Τα πράγματα για την Ιταλία δυσκολεύουν στο πεδίο των προβληματικών εγχώριων επιχειρήσεων, με αφορμή την τεταμένη κατάσταση στον Τάραντα και τη σχεδιαζόμενη αποχώρηση του ομίλου ArcelorMittal από την εκεί επένδυσή του στη χαλυβουργία Ilva, αλλά και εξαιτίας των ενστάσεων των ενδιαφερόμενων Ferrovie dello Stato Italiane, Lufthansa και Atlantia ως προς τη διάσωση του προβληματικού αερομεταφορέα της Alitalia.

Oι ιταλικοί κρατικοί σιδηρόδρομοι Ferrovie dello Stato Italiane έχουν διευκρινίσει ότι δεν υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες να συγκροτηθεί κοινοπραξία, ώστε να διασωθεί η Alitalia από τη ρευστοποίηση – χρειάζονται πιο πολλές λεπτομέρειες για τη διακυβέρνηση, τη μετοχική σύνθεση κ.λπ.

Είχαν προηγηθεί ανάλογες ανακοινώσεις από την Atlantia, της οικογένειας Μπένετον, ενώ και η γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa είχε δηλώσει πως ακόμα δεν είναι έτοιμη να δεσμευθεί με επενδύσεις στην Αlitalia. Εξ ου και η Ρώμη προετοιμάζει χρηματοδότηση 350 εκατ. ευρώ για να παραμείνει εν λειτουργία η Alitalia το επόμενο εξάμηνο, όπως αναφέρει το Bloomberg, προσβλέποντας σε μονιμότερη λύση.

Ανεργία στον Νότο

H διάσωση της ρυπογόνου Ilva και των χιλιάδων θέσεων εργασίας στον ιταλικό Νότο, που μαστίζεται από την υψηλότατη ανεργία, έχει προκαλέσει τριγμούς στον κυβερνητικό συνασπισμό του Τζουζέπε Κόντε. Ο Ιταλός πρωθυπουργός κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του για να αποτρέψει την αποχώρηση του ομίλου της ArcelorMittal. Η τελευταία είχε θέσει ως όρο για τις επιχειρηματικές της κινήσεις στον Τάραντα τη νομική ασυλία έναντι διώξεων για περιβαλλοντικούς λόγους, ενόσω θα έκανε καθαρισμό στις εγκαταστάσεις της Ilva. Και ενώ αρχικά είχε λάβει αυτό που ζήτησε, τον προηγούμενο μήνα η κυβέρνηση συνασπισμού του Κόντε απέσυρε τη στήριξή της στην ασυλία αυτή.

Η ArcelorMittal δήλωσε πως αποχωρεί επισήμως την 4η Δεκεμβρίου από την Iταλία και διακόπτει τη λειτουργία της Ilva στα μέσα Ιανουαρίου 2020. Χθες αργά είχε σχεδιαστεί συνάντηση του Τζουζέπε Κόντε με τον ιδιοκτήτη της γαλλοϊνδικής ArcelorMittal, Λάκσμι Μιτάλ και του γιου του, Αντίτια. Σύμφωνα με την εφημερίδα Il Messaggero, οι τελευταίοι έχουν υιοθετήσει ηπιότερη στάση και ευελπιστούν να σημειωθεί πρόοδος και να βρεθεί λύση για τη δυσχερέστατη θέση στην οποία έχει περιέλθει η Ilva.

Εν τω μεταξύ, όπως αναφέρει το ιταλικό ειδησεογραφικό πρακτορείο ANSA, οι ιταλικές εισαγγελικές αρχές που εξετάζoυν και την προσφυγή των πρώην επιτρόπων της Ilva κατά της ArcelorMittal, αποφάνθηκαν χθες ότι η επίκληση για τη μη ύπαρξη ασυλίας είναι προσχηματική. Και συνεχίζουν, επισημαίνοντας ότι ο πραγματικός λόγος είναι η ίδια η κρίση που αντιμετωπίζει στους κόλπους της η γαλλοϊνδική χαλυβουργία και η επιδίωξή της να κάνει αποεπενδύσεις. Υπενθυμίζεται ότι ο ιταλικός όμιλος της Ilva, εκτός του Τάραντα στον Νότο διαθέτει και δύο μικρότερες μονάδες στον Βορρά, ενώ συνολικά απασχολεί 12.000 άτομα. Εάν, τελικώς, πεισθεί η ArcelorMittal να παραμείνει, σχεδιάζει περικοπές 5.000 θέσεων εργασίας. Ο Τζουζέπε Κόντε δηλώνει αποφασισμένος να ακυρώσει τις περικοπές ή να τις περιορίσει, ενώ, όπως αναφέρει το ANSA, εξετάζει το ενδεχόμενο να παράσχει κρατική στήριξη στην ArcelorMittal για να περισώσει θέσεις εργασίας.

Είναι αναγκαίος ο καθαρισμός των εγκαταστάσεων της Ilva και της περιοχής, διότι οι εκπεμπόμενοι ρύποι συνδέονται με τα αυξημένα κρούσματα ορισμένων τύπων καρκίνου στην περιοχή του Τάραντα. Η Γκράτσια Παρίζι, παιδίατρος στον Τάραντα τα τελευταία είκοσι χρόνια, λέει στους Financial Times πως ο καρκίνος σε παιδιά 0-14 ετών είναι 50% υψηλότερος στην πόλη από τον μέσο όρο στην περιφέρεια.

www.kathimerini.gr