Στον όμορφο χώρο του εστιατορίου «The Olive Tree», του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, έχοντας τη θέα αφίξεων και αναχωρήσεων των αεροσκαφών, ο κ. Στέφανος Βακιρτζής, regional ground operations manager της αεροπορικής εταιρείας easyJet, μιλάει αποκλειστικά στο www.airnews.gr για την πορεία του αερομεταφορέα στη χώρα μας, την άφιξη της Ryanair στην Αθήνα και για τους λόγους για τους οποίους η easyJet δεν διατηρεί αεροπορική βάση στην Ελλάδα.

  Stefanos Vakirtzis- Regional Operations Manager– Κύριε Βακιρτζή, αρχικά θα θέλαμε να μας πείτε λίγα λόγια για την πορεία της easyJet στην Ελλάδα. Είμαστε μια εταιρεία που επιχειρεί στην Ελλάδα από το 1998. Η εξέλιξη του δικτύου μας στη χώρα έχει αναπτυχθεί από τότε, και από 2 πτήσεις την ημέρα που είχαμε στην Ελλάδα, πλέον έχουμε φτάσει στις περίπου 30 με 32 πτήσεις την ημέρα. Επιχειρούμε από Αθήνα και Θεσσαλονίκη όλο το χρόνο και από επιπλέον 10 αεροδρόμια σε εποχική βάση. Τα περισσότερα ξεκινούν από τις αρχές Απριλίου ή τέλος Μαρτίου κ τελειώνουν τις πρώτες μέρες του Νοεμβρίου. Κάθε χρόνο προσπαθούμε να βελτιώνουμε το δίκτυό μας είτε προσθέτοντας  καινούριους προορισμούς είτε αυξάνοντας τις συχνότητες στα ήδη υπάρχοντα δρομολόγια. – Ήδη ανακοινώσατε νέα δρομολόγια για τη θερινή περίοδο του 2014. Πιστεύετε θα είναι κερδοφόρα; Κάθε χρόνο βάζουμε καινούρια δρομολόγια και η ανάπτυξή μας είναι συνεχής. Η easyJet είναι μια εταιρεία που επιχειρεί με κέρδη κάθε χρόνο και είναι κερδοφόρα από την πρώτη μέρα που δημιουργήθηκε, το 1995, μέχρι και σήμερα. Προσπαθούμε να προσέχουμε κατά τη διάρκεια του χειμώνα το δίκτυό μας με την έννοια ότι μειώνουμε κάποιες πτήσεις και συχνότητες για να επιτευχθεί αυτό το ισοζύγιο που θα μας επιτρέψει να έχουμε τους επιβάτες που θέλουμε σε έναν πολύ υψηλό δείκτη πληρότητας. Μέσα σε αυτό το πνεύμα λοιπόν προσθέτουμε πτήσεις ή αυξάνουμε χωρητικότητα στο δίκτυο κάθε χρόνο. Είναι μια σταθερή θέση μας αυτή να βελτιώνουμε συνεχώς το δίκτυο. Συνεπώς, όταν βάζουμε μια πτήση την έχουμε πρώτα μελετήσει. Μπορεί να μπούμε δύσκολα σε μια διαδρομή αλλά το ίδιο δύσκολα θα βγούμε. Δεν κάνουμε μια γραμμή εάν δεν είμαστε βέβαιοι ότι αυτή η γραμμή έχει τη δυνατότητα να αναπτυχθεί. Και μπορεί να χάσουμε λεφτά στην αρχή, αλλά το ζητούμενο για εμάς είναι τι δυναμική θα έχει αυτή η γραμμή στο χρόνο. Δηλαδή να υπάρχει βιωσιμότητα. Δεν επιδιώκουμε να κάτσουμε κάπου ένα καλοκαίρι και μετά να φύγουμε. – Η easyJet γιατί δεν διατηρεί αεροπορικές βάσεις στην Ελλάδα; Μας ενδιέφερε το θέμα αυτό παλαιότερα, όταν η εταιρεία ήταν πολύ διαφορετική και όταν βρισκόταν στα αρχικά της στάδια. Όταν φέραμε την πρώτη πτήση μας στην Ελλάδα, σκοπός