«Βρισκόμαστε, χάρη στην επιτυχημένη πορεία του 2019, σε ένα καλό σημείο εκκίνησης για αυτή την πολύ δύσκολη περίοδο που έχει ξεκινήσει. Η κρίση του COVID-19 είναι απρόβλεπτη όχι μόνο για την ευρωπαϊκή, αλλά και για τη διεθνή αεροπορική βιομηχανία. Καταλαβαίνουμε ότι βρισκόμαστε στην αρχή μιας κρίσης και ότι υπάρχουν πολλές άγνωστες παράμετροι ακόμα» ανέφερε ο Ευτύχης Βασιλάκης στη χθεσινή τηλεδιάσκεψη της Aegean Airlines με θέμα τα oικονομικά αποτελέσματα του 2019.

Μάλιστα, ανοιχτό άφησε ο Πρόεδρος της AEGEAN και το ενδεχόμενο της απόλυτης καθήλωσης των αεροσκαφών της εταιρείας (μέχρι στιγμής διαβάστε εδώ πως κινείται η Aegean) σε περίπτωση που αυτό επιβληθεί από την ένταση της πανδημίας, τους συνακόλουθους περιορισμούς στις μετακινήσεις και την κατακόρυφη πτώση της ζήτησης. 

Στο σενάριο της πλήρους αναστολής όλων των πτήσεων της εταιρείας, το οποίο δεν μοιάζει τόσο μακρινό, το κόστος που θα πρέπει να καλύπτεται σε μηνιαία βάση χωρίς καθόλου έσοδα προσδιορίζεται στα 32-34 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει γενικά έξοδα, πληρωμές των lessors και μισθολογική δαπάνη. Κόστος που μπορεί να καλυφθεί από την υφιστάμενη βάση ρευστότητας, εφόσον, όπως επισήμανε ο πρόεδρος της εταιρείας, η διάρκεια της κρίσης παραμείνει περιορισμένη, προσδιορίζοντάς την σε λίγους μήνες.

«Το γεγονός ότι ξεκινάμε από το σημείο ενός εξαιρετικά επιτυχημένου 2019 και τους δύο καλούς μήνες του 2020, είναι απόδειξη ότι είμαστε από εκείνες τις εταιρείες που έχουν καλές και ασφαλείς προοπτικές εξόδου από αυτή την κρίση, αν και δεν θα είναι εύκολο» επισήμανε ο κ. Βασιλάκης, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι είναι αναγκαίο οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να λάβουν άμεσα μέτρα στήριξης των αερομεταφορών, που βρίσκονται μεταξύ των μεγαλύτερων θυμάτων αυτής της κρίσης.

Δεδομένης της έντασης της κρίσης, το επόμενο βήμα για την AEGEAN, θα είναι να ζητήσει τη στήριξη των προμηθευτών της προκειμένου να προχωρήσουν σε διακανονισμούς. Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία από τα τέλη του 2019 έχει παραλάβει τα πρώτα τέσσερα αεροσκάφη της οικογένειας A320 neo, μέρος της τεράστιας παραγγελίας 46 αεροσκαφών συν 12 με option, αξίας 2,5-3 δισ. δολαρίων σε τιμές αγοράς, η οποία θα παραδοθεί στο μεγαλύτερο μέρος τη διετία 2020-2021.

Όπως υπενθύμισε ο κ. Βασιλάκης, μιλώντας στους επενδυτές, ο αερομεταφορέας στην 20χρονη πορεία του έχει ξεπεράσει με επιτυχία τρεις κρίσεις, εκ των οποίων πιο πρόσφατη η οικονομική κρίση του 2010, μέσα από τις οποίες απέδειξε στους προμηθευτές ότι είναι αξιόπιστη εταιρεία και ανέπτυξε μαζί τους στενούς δεσμούς. «Πιστεύουμε ότι είναι εφικτό να επιτύχουμε διακανονισμούς με τους περισσότερους από τους προμηθευτές μας και μακροχρόνιους συνεργάτες μας, όποια κι αν είναι η φύση της συνεργασίας μας, προκειμένου να μας διευκολύνουν μέσα σε αυτή την περίοδο» είπε χαρακτηριστικά.

Για τη διασφάλιση της ρευστότητας, εφόσον παραστεί ανάγκη, η διοίκηση της εταιρείας έχει προχωρήσει σε συζητήσεις με εγχώριες Τράπεζες, προκειμένου να εξασφαλιστούν ασφαλείς γραμμές πιστώσεων.

«Δεν υπάρχει πρόθεση να υπερβούμε τις δυνατότητες που μας προσφέρει η υφιστάμενη θέση μας και αυτό δεν είναι πιθανό να συμβεί σε διάστημα ολίγων μηνών, αλλά είναι σημαντικό να έχουμε αυτή την εναλλακτική» είπε ο κ. Βασιλάκης, αναφέροντας ότι το πλάνο θα έχει σύντομα ολοκληρωθεί.

Σε αντίθεση με παγκόσμιους αεροπορικούς κολοσσούς, που από την αρχή της κρίσης του κορωνοϊού έχουν ήδη προχωρήσει σε περιορισμό των ωρών εργασίας και μειώσεις προσωπικού, στις προτεραιότητες της διοίκησης της AEGEAN δεν είναι να προχωρήσει σε τέτοιες πρακτικές.

Όπως εξήγησε ο κ. Βασιλάκης, σε μια μεγαλύτερη κλιμάκωση της κρίσης, ο περιορισμός του λειτουργικού κόστους είναι λογικό να μπαίνει στο τραπέζι, όμως «δεν είμαστε από τις εταιρείες που πρώτα θα εξετάσουν τη μείωση των εργαζομένων. Θεωρούμε τους ανθρώπους μας τη δύναμή μας» είπε. Σημείωσε δε ότι είναι πολύ σημαντικό σε μια χώρα όπως η Ελλάδα που διήλθε μιας μεγάλης κρίσης να προστατευθούν οι θέσεις εργασίας.

Όπως είπε ο πρόεδρος του ελληνικού αερομεταφορέα, σε 3-4 εβδομάδες θα είναι σε θέσει να ενημερώσει πια πιο αναλυτικά σχετικά με την κρίση που έχει προκαλέσει η πανδημία, καθώς ακόμη το τοπίο βρίσκεται υπό διαμόρφωση και μάλιστα με ρυθμούς και τρόπους που παραμένουν απρόβλεπτοι.