Γράφει ο Αλέξης Αντιμάντο

Τα αποτελέσματα των αναταράξεων που προκάλεσε στην αεροπορική βιομηχανία η πανδημία του κορονοϊού γίνονται όλο και πιο εμφανή όσο περνάει ο καιρός.

Η οικονομική ζημιά των αεροπορικών εταιρειών είναι ευρεία και ο σχεδιασμός της επόμενης μέρας απαιτεί τεράστια προσοχή, αφού οι αερομεταφορείς καλούνται να παραμείνουν ζωντανοί, να κλείσουν τις τρύπες καθώς και να επιστρέψουν το συντομότερο δυνατό στην κερδοφορία. Κάτι τέτοιο ασφαλώς δεν θα γίνει αμέσως, τουναντίον θα πάρει αρκετό καιρό.

Προκειμένου να επιτευχθεί η βιωσιμότητα και η κερδοφορία των εταιρειών, οι τελευταίες καλούνται να πάρουν σημαντικές αποφάσεις. Η περικοπή των θέσεων εργασίας θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, όπως και η κατάργηση αρκετών γραμμών και η συρρίκνωση του στόλου τους. Οι αερομεταφορείς θα αποσύρουν τα γηραιότερα και κοστοβόρα αεροσκάφη και πλέον θα επενδύσουν περισσότερο σε σύγχρονα, πιο αποδοτικά αεροπλάνα, μικρότερης πάντως χωρητικότητας, δεδομένου ότι η ζήτηση αναμένεται να παραμείνει χαμηλή στο προσεχές μέλλον. Έτσι, δεν θα πρέπει να μας παραξενεύει η, μια ώρα αρχύτερα, απόσυρση από αρκετούς αεροπορικούς κολοσσούς των Airbus A380 από τον στόλο τους καθώς και η ψήφος εμπιστοσύνης στα Airbus A220.

Το ότι το Airbus A380 δεν είχε πολύ μέλλον στην αγορά ήταν ήδη γνωστό, από την στιγμή μάλιστα που και η ίδια η Airbus είχε ανακοινώσει, πέρυσι, ότι από το 2021 θα παύσει οριστικά την παραγωγή του. Επιπλέον, δεν ήταν λίγες οι αεροπορικές εταιρείες που είχαν αρχίσει σταδιακά να αντικαθιστούν το θηριώδες αεροπλάνο με άλλα, πιο σύγχρονα, αποδοτικά και οικονομικά αεροσκάφη ευρείας ατράκτου, όπως τα Airbus A350 και Boeing 787 Dreamliner αλλά και το 777Χ.  Ανάμεσα στους αερομεταφορείς που αποφάσισαν να απαλλαγούν από το Α380 συγκαταλέγονται οι Lufthansa και Air France-KLM ενώ φημολογείται ότι και η Etihad θα ακολουθήσει το παράδειγμα των δυο παραπάνω εταιριών. Η Lufthansa ανακοίνωσε ότι μόλις τα 7 από τα 14 συνολικά Α380 που διαθέτει στον στόλο της θα επιστρέψουν στους αιθέρες, και όλα θα έχουν για έδρα το αεροδρόμιο του Μονάχου. Η δε Air France-KLM έκανε γνωστό ότι δεν θα ξανά χρησιμοποιήσει τα 9 superjumbo του στόλου της, επιταχύνοντας την απόσυρση τους που αρχικά τοποθετούνταν στα τέλη του 2020. Όσο για την Etihad, φήμες θέλουν την αραβική εταιρία όχι μόνο να καθηλώνει άμεσα τα 10 superjumbo που έχει αλλά και να μην χρησιμοποιεί καθόλου τα Α350 που έχει ήδη παραγγείλει.

Είναι πολύ πιθανό το παράδειγμα των παραπάνω αερομεταφορέων να ακολουθήσουν σύντομα και άλλες εταιρείες που πετούν το Α380, δεδομένου ότι η χρήση του συγκεκριμένου αεροσκάφους παρουσιάζει μεγάλα κόστη και συμφέρει μόνο εάν οι πτήσεις που εκτελεί είναι πλήρεις. Στη μετά κορονοϊό εποχή, λοιπόν, της μειωμένης ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια άρα και της χαμηλής πληρότητας των πτήσεων, η επιλογή του Α380 μοιάζει εντελώς ακατάλληλη.


