Η κυρία Guliz Öztürk, Senior Vice President – Commercial της χαμηλού κόστους αεροπορικής εταιρείας της Τουρκίας, Pegasus Airlines, μιλάει αποκλειστικά στο www.airnews.gr, για την εισαγωγή του low cost μοντέλου στην Τουρκία, την αποδοχή του από τους επιβάτες, αλλά και για την πιθανή εισαγωγή νέων δρομολογίων προς ελληνικούς προορισμούς. 

 

  • Pegasus_Guliz_Ozturk (2)Αγαπητή κυρία Öztürk, η Pegasus Airlines ξεκίνησε πτήσεις το 1990 και από τότε έχει σημειώσει μια σημαντική ανάπτυξη. Πού πιστεύετε ότι οφείλεται αυτό ;

Η Pegasus εντάχθηκε στον κλάδο των αερομεταφορών με την έναρξη πτήσεων τσάρτερ το 1990 και ανήκει στην ESAS Holdings από το 2005. Από τον Νοέμβριο του 2005, η Pegasus διατηρεί προγραμματισμένες πτήσεις στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή, τη Ρωσία και τον Καύκασο. Παρουσιάσαμε στην Τουρκία μια ολοκαίνουργια έννοια, και συγκεκριμένα, το μοντέλο μιας χαμηλού κόστους αεροπορικής εταιρείας με πρωταρχικό στόχο να έχει ο καθένας το δικαίωμα να πετάξει, και καταφέραμε να γίνουμε ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας χαμηλού κόστους της Τουρκίας. Η κατεύθυνση που έχουμε πάρει ως αεροπορική εταιρεία είναι σε πλήρη συμφωνία με τις ανάγκες και τις επιθυμίες των πελατών μας. Οι έρευνές μας έχουν δείξει ότι οι ανάγκες αυτές είναι ουσιαστικά η επιθυμία για πτήσεις με νέα αεροσκάφη, οι χαμηλές τιμές ναύλων, καθώς και η έγκαιρη άφιξη των επιβατών μας στον προορισμό τους. Το 2005 είχαμε μόλις 14 αεροσκάφη με μέση ηλικία 5,39 χρόνια και ένα δίκτυο έξι προορισμών στην Τουρκία, διατηρώντας 112 τακτικές πτήσεις την εβδομάδα και μεταφέροντας 1,9 εκατ. επιβάτες. Σήμερα, διατηρούμε ένα στόλο 45 αεροσκαφών, συμπεριλαμβανομένων 44 Boeing 737 – 800, με μέσο όρο ηλικίας τα 3,62 χρόνια. Επίσης, πραγματοποιούμε πτήσεις προς 72 προορισμούς σε 30 χώρες, με μέσο όρο 1.800 προγραμματισμένες πτήσεις την εβδομάδα. Το 2012 μεταφέραμε 13,6 εκατ. επιβάτες, ανεβάζοντας τον αριθμό των επισκεπτών που μεταφέραμε την περίοδο 2005-2012 σε 52,4 εκατ. επιβάτες. Από αυτά τα άτομα, το 27% πέταξε με ναύλους χαμηλότερους από 50 τουρκικές λίρες ενώ το 74% πέταξε με ναύλους λιγότερους από 100 λιρών. Είμαστε η μοναδική αεροπορική εταιρεία στην Τουρκία που δημοσιεύει την έγκαιρη απόδοση των αναχωρήσεών μας με διαφάνεια και τόλμη στην επίσημη ιστοσελίδα μας, σε καθημερινή βάση. Ο μέσος όρος της Pegasus για τις έγκαιρες αναχωρήσεις κατά τη διάρκεια του 2012 ήταν 92,1% και ο μέσος όρος τους πρώτους 6 μήνες του 2013 είναι 91,51% . Ως εκ τούτου είμαστε περήφανοι που έχουμε αναγνωρισθεί τόσο το 2011 όσο και το 2012 για την πρόοδό μας στον τομέα των αερομεταφορών. Ο Official Airline Guide, ο οποίος παρακολουθεί 1000 αεροπορικές εταιρείες και 4.000 αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο παρέχοντας δεδομένα και αναλυτικές υπηρεσίες για τον τομέα των αερομεταφορών, μας ονομάζει ως την «Ταχύτερα αναπτυσσόμενη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης», από τις 25 μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης όσον αφορά την χωρητικότητα θέσεων. Συνεχίζοντας την επέκτασή μας, το 2012 κάναμε τη μεγαλύτερη παραγγελία αεροσκαφών στην ιστορία της τουρκικής πολιτικής αεροπορίας, περίπου 12 δισ. δολ. (τιμή καταλόγου) για 100 νέα αεροσκάφη Airbus (εκ των οποίων τα 25 είναι προαιρετικά).