μας ήταν να κάνουμε την πρώτη βάση της easyJet στην Ευρώπη. Δυστυχώς, αυτό χάλασε όταν μάθαμε τις χρώσεις που θα έκανε το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» -τότε ήμασταν ακόμη στο αεροδρόμιο του Ελληνικού. Εκ των πραμάτων, το πλάνο αυτό έμεινε στο ράφι. Περιμένουμε να δούμε πως μπορούμε να δημιουργήσουμε μια βάση, αλλά με προοπτική εικοσαετίας. Γιατί για να ξεκινήσεις να επενδύσεις πρέπει να έχεις οπωσδήποτε ένδειξη βιωσιμότητας του πλάνου, ειδικά για μια βάση που θα απασχολεί αεροπλάνα, πληρώματα κ.λπ. Αλλά οι χρεώσεις δεν ήταν το μοναδικό μας πρόβλημα. Η όλη κατάσταση που επικρατούσε με την Ολυμπιακή και την Aegean δεν ήταν καθόλου υγιής. Μια μικρή εταιρεία που έχει προβλήματα «μολύνει» την αγορά πάρα πολύ εύκολα και έντονα και η αγορά της Ελλάδος ήταν έντονα επηρεασμένη από την «αρρώστια» της Ολυμπιακής. Τώρα που ενώθηκαν υπάρχουν καλύτερες προοπτικές για όλους, διότι θα λειτουργήσει ο ανταγωνισμός. Εμείς σαν εταιρεία είμαστε μια εταιρεία που ανδρώθηκε στον ανταγωνισμό.  Όταν εμείς ξεκινήσαμε να κάνουμε αυτό που κάνουμε, δεν το έκανε κανείς και μας έλεγαν παράφρονες! Η εταιρεία μας όμως είχε μελετηθεί σωστά και είχε τις βάσεις που έπρεπε, γι’ αυτό και μας αντέγραψαν πολλοί και συνεχίζουν να μας αντιγράφουν μέχρι και σήμερα. – Πώς κρίνετε τον ανταγωνισμό στην Ελλάδα τώρα που μπήκε και η Ryanair στην αγορά της Αθήνας; Ο ανταγωνισμός λειτουργεί όταν υπάρχουν δυνατότητες από πολλούς να παρέχουν το προϊόν. Όταν υπάρχει μόνο ένας σαφώς θα μεγαλώσει την τιμή όπου μπορεί και θα εφαρμόσει την όποια πολιτική επιθυμεί ο ίδιος. Όταν έχει τον ανταγωνιστή απέναντι του, εκ των πραγμάτων θα πρέπει και αυτός να συμπεριφερθεί ανάλογα. Όταν υπάρχει ανταγωνισμός υπάρχει βελτίωση και του προϊόντος και της τιμής. Εμείς ήρθαμε για να μείνουμε. Καλωσορίζουμε τον ανταγωνισμό, ο οποίος δεν μπορεί παρά να έχει θετικά αποτελέσματα και να διευρύνει την αγορά. Και αυτό είναι και το ζητούμενο. Το διαχειριζόμαστε, το μελετάμε και αναλόγως παίρνουμε μέτρα και συνεχίζουμε να συνυπάρχουμε με τον όποιο ανταγωνιστή παρουσιαστεί. Καμία αεροπορική εταιρεία από τις κλασικές, τις λεγόμενες ως «εθνικές» αεροπορικές εταιρείες, δεν είχε τιμές του επιπέδου του δικού μας ή και λίγο πιο πάνω. Υποχρεώθηκαν να μπουν σε αυτό το παιχνίδι, δηλαδή στην αγορά των 400 εκατ. επιβατών της Ευρώπης, η οποία δημιουργήθηκε από την τάση που έφερε για πρώτη φορά η easyJet. Μέχρι και οι μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης, σήμερα, προσπαθούν να μιλήσουν στο κομμάτι αυτό της αγοράς που θέλει να ταξιδέψει φθηνά ή που δεν θα ταξιδέψει ποτέ αν δεν βρει φθηνά αεροπορικά εισιτήρια. Στην Ελλάδα αναπτυχθήκαμε και