Της Ηλέκτρας Αλευρίτη

Αυτή τη φράση χρησιμοποίησε ο πρόεδρος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης σε συζήτησή του στο ψηφιακό επιχειρηματικό πάνελ που οργάνωσε η Endeavor Greece με θέμα «Διοίκηση επιχειρήσεων σε ταραγμένους καιρούς», θέλοντας να δηλώσει την απότομη και άνευ προηγουμένου μειωμένη κίνηση της αεροπορικής, λόγω κορονοιού το τελευταίο διάστημα. 

Στη συζήτηση αυτή, ο κος Βασιλάκης μίλησε για πρώτη φορά δημόσια, μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, για τις επιπτώσεις που υφίσταται η εταιρεία του στην αεροπορική κίνηση και στα έσοδα το τελευταίο διάστημα, για τις απολύσεις προσωπικού που φαίνεται πια να είναι αναπόφευκτες, για τις κρατικές επιχορηγήσεις στις αεροπορικές εταιρείες, για την επόμενη μέρα, ενώ παραδέχτηκε ότι ήταν προσωπικό του λάθος το γεγονός ότι ο ίδιος υποεκτίμησε τον αντίκτυπο του κορονοιού, όσον αφορά στη ταχύτητα επανάκαμψης της εταιρείας. 

Την τελευταία φορά που είδαμε και ακούσαμε δημόσια τον κο Βασιλάκη, ήταν στην πιο σημαντική στιγμή της Aegean μέχρι τώρα, στην εκδήλωση που διοργανώθηκε περί τα μέσα Φεβρουαρίου, για την παρουσίαση των πρώτων τριών νέων αεροσκαφών της οικογένειας Airbus Α320neo από τα 46 που είχε παραγγείλει. Εκεί, ήταν άκρως συγκινημένος και μιλούσε για το ξεκίνημα μιας νέας εποχής ακόμα πιο δυναμικής για την εταιρεία.

Τώρα, δυο μήνες μετά, το τοπίο έχει αλλάξει ολοκληρωτικά και ο κλάδος των αεροπορικών εταιρειών, είναι ακόμα μουδιασμένος από το σοκ των επιπτώσεων του κορονοιού στην αεροπορική κίνηση -και το κυριότερο, δεν ξέρει τι θα επακολουθήσει. 

«Από τις 25 Φεβρουαρίου που είχαμε το outbreak στην Ιταλία ήμασταν σε κατάσταση συναγερμού καθώς αρχίσαμε να ψαχνόμαστε μαζί με τον ΕΟΔΥ για τυχόν κρούσματα στα αεροπλάνα, να κατεβαίνουν πληρώματα σε καραντίνα, γιατί ενδεχομένως ήταν μέσα σε αεροπλάνα τα οποία είχαν επιβάτες που πιθανόν να ήταν φορείς του ιού, να αλλάζουμε διαδικασίες για τον καθαρισμό και να αλλάζουμε διαδικασίες για το service. Πριν ακόμη η Ελλάδα φθάσει στο γρήγορο lockdown, εμείς ήδη είχαμε επηρεαστεί λειτουργικά και σε επίπεδο ρίσκου για την υγεία του προσωπικού μας και των επιβατών μας και μέσα σε αυτό το πλαίσιο αρχίσαμε να συνειδητοποιούμε ότι θα υπάρχει ένα πιο έντονο οικονομικό πρόβλημα», ξεκίνησε ο κος Βασιλάκης και συνέχισε λέγοντας: 

«Ο πρώτος μήνας, από τα τέλη Φεβρουαρίου έως τα τέλη Μαρτίου, πέρασε από μία διαδικασία ισορροπίας μεταξύ της προσπάθειας να λειτουργήσουμε με ασφάλεια χωρίς να προλάβουμε να συνειδητοποιήσουμε καλά καλά το επερχόμενο οικονομικό κόστος. (…) Υπό κανονικές συνθήκες επιχειρηματικά εξετάζουμε αν θα πάμε 20% αριστερά ή 20% δεξιά και ξαφνικά σε έναν μήνα πήγαμε από το ρετιρέ στο υπόγειο. Σήμερα η εταιρεία μπορεί να λειτουργεί, αλλά ουσιαστικά είναι σαν να έχει κλείσει καθώς έχουμε το 0,05% των εσόδων μας ανά ημέρα.

