O κλάδος των αερομεταφορών βρίσκεται σε δεινή κατάσταση, διότι πάμπολλοι στόλοι έχουν καθηλωθεί, τα αεροπορικά ταξίδια έχουν μειωθεί στο ελάχιστο, ίσα ίσα για να μεταφέρουν ανθρώπους πίσω στην πατρίδα τους και πολλές εταιρείες σπεύδουν να ζητήσουν οικονομική στήριξη από τις αντίστοιχες κυβερνήσεις.

Κατά τον υπουργό Οικονομικών των Ηνωμένων Πολιτειών, Στίβεν Μνούτσιν, όσες αεροπορικές ενδιαφέρονται να βοηθηθούν από το κρατικό πρόγραμμα στήριξης του κλάδου θα πρέπει να προτείνουν το πώς η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα διατηρήσει μερίδιο σε αυτές. Το υπουργείο Οικονομικών έδωσε χθες στη δημοσιότητα τις απαιτούμενες προϋποθέσεις συμμετοχής στο πρόγραμμα των 61 δισ. δολαρίων, το οποίο στόχο έχει να διατηρήσει εν ζωή τις εταιρείες και αυτές με τη σειρά τους να μπορούν να πληρώνουν το προσωπικό τους.

Η εξάπλωση της πανδημίας σε όλον τον κόσμο έχει περικόψει κατά σχεδόν 90% την επιβατική κίνηση. Στο πλαίσιο του προγράμματος αρωγής το υπουργείο Οικονομικών προβλέπει 32 δισ. δολάρια προς τους αερομεταφορείς για τη μισθοδοσία τους, καθώς και 29 δισ. δολάρια σε δάνεια για τη λειτουργία τους. Όρος απαραίτητος, να μην κάνουν απολύσεις έως και τις 30 Σεπτεμβρίου φέτος. Ακόμα θα πρέπει να υποβάλουν λεπτομερή αναφορά στην κυβέρνηση για το υφιστάμενο χρέος τους και τις πιστώσεις που έχουν λάβει, το πρόγραμμα αποπληρωμής τους την προσεχή τριετία και τι εργαλεία θα χρησιμοποιήσουν γι’ αυτό, καθώς και τα επίπεδα απασχόλησης.

Ο όμιλος της Αmerican Airlines δήλωσε πως θα ζητήσει αρωγή σχεδόν 12 δισ. δολαρίων, ενώ απαραίτητη προϋπόθεση για να τη λάβει, όπως και ο κλάδος γενικά, είναι να διατηρηθούν δρομολόγια, τα οποία το υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ θεωρεί ζωτικής σημασίας.

Στην περίπτωση της Βρετανίας, αν και το υπουργείο Οικονομικών έχει καταρτίσει πρόγραμμα ενίσχυσης επιχειρήσεων, δεν προβλέπει ένα συνολικό για τον κλάδο των αερομεταφορών, αλλά θα εξετάζει κατά περίπτωση τα αιτήματα. Όπως αναφέρει ο Guardian, η εταιρεία χαμηλών ναύλων της EasyJet καθήλωσε χθες όλα τα αεροσκάφη της και επιδιώκει μείωση δαπανών κατά 4,5 δισ. στερλίνες (5,06 δισ. ευρώ), συμπεριλαμβανομένων των πληρωμών για νέα Airbus. Η Virgin Atlantic ζήτησε κρατική βοήθεια, ενώ η British Airways και η Ryanair χρησιμοποιούν τα δικά τους «μαξιλάρια». Κρατική στήριξη θα χρειασθεί και η Qatar Airways, αν και είναι μία από τις ελάχιστες που ακόμα διεκπεραιώνουν δρομολόγια.

Σύμφωνα με την OAG Aviation Worldwide, τη μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου με παροχή δεδομένων και αναλύσεων, όλες οι αερομεταφορές λειτουργούσαν με κάτω του 50% της χωρητικότητάς τους στα μέσα Ιανουαρίου, ενώ την περασμένη εβδομάδα περιέκοψαν τη χωρητικότητά τους κατά επιπλέον 20 εκατ. θέσεις από προγραμματισμένες πτήσεις. Η μεγαλύτερη εβδομαδιαία μείωση στην Ιστορία και σε διεθνές επίπεδο καταγράφηκε από την OAG στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Ινδία, οι οποίες επιτάχυναν τις περικοπές τους κατά 4,4 εκατ. θέσεις και 3,5 εκατ. θέσεις, αντιστοίχως. Αυτός ο αριθμός αντιστοιχεί σε μειώσεις στη χωρητικότητα κατά 21% και 70%, την ώρα που η ζήτηση βυθίζεται, έχουν προσβληθεί παγκοσμίως από τον ιό 785.000 άτομα και 37.600 έχασαν τη ζωή τους.

«Χρειάστηκαν σχεδόν δύο μήνες για να περιοριστεί η παγκόσμια χωρητικότητα από τα 106 εκατ. στα 90 εκατ. θέσεις», επεσήμανε ο προϊστάμενος αναλυτής της OAG, Τζον Γκραντ, και προσέθεσε: «Και έπειτα από δυο εβδομάδες μειώθηκαν περαιτέρω οι θέσεις στα 49 εκατ.». Τέλος, επισημαίνεται πως κατά τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) οι ζημίες του κλάδου ίσως εφέτος να εκτιναχθούν στα 252 δισ. δολάρια.

Πηγή:kathimerini.gr