συνεχίζουμε να αναπτυσσόμαστε κυρίως στην περιφέρεια γιατί έχει και φθηνότερα τέλη αεροδρομίων και προσφέρει την πελατεία που χρειάζεται, κάτι που πλέον δεν έχει η Αθήνα ή η Θεσσαλονίκη. Η Ryanair καταφέρνει και έχει πιο φθηνά αεροπορικά εισιτήρια από εμας γιατί δεν επιλέγει στο μεγαλύτερο μέρος της, επαρχιακά αεροδρόμια με μηδενικό κόστος. – Σκέφτηκε ποτέ η easyJet να αποσύρει δρομολόγια από την Αθήνα πριν από μερικά χρόνια που η κατάσταση στη χώρα ήταν αρκετά τεταμένη; Τα 2 προηγούμενα χρόνια ήταν οριακά για την Αθήνα. Μπορώ να σας πω ότι φτάσαμε σε ένα σημείο που κάποια στιγμή τέθηκε το θέμα να φύγουμε από την Αθήνα. – Αυτό που σας κράτησε τι ήταν; Οι γραμμές αυτές ήταν για πρώτη φορά πριν από 2 χρόνια κάτω από το όριο. Υπάρχει το σημείο εκείνο στο οποίο μια γραμμή παύει πλέον να συνεισφέρει για τα υπόλοιπα έξοδα, μισθούς, αποσβέσεις αεροπλάνων και τα σχετικά, με αποτέλεσμα να θορυβηθούμε πολύ και να σκεφτούμε το τι πρέπει να κάνουμε. Με συζητήσεις με το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, ήμαστε οι βασικοί οδηγοί στο να βελτιωθούν τα incentives που έχουν, ώστε να μπορέσουν να προσεγγίσουν τις εταιρείες και να τις κάνουν να είναι πιο φιλικές προς της Αθήνα. Λειτούργησαν πολύ καλά και απέδωσαν τα αναμενόμενα τον προηγούμενο χειμώνα και αυτόν, που είχε ως αποτέλεσμα να βελτιωθούν οι δείκτες. Βέβαια, η Αθήνα, όπως και η Θεσσαλονίκη, έχουν τα προβλήματα τους γιατί εκτός των άλλων δεν έχουν προβληθεί και σωστά. Πρέπει επιτέλους οι ελληνικές αρχές να προσέξουν το προϊόν που λέγεται εισαγομένη τουριστική αγορά και τον τρόπο που προσεγγίζουν την διαφημιστική τους προσπάθεια. – Ανησυχείτε για τα αποτελέσματα που θα φέρουν οι αποκρατικοποιήσεις των περιφερειακών αεροδρομίων; Βεβαίως. Θα πρέπει να δοθεί, να πωληθεί η διαχείριση και το management του αεροδρομίου σε κάποιον, ο οποίος θα είναι υπόλογος στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Δηλαδή, η ΥΠΑ από ελεγκτής και διαχειριστής, θα παραμείνει ελεγκτής. Αυτός που θα μπει μέσα, θα πρέπει να κάνει βελτιώσεις και επενδύσεις στο αεροδρόμιο, οι οποίες θα πληρωθούν από τον χρήστη, από τον πελάτη. Εφόσον υπάρξουν επιπλέον χρεώσεις, θα ακριβαίνει το προϊόν. Η ΥΠΑ είναι ένας οργανισμός ο οποίος έχει τους κανόνες κ.λπ. αλλά δεν παύει να είναι μια δημόσια υπηρεσία που λειτουργεί με αυτόν τον κακώς εννοούμενο δημόσιο χαρακτήρα. Αν δεν αλλάξει αυτό τι θα προκύψει; Θα προκύψει ένας οργανισμός ο οποίος θα διαχειρίζεται το αεροδρόμιο και θα έχει ελεγκτή την ΥΠΑ με την νοοτροπία του δημοσίου, γεγονός το οποίο δεν συνάδει το ένα με το άλλο. Θα υπάρξει πρόβλημα εκεί. Ο ορίζοντας δεν είναι γαλάζιος, υπάρχουν κίνδυνοι και θα πρέπει