Το διεθνές αεροδρόμιο της Κρακοβίας έχει σημειώσει σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και δεν είναι λίγες οι αεροπορικές εταιρείες που… σπεύδουν να αξιοποιήσουν την όλο και αυξανόμενη επιβατική του κίνηση.

της Χριστίνας Βασιλειάδη

Η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Πολωνίας και πρώην πρωτεύουσα της χώρας, η Κρακοβία, γίνεται ένας όλο και πιο δημοφιλής προορισμός τόσο για ταξιδιώτες αναψυχής όσο και για επαγγελματίες, οι οποίοι δελεάζονται από την δυναμική οικονομική ανάπτυξή της, κυρίως στη νότια περιοχή της χώρας, καθώς και από τη γοητεία των μνημείων της (ολόκληρη η παλιά πόλη της Κρακοβίας είχε συμπεριληφθεί στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO το 1978). Μάλιστα, πάνω από 9 εκατ. τουρίστες επισκέφθηκαν την πόλη το 2012, σύμφωνα με έρευνα του Τουριστικού Οργανισμού της Πολωνίας. Το αεροδρόμιο της Κρακοβίας συνέβαλε ιδιαιτέρως στη διαμόρφωση του παραπάνω αριθμού.

Το αεροδρόμιο της Κρακοβίας ήταν ανέκαθεν το μεγαλύτερο περιφερειακό αεροδρόμιο της χώρας. Αν και παλαιότερα εξυπηρετούσε μόνο 600.000 επιβάτες περίπου ετησίως, επωφελήθηκε τα μέγιστα από την ένταξη της χώρας στην ΕΕ το 2004, διπλασιάζοντας έτσι την κυκλοφορία του. Συγκεκριμένα, σημείωσε 88,6% ετήσια αύξηση το 2005. Το ορόσημο της επιβατικής κίνησης επιτεύχθηκε το 2007, όταν το αεροδρόμιο εξυπηρέτησε 3 εκατ. επιβάτες, ενώ το 2012 το αεροδρόμιο έκλεισε το έτος με συνολικά 3,44 εκατ. επιβάτες (14,1% αύξηση έναντι του 2011).

Ο ρόλος της Ryanair

Τον Δεκέμβριο του 2012, η Ryanair ανακοίνωσε τη δημιουργία αεροπορικής βάσης στην Κρακοβία, όπου θα διατηρούνται δυο αεροσκάφη της χαμηλού κόστους αεροπορικής εταιρείας. Το μέχρι τώρα πρόγραμμα του αερομεταφορέα για το 2013, δείχνει ότι τα δυο αυτά αεροσκάφη θα της χαρίσουν την «πρωτιά» από άποψη χωρητικότητας και συχνότητας δρομολογίων. Οι αλλαγές των πτήσεων της Ryanair από την Κρακοβία, περιλαμβάνουν την ανάκληση του δρομολογίου προς Βουδαπέστη (τρεις φορές την εβδομάδα το 2012) και την εισαγωγή πτήσεων προς Μπέρμιγχαμ (καθημερινά), Ντόρτμουντ (4), Gothenburg City (3), Κω (1), Μάντσεστερ (3) και Κόρκ (3).

Προσέλκυση και άλλων αερομεταφορέων

Όμως, και άλλοι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους θα αυξήσουν την παρουσία τους στο αεροδρόμιο αυτό το καλοκαίρι. Η easyJet θα προσφέρει 14% περισσότερες θέσεις αυτό το καλοκαίρι, καθώς τον Ιούνιο, ξεκινά τέσσερις εβδομαδιαίες πτήσεις προς το Λονδίνο. Αξίζει να σημειωθεί ότι το αεροδρόμιο της Κρακοβίας είναι ένα από τα λίγα αεροδρόμια όπου η ουγγρική Wizz Air δεν διατηρεί υπηρεσίες, καθώς η αεροπορική εταιρεία έχει μια βάση στην κοντινή πολωνική πόλη Κατοβίτσε.

Η LOT Polish Airline έχει μειώσει σταδιακά τη χωρητικότητά της στο αεροδρόμιο, καθώς έχει επικεντρωθεί στη λειτουργία ενός ενιαίου κόμβου στη Βαρσοβία. Οι πιο πρόσφατες περικοπές της αεροπορικής εταιρείας αφορούν τις τέσσερις εβδομαδιαίες πτήσεις προς Αθήνα και την καθημερινή πτήση προς το Παρίσι. Ενώ η ελληνική διαδρομή παραμένει κενή, η easyJet συνεχίζει να προσφέρει καθημερινές πτήσεις προς το Παρίσι.

Η θυγατρική της LOT, η περιφερειακή αεροπορική εταιρεία eurolot, προσπάθησε να καλύψει το κενό που άφησε. Αρκετά δρομολόγια ευρωπαϊκών προορισμών καλύφθηκαν, αλλά τέσσερα από αυτά δεν θα πραγματοποιηθούν το 2013. Η αεροπορική εταιρεία συνεχίζει να εκτελεί πτήσεις προς Άμστερνταμ (6 πτήσεις την εβδομάδα), Ζυρίχη (6), Λβιβ (2) και Ντουμπρόβνικ (1), ενώ θα ξεκινήσει και πτήσεις στη Βάρνα της Βουλγαρίας.

Η Lufthansa και η Austrian Airlines επωφελούνται από το περιορισμένο δίκτυο της LOT Polish Airlines που προσφέρει μέσω της Βαρσοβίας. Μια ακόμα αεροπορική εταιρεία που θα επωφεληθεί από τη συγκεκριμένη αεροπορική αγορά είναι και η airberlin, η οποία από τον Ιούλιο του 2013 θα ξεκινήσει πτήσεις προς το Βερολίνο, και το ίδιο θα κάνει και η Aeroflot. Επιπλέον, η Alitalia επιστρέφει στην Κρακοβία την άνοιξη του 2013 με τρεις εβδομαδιαίες πτήσεις προς τη Ρώμη Φιουμιτσίνο.