  • Έχουν υποδεχθεί θετικά οι ταξιδιώτες την low cost πολιτική της Pegasus; Τι διαφοροποιεί την Pegasus από άλλες αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους;

Εάν παρατηρήσουμε την ανάπτυξη των low cost αεροπορικών εταιρειών ανά τον κόσμο, θα διαπιστώσουμε πως η τάση αυτή ξεκίνησε αρχικά στις ΗΠΑ, έπειτα στην Ευρώπη και έπειτα στην Άπω Ανατολή. Τώρα, έχει μεταφερθεί και στην αγορά της Μέσης Ανατολής, όπου δραστηριοποιούμαστε και εμείς. Το μοντέλο «low cost», ξεκίνησε στα νοτιοδυτικά των ΗΠΑ πριν από 42 χρόνια και στην Ευρώπη πριν από 20 χρόνια… Βλέπουμε ότι ο low cost τομέας αντιπροσωπεύει το 40% της ευρωπαϊκής αγοράς σήμερα, σε σύγκριση με το 26% που καταλαμβάνει στην Τουρκία. Όπως και στην Ευρώπη, θα φτάσει το επίπεδο του 40% ή ακόμα και περισσότερο. Αν κοιτάξουμε την αγορά των πτήσεων εσωτερικού , μπορούμε να συγκρίνουμε την Τουρκία με την Ισπανία, όπου η οικονομία, η γεωγραφία και οι υποδομές μεταφορών είναι πλέον ισοδύναμες στην Ευρώπη. Στην Τουρκία η διείσδυση του τομέα των αερομεταφορών έγκειται στο 40% του πληθυσμού, δηλαδή από έναν πληθυσμό 75 εκατ. ανθρώπων, τα 32 εκατ. ταξιδεύουν με αεροπλάνο. Η διείσδυση των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους αγγίζει μόλις το 11,5% στην Ανατολική Ευρώπη, το 13,3% στη Μέση Ανατολή και το 11,8% στη Βόρεια Αφρική. Σε όλες αυτές τις περιοχές η έννοια του να επιλέγουν οι καταναλωτές τις επιθυμητές υπηρεσίες, μόλις τώρα αρχίζει. Η Ευρώπη και οι ΗΠΑ ήταν παλαιότερα σε αυτό το στάδιο. Στα επόμενα 10 χρόνια η αγορά θα διπλασιαστεί σε μέγεθος, ενώ το ποσοστό του low cost τομέα θα φθάσει το 40% ή και περισσότερο. Από την αρχή δείξαμε στους πελάτες μας ότι με το low cost μοντέλο μας, οι πιο σημαντικές πτυχές κατά την επιλογή μιας αεροπορικής εταιρείας είναι οι προσιτές τιμές , οι έγκαιρες αναχωρήσεις και ο νέος στόλος. Από τον Ιούνιο του 2013, η Pegasus λειτουργεί με έναν στόλο 45 αεροσκαφών, εκ των οποίων τα 43 είναι Boeing 737-800 με μια μέση ηλικία μόλις 3,49 χρόνια, δίνοντας στην Pegasus έναν από τους νεότερους στόλους . Το μοντέλο μας περιλαμβάνει την παροχή στους επιβάτες μας μιας πληθώρας επιλογών, που περιλαμβάνουν υπηρεσίες όπως ενοικίαση αυτοκινήτου, παραμονή στον χώρο αναμονής του αεροδρομίου, κρατήσεις ξενοδοχείων και άλλες υπηρεσίες μετά την πτήση, έτσι ώστε η εμπειρία τους να γίνεται εξατομικευμένη. Πιστεύουμε στις συνεργασίες με τις αεροπορικές εταιρείες, έτσι ώστε να πολλαπλασιάζουμε τις επιλογές των πελατών μας όσον αφορά στα ταξίδια από και προς την Τουρκία εντός των συνδυασμένων δικτύων. Για το σκοπό αυτό, η Pegasus ξεκίνησε μια συνεργασία με την Air Berlin το 2011. Με τη συμφωνία αυτή συνδέουμε τη Στουτγάρδη, την Κολωνία και το Βερολίνο, με την Σμύρνη και την Άγκυρα μέσω του αεροδρομίου Istanbul Sabiha Gokcen. Αυτή η εταιρική σχέση καθορίζει την Air Berlin ως φορέα marketing και την Pegasus ως φορέα λειτουργίας. Το 2012 η Pegasus υπέγραψε επίσης μια συμφωνία κοινού κωδικού με την Ajerbaijan Airlines στο δρομολόγιο Κωνσταντινούπολη – Μπακού, όπου η Pegasus λειτουργεί ως φορέας marketing και η Ajerbaijan Airlines ως λειτουργικός φορέας. Και με την Pegasus Asia, μια κοινοπραξία που πραγματοποιήθηκε μετά την αγορά του 49% της αεροπορικής εταιρείας του Κιργιστάν,  Manas Air, το 2012, έχουμε τη δυνατότητα να πραγματοποιούμε τα δρομολόγια Κωνσταντινούπολη – Μπισκέκ από τον Μάρτιο του 2013. Πιο πρόσφατα, τον Μάιο του 2013, υπογράψαμε συμφωνία κοινού κωδικού με την KLM Royal Dutch Airlines, η οποία αποτελεί μέρος του ομίλου Air France KLM από το 2004.