να διαχειριστούν όλα αυτά με σύνεση και να αρχίσουν να συμβουλεύονται αυτούς που πρέπει, να ακούσουν όλες τις αεροπορικές εταιρείες. – Την εξαγορά της Olympic από την Aegean πώς την κρίνετε; Την περιμένατε; Ναι, την περίμενα. Η Olympic ήταν καταδικασμένη. Από την άλλη, η Aegean δεν μπορούσε να αναπτυχθεί αν δεν βεβαιωνόταν για την εξυγίανση της αεροπορικής αγοράς. Η συνένωση ήταν μια υγιής κίνηση για όλη την αγορά. Μένει να δούμε αν η Aegean θα εφαρμόσει εκείνο το ισοζύγιο που θα φέρει και τις τιμές εκεί που πρέπει για να υποστηρίξει όλους αυτούς τους νέους προορισμούς που έβγαλε. Εξυγιαίνεται, λοιπόν, η αεροπορική αγορά της Ελλάδας και επιτρέπεται σε άλλους παίκτες να προσεγγίσουν. Η Ryanair, παραδείγματος χάρη, θα πιέσει την Aegean να μειώσει τις τιμές των εισιτηρίων εσωτερικού. Και όχι μόνο. Θα αλλάξει πάρα πολλά στην αγορά του εσωτερικού. Θα επηρεάσει, το καράβι, το τρένο, το υπεραστικό λεωφορείο, θα τα «τραντάξει». – Τι ξεχωρίζει την easyJet από τους άλλους; Κάνουμε ό,τι δεν κάνουν πολλοί άλλοι. Το προϊόν μας εχει εξελιχθεί μέσα στα 18 χρόνια που υπάρχουμε. Ο ιδρυτής της easyJet, Στέλιος Χατζηιωάννου, έλεγε πως «πρέπει να κάνουμε το αεροπλάνο λεωφορείο» και το καταφέραμε! Μόλις επιβεβαιώθηκε το μοντέλο μας, μας αντέγραψαν πολλοί. Κάποιες εταιρείες δεν τα κατάφεραν και έκλεισαν και άλλες συνεχίζουν να υπάρχουν. Στόχος μας είναι να εφευρίσκουμε καινούρια πράγματα για τον επιβάτη μας. Τα τελευταία 2 χρόνια, σύμφωνα με στατιστικές και έρευνες, νούμερο 1 απαίτηση των επιβατών είναι η προσιτή τιμή των αεροπορικών εισιτηρίων και νούμερο 2 η ακρίβεια αναχώρησης της πτήσης. Αυτά τα έχουμε. Η ασφάλεια είναι στην 15η θέση, γιατί ο Ευρωπαίος τη θεωρεί δεδομένη, και όντως, δεν τίθεται θέμα ασφάλειας σε ευρωπαϊκό αερομεταφορέα, καθώς δεν ξεφεύγει κανείς από τους ελέγχους που υπάρχουν. Πριν από 2 χρόνια, οι επιβάτες ζήτησαν συγκεκριμένη θέση. Βρήκαμε τρόπο να το κάνουμε χωρίς να επηρεάσουμε τη δομή του συστήματός μας και το δοκιμάσαμε για 6 μήνες σε διάφορες πτήσεις, εσωτερικού και εξωτερικού, και σήμερα ο επιβάτης  ξέρει ότι μπορεί να επιλέξει τη θέση του, με το να πληρώσει λίγο παραπάνω. Το κάναμε εμείς και μετά ξεκίνησαν να το κάνουν και άλλοι. Επίσης, το ίδιο έγινε και με τις χειραποσκευές που επιτρέπεται να έχουν οι επιβάτες στην καμπίνα του αεροσκάφους, όπως και με τον καινούριο ναύλο flexible fare. Είμαστε πρωτοπόροι και συνέχεια βελτιώνουμε το προϊόν μας θετικά για τον πελάτη, μέσα στο όριο της τιμής που πρέπει για να έχουμε πάντα το πλεονέκτημα της φθηνότερης τιμής.   Κύριε Στέφανε Βακιρτζή, εκ μέρους του www.airnews.gr, σας ευχαριστούμε για το χρόνο που μας διαθέσατε. Χριστίνα Βασιλειάδη