Αντιθέτως, δεν ισχύει το ίδιο για το Airbus A220 (πρώην Bombardier CSeries), το οποίο χρησιμοποιήθηκε ευρέως από αρκετές αεροπορικές εταιρείες εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού (τόσο για προγραμματισμένες πτήσεις και πτήσεις επαναπατρισμού όσο και για τη μεταφορά υγειονομικού υλικού) και αποδείχτηκε πολύτιμο και αξιόπιστο εργαλείο. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Simple Flying, τα Α220, σε αντίθεση με τα Α380 που στο σύνολο τους καθηλώθηκαν, παρέμειναν στους αιθέρες και πέταγαν όλο αυτό το διάστημα της πρωτοφανούς κρίσης του κορονοϊού. Συγκεκριμένα, σχεδόν τα μισά από τα Α220 που έχουν τεθεί σε εμπορική υπηρεσία από διάφορες αεροπορικές εταιρίες δεν καθηλώθηκαν ποτέ και πετούσαν κανονικά. Μεταξύ των εταιριών που βασίστηκαν και που επενδύουν μελλοντικά σε αυτά είναι οι Delta, Swiss και Air Baltic. H τελευταία μάλιστα σχεδιάζει να απαλλαγεί από τα Boeing 737 και Bombardier Dash 8-400 και να δημιουργήσει έναν στόλο απαρτιζόμενο αποκλειστικά από Α220. Αξίζει ακόμα να αναφερθεί ότι, σε αντίθεση με ο,τι συνέβη στη περίπτωση άλλων αεροπλάνων, οι παραγγελίες που έχουν καταχωρηθεί για τα Α220 παραμένουν σε ισχύ και τα αεροπλάνα αναμένεται να παραδοθούν κανονικά στις εταιρίες που προχώρησαν στην αγορά τους (πχ. Air Canada, JetBlue και Air France-KLM).


Η αλήθεια είναι ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος εμφανίζει ορισμένα εξαιρετικά χαρακτηριστικά που κάνουν τις αεροπορικές εταιρίες να το βλέπουν με καλό μάτι. Πρόκειται για ένα αεροπλάνο σύγχρονο και αποδοτικό, που σχεδόν ισοφαρίζει τις επιδόσεις του Α320, όντας παράλληλα πιο οικονομικό αφού καίει λιγότερο καύσιμο χάρη στους, νέας γενιάς, κινητήρες του καθώς και στον ελαφρύ σκελετό του. Επιπλέον, το A220 είναι κατάλληλο για πτήσεις μικρών και μεσαίων αποστάσεων και είναι ικανό να προσεγγίσει δυσπρόσιτα αεροδρόμια καθώς και να προσγειωθεί σε σύντομους και στενούς διαδρόμους προσγείωσης (όπως για παράδειγμα στο αεροδρόμιο Σίτι του Λονδίνου). Το Α220 μεταφέρει πιο λίγους επιβάτες από άλλα αεροσκάφη της ίδιας κατηγορίας (στοιχείο που πλέον θα πρέπει να θεωρείται θετικό μιας και οι αεροπορικές εταιρίες θα εστιάσουν στο να πετάνε μικρότερα αλλά γεμάτα αεροπλάνα παρά μεγαλύτερα και σχεδόν άδεια) και χάρη στην ευρύχωρη, φωτεινή και με μειωμένο θόρυβο καμπίνα του δημιουργεί ένα ευχάριστο περιβάλλον για το επιβατικό κοινό. Εξάλλου, το γεγονός ότι η Airbus εγκαινίασε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ένα νέο εργοστάσιο κατασκευής Α220, στην πολιτεία Αλαμπάμα των ΗΠΑ, ούτως ώστε να είναι έτοιμη να ανταπεξέλθει στην αυξημένη ζήτηση, όταν πληθύνουν μελλοντικά οι παραγγελίες, δείχνει την προσήλωση και την πίστη της για αυτό το αεροσκάφους, το οποίο και αναμένεται να μας απασχολήσει αρκετά στο μέλλον.