  • Εκτός από το δρομολόγιο που συνδέει την Αθήνα με την Κωνσταντινούπολη, σκέφτεστε να εισάγετε και άλλα δρομολόγια προς ελληνικούς προορισμούς; Και εάν ναι, πού;

Προτεραιότητά μας είναι να αυξήσουμε το ήδη υπάρχον δρομολόγιο προς Αθήνα. Εν καιρώ, καθώς παρατηρούμε τις απαιτήσεις της αγοράς και την απόδοση αυτών των πτήσεων, φυσικά και θα σκεφτούμε να εισάγουμε και άλλες πτήσεις προς την Ελλάδα. Γιατί όχι;

  • Από την προσωπική σας εμπειρία, πιστεύετε ότι η κρίση στον κλάδο των αερομεταφορών θα ξεπεραστεί;

Καθότι είμαστε η πρώτη αεροπορική εταιρεία που εισήγαγε το «low cost» μοντέλο στην Τουρκία, καινοτομούμε στον αεροπορικό κλάδο της χώρας προσφέροντας προσιτές πτήσεις για το κοινό και παράλληλα προσφέροντας παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου. Οι προγραμματισμένες πτήσεις μας βασίζονται στην ιδέα ότι «ο καθένας έχει το δικαίωμα να πετάει», με την οικονομική μας πολιτική να αντικατοπτρίζει αυτό το μότο. Πιστεύουμε πως ο αεροπορικός κλάδος εμπλουτίζεται με τέτοιες ενέργειες. Όπως όλοι ξέρουμε, οι αερομεταφορές έχουν επηρεαστεί βαθύτατα από την κρίση. Μια σειρά από διάφορους παράγοντες, όπως πολιτικοί και οικονομικοί, φυσικές καταστροφές και τρομοκρατικά χτυπήματα, μπορούν να επηρεάσουν την εναέρια αγορά. Σκοπός μας λοιπόν, είναι να μετατρέψουμε την κρίση σε ευκαιρίες. Χάρη στο μοντέλο μας, κατά τη διάρκεια μιας δύσκολης οικονομικά εποχής, οι επιβάτες επιλέγουν να ταξιδέψουν με low cost αερομεταφορείς, έχοντας έτσι την ευκαιρία να για πτήσεις με προσιτές τιμές. Και όποιος διαχειρίζεται με επιτυχία τα οικονομικά μιας εταιρείας, που πιστεύουμε ότι κάνουμε και εμείς, με τα νούμερά μας να αποτελούν απόδειξη της επιτυχίας μας, μπορεί να αντιμετωπίσει τέτοιες δύσκολες εποχές και συνθήκες.   Κυρία Guliz Öztürk, εκ μέρους του www.airnews.gr, σας ευχαριστούμε για το χρόνο που μας διαθέσατε. Χριστίνα Βασιλειάδη