Δεν θα ντραπώ να πω ότι έκανα λάθος τόσο εγώ όσο και Διευθύνων Σύμβουλος μας, καταλάβαμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα σοβαρό πρόβλημα αλλά δεν καταλάβαμε το βάθος και την διάρκεια του. Λάθος όχι σε θέματα υγείας, όπου πήραμε όλα τα σωστά μέτρα και τελικά είχαμε μόνο ένα κρούσμα στα πληρώματα μας, και αυτό χωρίς συμπτώματα, αλλά λάθος σε αφορά τις εκτιμήσεις της ταχύτητας επανάκαμψης. Νομίζαμε αρχικά για ένα μήνα, μετά για δύο μήνες και τώρα δυστυχώς μιλάμε για τουλάχιστον έξι. Παράλληλα είχαμε και την λανθασμένη εντύπωση ότι τα ταμειακά μας αποθέματα είναι τόσα πολλά που δεν θα μπορέσουμε να έχουμε οικονομικό πρόβλημα σε το χρονικό διάστημα που το είχαμε προσδιορίσει.»

Σχετικά με τις αναπόφευκτες μειώσεις προσωπικού, είπε: «Μπορεί οι άλλες επιχειρήσεις να μπαίνουν στην φάση “επιστροφή στην κανονικότητα” όμως αυτό δεν ισχύει για εμάς. Εμείς γνωρίζουμε ότι για να βρεθούμε σαν κλάδος στα επίπεδα που βρισκόμασταν πριν την υγειονομική κρίση θα περάσουν 2 – 3 χρόνια άρα δυστυχώς είναι μονόδρομος η μείωση του κόσμου που απασχολούμε. Η άμεση δυσκολία που θα έχουμε είναι η επιλογή, ο τρόπος και ο χρόνος που θα πρέπει να γίνει αυτή η ενέργεια. Όταν δεν έχεις παραγωγή για κάποιους μήνες και δεν έχεις και εικόνα πόσο θα κρατήσει, μπορεί να ακούγετε σκληρό, αλλά δεν έχεις επιλογές.»

Σχετικά με τη βοήθεια από το κράτος, ο κος Βασιλάκης είπε: «Ελπίζουμε να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα υποστήριξης από το κράτος που να μπορέσει να μας βοηθήσει και εμάς που είμαστε τόσο πολύ πληττόμενοι να διατηρήσουμε περισσότερο κόσμο ή να τους δίνουμε κάτι περισσότερο από αυτό που μπορούμε.» , ενώ σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, βασικός στόχος είναι να διασφαλίσει η Aegean να είναι παρούσα και την επόμενη μέρα. «Αυτό που κάνουμε αυτή την στιγμή είναι ότι δουλεύουμε για να επεκτείνουμε το διάστημα στο οποίο μπορούμε να συνεχίσουμε να λειτουργούμε χωρίς να έχουμε ουσιαστική ζήτηση. Για εμάς είναι ένας επαναπροσδιορισμός των πάντων με όσο το δυνατόν καλύτερη διαχείριση και επιλογή απέναντι στο να μην προδώσεις πράγματα τα οποία θα σου κοστίσουν στο μέλλον καταλυτικά. Να μην προδώσεις τις σχέσεις σου με τους εργαζόμενους, να μην προδώσεις ιδιαίτερα τις σχέσεις σου με τους πελάτες, να μην προδώσεις ασύμμετρα τις σχέσεις σου με τους προμηθευτές». 

«Σήμερα η καταστροφή έχει πάρα πολύ μεγάλο κόστος με αποτέλεσμα όλες οι αεροπορικές είτε να ζητούν είτε να δέχονται βοήθεια από τα κράτη. Υπάρχουν ευρωπαϊκοί κανόνες αλλά υπάρχουν και οι δυνατότητες που μπορεί να παράσχει ένα κράτος. Οι κανόνες μπορεί να είναι ίδιοι για όλους όχι όμως οι δυνατότητες. Για παράδειγμα διαφορετικές δυνατότητες έχουν τα κράτη μεταξύ τους για το πως θα επιδοτήσουν την ανεργία των εργαζομένων που θα μείνουν χωρίς δουλειά εξαιτίας της κρίσης είτε για το πως θα βοηθηθούν οι αεροπορικές του εκάστοτε κράτους. Η δυσκολία για την Ελλάδα στα πλαίσια των ευρωπαϊκών κανόνων είναι να συγκεράσει τις δικές της δυνατότητες και να μπορέσει ως κοινωνία και ως επιχειρήσεις να ανταγωνιστεί πολύ πιο εύρωστες ευρωπαϊκές χώρες. Και αυτό είναι κάτι πολύ δύσκολο», σημείωσε.

Και ποια είναι η εκτίμηση του κου Βασιλάκη για το μέλλον; Εκείνος θεωρεί ότι θα μείνουν λιγότερες αεροπορικές, και θα είναι αυτές που θα έχουν πολύ πιο καλά διαμορφωμένο το επίπεδο κόστους τους ενώ εξέφρασε την ελπίδα η παρέμβαση των κρατών να μην επηρεάσει αρνητικά τον ανταγωνισμό μεταξύ των αεροπορικών.