DAAΤην ίδια ώρα που η κυβέρνηση της Ισπανίας ανακοινώνει τη μείωση των τελών αεροδρομίων της χώρας, ο ΔΑΑ υπογράφει το City Pair Initiative.

της Χριστίνας Βασιλειάδη

Στο 1ο Συμπόσιο Κορυφαίων Στελεχών Αεροδρομίων (ACES, 1st Airport Chief Executives’ Symposium), που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στην Αθήνα, 18 αεροδρόμια από όλο τον κόσμο υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας με το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), που στοχεύει στην προώθηση της Αθήνας ως προορισμού στα αεροδρόμια αυτά, εξασφαλίζοντας παράλληλα την αμοιβαία υποστήριξη των αντίστοιχων προορισμών από το ΔΑΑ.

Παράλληλα, την προηγούμενη εβδομάδα, η κυβέρνηση της Ισπανίας αποφάσισε τη μείωση των τελών αεροδρομίων που πληρώνουν οι αεροπορικές εταιρείες για να χρησιμοποιούν τα αεροδρόμια της χώρας, σε μια προσπάθειά της να ενισχύσει τη μειωμένη επιβατική κίνηση και να αποτρέψει την αποχώρηση ή τη μείωση δρομολογίων στις οποίες προέβησαν αερομεταφορείς όπως η easyJet ή η Ryanair. Το μέτρο αυτό αποτελεί μια στοχευμένη ενέργεια που αποσκοπεί στην αύξηση της κυκλοφορία σε 46 αεροδρόμια της Ισπανίας και θα τεθεί σε ισχύ από την 1 Ιανουαρίου του 2014.

Γιατί δεν επιλέγει και ο ΔΑΑ μια τέτοια ενέργεια, αφού εδώ και χρόνια η αεροπορική κοινότητα εκφράζει έντονα το αίτημα για μείωση του κόστους χρήσης του αεροδρομίου;

Επιπλέον, πέρα από τους αερομεταφορείς που έχουν ήδη «απογειωθεί» μόνιμα από το «Ελ. Βενιζέλος», πολλές αεροπορικές εταιρείες περιορίζουν τις πτητικές τους δραστηριότητες σε εποχικό επίπεδο. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι οι αερομεταφορείς που επιλέγουν να πραγματοποιούν δρομολόγια σ τα περιφερειακά αεροδρόμια. Και μπορεί οι παρεχόμενες υπηρεσίες των αεροδρομίων της περιφέρειας να μη μπορούν να συγκριθούν με τις υψηλού επιπέδου υπηρεσίες του ΔΑΑ, ωστόσο, το σημαντικά χαμηλότερο κόστος τους, μάλλον αποτελεί πιο ελκυστικό παράγοντα για τις αεροπορικές εταιρείες.

Επίσης, η Ryanair προσπαθεί εδώ και καιρό να έρθει σε συμφωνία με τον ΔΑΑ για χαμηλότερα τέλη υποστηρίζοντας πως θα φέρει εκατομμύρια τουρίστες στη χώρα, αλλά βρίσκει τις πόρτες κλειστές. Και μπορεί η πολιτική της εν λόγω εταιρείας να είναι λίγο «επιθετική», όμως, κατάφερε να κλείσει συμφωνία με το αεροδρόμιο Stansted του Λονδίνου για μείωση των τελών,  με αντάλλαγμα την υπόσχεση αύξησης πτήσεων από και προς το αεροδρόμιο κατά τα προσεχή έτη.

Το πρόβλημα των υψηλών τελών χρήσης του ΔΑΑ απασχολεί την αεροπορική αγορά πολύ έντονα τα τελευταία χρόνια, ενώ η προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων με ένα παραπλήσιο μοντέλο συμβάσεων παραχώρησης σε ιδιώτες έχει προκαλέσει ακόμη εντονότερο προβληματισμό. Η αγορά ανησυχεί ότι σε περίπτωση ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας με το ισχύον σχέδιο, το αποτέλεσμα θα είναι οι τιμές των τελών να διαμορφωθούν σε υψηλά επίπεδα, διώχνοντας έτσι τις αεροπορικές εταιρείες και από τα περιφερειακά αεροδρόμια.

Εν πάσει περιπτώσει, καλές είναι και οι προωθητικές ενέργειες που προβάλλουν την Αθήνα ως τουριστικό προορισμό ,αλλά αν θέλει ο ΔΑΑ να δει τους αριθμούς των επιβατών του να αυξάνονται, μάλλον θα πρέπει να ακολουθήσει άλλον δρόμο…