Την εγκατάσταση μονάδας επισκευής, συντήρησης και ανακατασκευής κινητήρων αεροσκαφών και ελικοπτέρων στην Ελλάδα αξιολογεί η γαλλική πολυεθνική Safran Group.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, οι συζητήσεις βρίσκονται μεν σε προχωρημένο στάδιο, αλλά απαιτούν ακόμη αρκετή προσπάθεια για να έχουν επιτυχή ολοκλήρωση. Εφόσον αυτό συμβεί, η χώρα μπορεί να γίνει αποδέκτης μιας σημαντικής επένδυσης σε έναν κλάδο αυξημένης προστιθέμενης αξίας, αλλά και έντασης εργασίας, που μπορεί έτσι να δημιουργήσει αξιόλογη ζήτηση για απασχόληση, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

Όμως ο γαλλικός όμιλος, το φλερτ του οποίου με την Ελλάδα φέρεται να έχει αναζωπυρωθεί και από τις πρόσφατες επισκέψεις του ‘Ελληνα και του Γάλλου πρωθυπουργού σε Παρίσι και Αθήνα αντίστοιχα –καθώς συμμετείχε στις επιχειρηματικές αποστολές που τους συνόδευαν–, αξιολογεί παράλληλα και άλλες χώρες στην Ανατολική Μεσόγειο γι’ αυτή την επένδυση. Ο λόγος είναι η ανάγκη του να υποστηρίξει τους πελάτες του, αεροπορικές ως επί το πλείστον εταιρείες που χρησιμοποιούν τους κινητήρες του, αλλά και άλλα ηλεκτρονικά και μηχανολογικά εξαρτήματα που παράγει ο ίδιος.

Επιπλέον, η Safran προσβλέπει σε ανάλογες υπηρεσίες και προς τον αμυντικό τομέα, όπου επίσης δραστηριοποιείται εντόνως. Να σημειωθεί πως συνεργάζεται και με το γαλλικό Naval Group (πρώην DCNS), κατασκευαστή των φρεγατών Frégate Européenne Multi-Mission (FREMM) και των υπό ανάπτυξη Belharra, την απόκτηση των οποίων συζητά η Αθήνα.

Η Safran φτιάχνει, μεταξύ άλλων, τους κινητήρες των Airbus 319, 320 και 321, εκδόσεις διαφορετικής χωρητικότητας και συνολικού μήκους ενός βασικού μοντέλου. Η Airbus χρησιμοποιεί κυρίως δύο ειδών κινητήρες: Safran και Pratt & Whitney.

Η παγκόσμια αγορά είναι μοιρασμένη μεταξύ αυτών των δύο κατασκευαστών και οι κινητήρες αυτοί πρέπει να συντηρηθούν, να επισκευαστούν και ενίοτε να ανακαινιστούν. Η μονάδα επισκευής, συντήρησης και ανακατασκευής, ή Maintenance, Repair & Overhaul (MRO) όπως αποκαλείται διεθνώς αυτή η δραστηριότητα, αναμένεται να εξυπηρετεί πολύ μεγάλο όγκο αεροσκαφών.

Να σημειωθεί πως η αξία της παγκόσμιας αγοράς MRO εκτιμάται πως υπερβαίνει τα 135,1 δισεκατομμύρια δολάρια ή τα τρία τέταρτα της αγοράς παραγωγής αεροσκαφών, που υπολογίζεται στα 180,3 δισ. δολάρια. Παρά την κρίση στις αερομεταφορές που πυροδότησε η πανδημία και πρόκειται να οδηγήσει σε σημαντική διόρθωση του μεγέθους του παγκόσμιου στόλου αεροσκαφών, οι υπηρεσίες MRO αναμένεται να πιεστούν πολύ λιγότερο από τις πωλήσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η γαλλική πολυεθνική εξετάζει διάφορες ελληνικές περιοχές για την ενδεχόμενη ανάπτυξη της επένδυσής της, με πιθανότερη πάντως να αναφέρεται η Βόρεια Ελλάδα λόγω της μεγαλύτερης εγγύτητάς της με την Ανατολική Ευρώπη εν γένει, αλλά και της ύπαρξης επαρκών οδικών, αεροπορικών και λιμενικών υποδομών.

Η Safran σχεδιάζει, αναπτύσσει και παράγει ευρύ φάσμα κινητήρων μέσω θυγατρικών της, αλλά και συνεργασιών όπως αυτή με την General Electric, που έχει δώσει δύο από τους best sellers κινητήρες διεθνώς. Κατασκευάζει επίσης καμπίνες αεροσκαφών και ελικοπτέρων και εσχάτως έχει εισέλθει και στην αγορά κατασκευής εξαρτημάτων, αλλά και ολοκληρωμένων καμπινών για αυτοκίνητα νέας γενιάς.

Εχει 95.000 υπαλλήλους

Διαθέτει παγκόσμια παρουσία, με περισσότερους από 95.000 υπαλλήλους και πωλήσεις 24,6 δισεκατομμυρίων ευρώ κατά την περυσινή οικονομική χρήση. Αναλαμβάνει προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης για να καλύψει τις εξελισσόμενες απαιτήσεις της αγοράς, με συνολικές δαπάνες στον τομέα περίπου 1,7 δισεκατομμυρίου ευρώ το 2019. Η ελληνική κυβέρνηση θα ήθελε να δει και ένα κομμάτι από αυτή τη δραστηριότητα να αναπτύσσεται στην Ελλάδα, αναφέρεται αρμοδίως.

Η εταιρεία δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση μεταξύ του κατασκευαστή αεροσκαφών και πυραυλοκινητήρων και του ομίλου κατασκευαστών εξαρτημάτων αεροδιαστημικής SNECMA και SAGEM το 2005. Το 2018 απέκτησε τον έλεγχο και της Zodiac Aerospace, επεκτείνοντας σημαντικά τις δραστηριότητες του εξοπλισμού αεροσκαφών. Η έδρα της βρίσκεται στο Παρίσι, είναι εισηγμένη στο Euronext και αποτελεί μέρος των δεικτών CAC 40 και Euro Stoxx 50. Το 81,4% του επενδυτικού κεφαλαίου της ανήκει στο ευρύ επενδυτικό κοινό, το 11,2% στο γαλλικό δημόσιο και το 6,8% στους εργαζομένους και ένα 0,6% είναι ίδιες μετοχές.

Πηγή: Kathimerini.gr