Η “FastJet” και η “EasyJet” μπλέκουν τα φτερά τους, στην επιχειρηματική εκδοχή του “Κράμερ εναντίον Κράμερ”

Του Κώστα Νάνου, “Το Έθνος της Κυριακής”, 2 Οκτωβρίου 2011

Διαστάσεις επιχειρηματικού θρίλερ λαμβάνει η κόντρα του Στέλιου Χατζηιωάννου με το διοικητικό συμβούλιο της EasyJet, της αεροπορικής εταιρείας που ίδρυσε ο ίδιος πριν από 16 χρόνια. Μια κόντρα πολλών ετών, που ξεκίνησε με διαφωνίες και σκληρές αντιδικίες για τον τρόπο ανάπτυξης και επέκτασης της EasyJet, για να καταλήξει -όπως όλα δείχνουν- στη δημιουργία μιας νέας ανταγωνιστικής αεροπορικής εταιρείας από τον “Sir Stelios”.

Ο Ελληνοκύπριος επιχειρηματίας, που παραμένει ο μεγαλύτερος μέτοχος της χαμηλού κόστους αεροπορικής εταιρείας EasyJet με ποσοστό που αγγίζει το 38%, σκοπεύει να ιδρύσει την “FastJet”.

Από την πλευρά της η EasyJet προειδοποιεί με ανάληψη νομικής δράσης κατά του Στέλιου Χατζηιωάννου στην περίπτωση εκείνη που παραβιάσει τη μεταξύ τους περσινή συμφωνία. Πάντως, υπάρχει ήδη στο Διαδίκτυο ιστοσελίδα με την επωνυμία της νέας εταιρείας που αναφέρει το εξής: “FastJet.com από τον Στέλιο, έρχεται σύντομα”.

Η κόντρα του βασικότερου μετόχου της EasyJet, Στέλιου Χατζηιωάννου, με τον διευθύνοντα σύμβουλο και το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας ξεκίνησε προ ετών εξαιτίας της διαφορετικής προσέγγισης σε σχέση με τη στρατηγική, τις δαπάνες και την ανάπτυξη της εταιρείας.

Ωστόσο, η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι ήταν τα σχέδια επέκτασης του στόλου της EasyJet. Η εταιρεία πετάει 186 αεροπλάνα, εκ των οποίων τα 184 είναι airbus και η εταιρεία σκοπεύει να αγοράσει άλλα 43, γεγονός που βρήκε αντίθετο τον ιδρυτή της, ο οποίος έστειλε γράμμα 11 σελίδων στο ΔΣ της EasyJet για να σταματήσει την παραγγελία, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι θα πρέπει να ενημερωθούν οι επενδυτές πριν από την αγορά νέων αεροσκαφών.

Μάλιστα είχε ζητήσει τη σύγκληση γενικής συνέλευσης των μετόχων εφόσον δεν συναινέσουν στην απόφαση, αλλά και την αντικατάσταση του γενικού διευθυντή της εταιρείας.

Σήκωσε το γάντι 
Η διοίκηση της EasyJet αναφέρει ότι οποιαδήποτε νέα αεροπορική εταιρεία που ελέγχεται από τον Στέλιο Χατζηιωάννου θα παραβίαζε τα δικαιώματά της και υπόσχεται να προστατεύσει τους μετόχους της. Συγκεκριμένα, στην ανακοίνωση αναφέρει ότι η εταιρεία “έχει λάβει ειδοποίηση από τον Sir Στέλιο Χατζηιωάννου (Sir Stelios) ότι προτίθεται να συστήσει μια νέα αεροπορική εταιρεία με την επωνυμία ”FastJet”. Η ΕasyJet κατέχει μια σειρά από δικαιώματα που απορρέουν από τις συμφωνίες της με τον Sir Stelios και την ΕasyGroup IP Li­cen­sing (θυγατρική της ΕasyGroup).

Στον βαθμό που κάθε δραστηριότητα της FastJet, ή τυχόν εταιρείας που ελέγχεται από τον Sir Stelios παραβιάζει ή θα παραβίαζε τα δικαιώματα αυτά, η εταιρεία θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των δικαιωμάτων της και των συμφερόντων των μετόχων της.

