xaniaKατά 10,4% αυξήθηκαν οι αφίξεις ξένων τουριστών στο αεροδρόμιο των Χανίων, για το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, φθάνοντας σε 863.168. Πρώτη αγορά ήταν η Νορβηγία με αύξηση 1,9%, δεύτερη η Σουηδία με αύξηση 28% και τρίτη η Δανία με αύξηση 10,8%. Το ίδιο διάστημα στο αεροδρόμιο Ηρακλείου οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 3,8% ξεπερνώντας τα 2,4 εκατ. Πρώτη αγορά ήταν η Γερμανία με αύξηση 22%, δεύτερη η Ρωσία με πτώση 10,9% και τρίτη η Αγγλία με αύξηση 7,7%.
Τα συγκεκριμένα στοιχεία τα έδωσε έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο αεροδρόμιο των Χανιών με δείγμα απαντήσεις από 4.000 ξένους επισκέπτες καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν. Η έρευνα διενεργήθηκε από μεταπτυχιακούς φοιτητές και ερευνητές του Πολυτεχνείου και Πανεπιστημίου Κρήτης, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης, της Ενωσης Ξενοδόχων Χανίων και άλλων τοπικών φορέων.
Ακόμα ένα ενδιαφέρον συμπέρασμα της έρευνας ήταν πως σχεδόν ένας στους πέντε ξένους τουρίστες στην ευρύτερη περιοχή των Χανίων έχει ετήσιο οικογενειακό εισόδημα πάνω από 80.000 ευρώ, ενώ ένας στους δύο Σκανδιναβούς -πρώτη αγορά για τον κρητικό προορισμό- έχει εισόδημα πάνω από 60.000 ευρώ.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, σχεδόν δύο στους τρεις ξένους επισκέπτες προτιμούν να διαμένουν σε ξενοδοχεία και ένας στους τέσσερις σε ενοικιαζόμενα διαμερίσματα. Σχετικά με τις κατηγορίες ξενοδοχείων, σχεδόν τρεις στους τέσσερις προτιμούν να διαμένουν σε τριών και τεσσάρων αστέρων ξενοδοχειακά καταλύματα και το 14% σε πεντάστερα. Ο μέσος όρος διάρκειας των διακοπών είναι 9 ημέρες.
Σε ερώτηση πολλαπλών απαντήσεων σε σχέση με τους παράγοντες που τους επηρέασαν να επισκεφθούν τον προορισμό, οι ξένοι δήλωσαν σε ποσοστό 97% ότι έπαιξε ρόλο το κλίμα και οι φυσικές ομορφιές του τόπου. Επίσης, σε ποσοστό 81% επέλεξαν την περιοχή για την κρητική κουζίνα, σε ποσοστό 42% για τους αρχαιολογικούς χώρους και σε 27% για την ψυχαγωγία. Αναφορικά με τις δαπάνες που πραγματοποίησαν, το 87% προτίμησε να ξοδέψει τον προϋπολογισμό του στις ταβέρνες/εστιατόρια και καφετέριες και το 56% στην αγορά διάφορων τοπικών προϊόντων, σουβενίρ κ.ά. Σε σχέση με τις προτιμήσεις τους σε αγορές τοπικών προϊόντων, σε ποσοστό άνω του 40% προτιμούν το κρασί, τον φρέσκο χυμό πορτοκάλι και το ελαιόλαδο και σε περίπου 30% τοπικά τυριά, τσικουδιά, λαχανικά κ.ά. Αναφορικά με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, το 90% μένει απόλυτα ικανοποιημένο από την εξυπηρέτηση στα καταλύματα, από τη συμπεριφορά των ντόπιων και από τις ταβέρνες/εστιατόρια. Τα πιο σημαντικά προβλήματα αφορούν την κακή κατάσταση του οδικού δικτύου και τις υπηρεσίες του αεροδρομίου σε σχέση με τις τιμές στα κυλικεία και τον περιορισμένο αριθμό καθισμάτων.