέπει να εργαστεί για να αποκαταστήσει την «εμπιστοσύνη του κοινού» στις προσπάθειες πιστοποίησης αεροσκαφών, μετά τα δύο τραγικά δυστυχήματα με αεροσκάφη Boeing 737 MAX, επισήμανε σε μία δημόσια αναφορά του ο Γενικός Επιθεωρητής του υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ.

Η μακρόχρονη πρακτική ανάθεσης της πιστοποίησης πολιτικών αεροσκαφών στις κατασκευάστριες εταιρίες βρέθηκε στο επίκεντρο άσκησης κριτικής από τα μέλη του Κογκρέσου, αλλά κι άλλους φορείς μετά τα πολύνεκρα αεροπορικά δυστυχήματα στην Ινδονησία (Οκτώβριος 2018) και στην Αιθιοπία (Μάρτιος 2019) που στοίχισαν τη ζωή 346 ανθρώπων.

Από την ίδια αναφορά γίνεται γνωστό ότι η FAA προγραμματίζει από τον Μάρτιο του 2020 την εισαγωγή «μιας νέας διαδικασίας που αντιπροσωπεύει μία σημαντική αλλαγή στην προσέγγιση της εποπτείας της» για την πτητική αξιολόγηση ασφαλείας των αεροσκαφών. Η FAA δεν σχολίασε άμεσα τις εξελίξεις. Η υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ Ελέιν Τσάο σε ένα υπηρεσιακό σημείωμά της (12 Αυγούστου) στον διευθυντή της FAA Στιβ Ντίκσον που δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα παρατηρεί ότι η συντριβή των αεροσκαφών «προκάλεσε σημαντικά ερωτήματα σχετικά με την πιστοποίηση των αεροσκαφών 737 ΜΑΧ». Η Τσάο έδωσε εντολή στον Ντίκσον τον Αύγουστο να απαντήσει στις παραπάνω ερωτήσεις τονίζοντας ότι «η συνεχιζόμενη βελτίωση [των διαδικασιών πιστοποίησης] απαιτεί τον εντοπισμό των προβλημάτων, αλλά και την αξιοποίηση των ευκαιριών για περαιτέρω βελτίωση [του πλαισίου της διαδικασίας]».

Ο Ντίκσον, από την πλευρά του, δήλωσε την Τρίτη ότι η FAA, αλλά και οι κατασκευαστές αεροσκαφών είναι αναγκαίο να ψάχνουν περισσότερο τη διεπαφή μεταξύ των πιλότων και των μηχανών. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η FAA και οι κατασκευαστές αεροσκαφών πρέπει να βελτιώσουν τις διαδικασίες για να διασφαλίσουν ότι «δεν έχουν κατακερματισμένες επικοινωνίες»  στο πλαίσιο της πιστοποίησης. Η αναφορά των 58 σελίδων επισημαίνει και άλλες διοικητικές προκλήσεις, τις οποίες θα πρέπει να αντιμετωπίσει η FAA, αλλά και το υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ.

Από την πλευρά του, το Κογκρέσο προβληματίζεται για τον τρόπο με τον οποίο η FAA αναθέτει μερικώς το έργο της πιστοποίησης των νέων αεροσκαφών στους κατασκευαστές. Στην περίπτωση των αεροσκαφών 737 ΜΑΧ η FAA ανέθεσε (αρχικά) ποσοστό 40% της διαδικασίας πιστοποίησης στην Boeing, ενώ, αργότερα, το ποσοστό αυτό αυξήθηκε ακόμη περισσότερο.

Τέλος, στο έργο που ανατέθηκε στην Boeing συμπεριλαμβάνονταν και διαδικασίες πιστοποίησης για ένα σημαντικό σύστημα ασφάλειας του αεροσκάφους (MCAS) η δυσλειτουργία του οποίου φαίνεται να είχε ρόλο στα δύο τραγικά δυστυχήματα με αεροσκάφη 737 ΜΑΧ.