“Τους έχει παραβιάσει” 
Ο κ. Χατζηιωάννου ισχυρίζεται ότι η EasyJet έχει παραβιάσει τους όρους της μεταξύ τους δεσμευτικής επιστολής της 10ης Οκτωβρίου 2010 και ότι η επιστολή αυτή δεν είναι πλέον σε ισχύ, ισχυρισμοί που η εταιρεία κατηγορηματικά απορρίπτει, τονίζοντας μάλιστα ότι επιδιώκει εποικοδομητικό διάλογο με το ”ΕαsyGroup” και τον Sir Stelios”.

Η σχέση, πάντως, του Στέλιου Χατζηιωάννου με την EasyJet είναι αρκετά πολύπλοκη. Καταρχήν με την εταιρεία τον συνδέει η σχέση του μεγαλομέτοχου, με ποσοστό -δικό του και της οικογένειας του- περίπου στο 38%. Η μείωση του ποσοστού στο πέρασμα των ετών έγινε με δύο τρόπους.

Πρώτα με την εισαγωγή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο και ακολούθως με την εξαγορά της “GO”, ενώ κατά καιρούς έγιναν και πωλήσεις κάποιων μετοχών, αλλά όχι σημαντικά ποσοστά.

Υπάρχει, όμως, και άλλη μια πιο ασυνήθιστη σχέση που έχει να κάνει με το ότι η επωνυμία της εταιρείας είναι δική του ιδιοκτησία. Πριν γίνει η εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο δημιουργήθηκε το γκρουπ με την επωνυμία “Easy, τα δικαιώματα του οποίου ανήκουν στον Στέλιο Χατζηιωάννου και υπό τη σκέπη του οποίου εντάχθηκαν όλες οι θυγατρικές με την επωνυμία Εasy.

Χάθηκαν 730 εκατ.
Η κόντρα προσγείωσε ανώμαλα τις μετοχές

Ο στόλος της EasyJet, της πλέον δημοφιλούς αεροπορικής εταιρείας φθηνών εισιτηρίων στην Ευρώπη, ανέρχεται σε 186 αεροπλάνα, εκ των οποίων τα 184 είναι airbus. Παρά την εντυπωσιακή ανάπτυξη της εταιρείας τα τελευταία χρόνια, οι μετοχές της EasyJet εξαιτίας της κόντρας αυτής έχασαν το ένα τέταρτο της αξίας τους μέσα στο 2011 και σήμερα η αξία της εταιρείας αποτιμάται σε 2,2 δισ. δολάρια.

Ετσι έφτασε ψηλά
Αγοράζει φθηνά, πουλάει ακριβά

Εχοντας οδηγό των αποφάσεών του τη φράση που του είχε πει ο πατέρας του “αγοράζεις φθηνά και πουλάς ακριβά”, ο Στέλιος Χατζηιωάννου ξεκίνησε την τέχνη του επιχειρείν σε ηλικία μόλις 25 ετών. Ηταν το 1992 όταν δημιούργησε τη ναυτιλιακή Stelmar, μια εταιρεία που πωλήθηκε 13 χρόνια μετά αποφέροντας στον ίδιο σημαντικές υπεραξίες.

Ομως, το πλέον επιτυχημένο εγχείρημα αποτέλεσε η EasyJet, έστω και αν ελάχιστοι πίστεψαν σε αυτήν από την αρχή. Το 1995 ίδρυσε την αεροπορική εταιρεία με το σκεπτικό της δημιουργίας ενός αερομεταφορέα χαμηλού κόστους με φθηνά εισιτήρια. Η εταιρεία, η οποία ξεκίνησε με δύο ενοικιασμένα αεροπλάνα και ένα δάνειο 5 εκατ. λιρών που ο Στέλιος πήρε από τον εφοπλιστή πατέρα του, αναπτύχθηκε με τέτοια επιτυχία ώστε σήμερα να είναι η μεγαλύτερη χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία σε όλη την Ευρώπη.

Το 1998 απέκτησε νέο… παιδί, το EasyGroup, σκεπτόμενος να δημιουργήσει τη έννοια της επέκτασης του ονόματος “Easy” και να μεταφέρει τη φήμη μιας εμπορικής επωνυμίας από μια βιομηχανία σε μια άλλη. Το γκρουπ περιλαμβάνει περί τις 15 εταιρείες χαμηλού κόστους με την επωνυμία “Easy”, με τη μακρά λίστα να συμπληρώνεται τελευταία από την εταιρεία ΕasyΟffice, μια εταιρεία που παρέχει επαγγελματικό χώρο σε χαμηλό κόστος.