Παρά τα πρόσφατα δυστυχήματα, η στατιστική και η τεχνολογία δείχνουν ότι το αεροπλάνο παραμένει μακράν το λιγότερο επικίνδυνο και λιγότερο θανατηφόρο μέσο μεταφοράς
Το αεροπλάνο της AirAsia που έπεσε πρόσφατα ανεβάζει τους νεκρούς από αεροπορικά δυστυχήματα κοντά στους 800 το 2014 – χρονιά που κατά τα άλλα ήταν εορταστική καθώς σηματοδότησε τα 100 χρόνια εμπορικών πτήσεων (την 1η Ιανουαρίου 1914 πραγματοποιήθηκε η πρώτη πτήση με επιβάτη). «Το 2014 έχει χαμηλότερο αριθμό δυστυχημάτων από τον μέσο όρο της δεκαετίας, αλλά ο αριθμός των θυμάτων είναι υψηλότερος από τον μέσο όρο διότι μόνο τα δύο μεγάλα αεροπλάνα της Malaysia που έπεσαν είχαν σχεδόν 550 νεκρούς» δήλωσε στο «Βήμα» ο Ηλίας Μαραγκάκης από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφαλείας της Αεροπορίας (EASA).
Η πτήση QZ8501 της AirAsia, που εκτελούσε το δρομολόγιο από τη Σουραμπάγια της Ινδονησίας στη Σιγκαπούρη, χάθηκε από τα ραντάρ ενώ πετούσε σε υψόμετρο πλεύσης με άσχημες καιρικές συνθήκες. Ασχημος ήταν ο καιρός και όταν έπεσε το αεροπλάνο της Air Algerie τον Ιούλιο στη Σαχάρα. Αλλά τα δύο μεγαλύτερα από άποψη θυμάτων δυστυχήματα του 2014 ήταν η πτήση της Malaysia Airlines που έπεσε στον Ινδικό ωκεανό τον Μάρτιο – και ακόμη δεν έχει εντοπιστεί – και το αεροπλάνο της ίδιας εταιρείας που καταρρίφθηκε πάνω από την Ουκρανία, πιθανότατα από φιλορώσους αντάρτες, τον Ιούλιο.
«Τα θανατηφόρα ατυχήματα ήταν ελάχιστα το 2014» προσθέτει ο κ. Μαραγκάκης. «Ολον τον χρόνο πραγματοποιήθηκαν 11 εκατ. πτήσεις στην Ευρώπη και δεν είχαμε κανένα θανατηφόρο ατύχημα. Αλλες τόσες και παραπάνω πτήσεις πραγματοποιήθηκαν στις ΗΠΑ, όπου επίσης δεν είχαμε κανένα θανατηφόρο ατύχημα».
Το 2013 ήταν εξίσου καλή χρονιά: συνέβησαν 17 ατυχήματα (έναντι 27 που είναι ο μέσος όρος δεκαετίας) με 224 θύματα (έναντι μέσου όρου 703).
Ο καιρός από μόνος του, εκτιμούν οι ειδικοί, δεν ρίχνει αεροπλάνα. Για την πτώση ευθύνονται οι χειρισμοί των πιλότων, οι οποίοι είναι εξαιρετικά σπάνιο να μην μπορέσουν να αντιμετωπίσουν όποιο πρόβλημα προκύψει λόγω καιρού σε μεγάλο υψόμετρο πλεύσης. Γι’ αυτό αναμένεται με εξαιρετικό ενδιαφέρον ο εντοπισμός των μαύρων κουτιών του αεροπλάνου της AirAsia που θα ρίξουν φως στο τι συνέβη στα δύο μοιραία δευτερόλεπτα που μεσολάβησαν από τη στιγμή που οι πιλότοι ζήτησαν την άδεια να αλλάξουν πορεία ως τη στιγμή που η πτήση QZ8501 εξαφανίστηκε από τα ραντάρ.
Αυτό που προκαλεί ανησυχία παγκοσμίως είναι η γρήγορη αύξηση της αεροπορικής κίνησης στην Ασία, της οποίας οι αιθέρες αναμένεται σύντομα να γίνουν πιο πολυσύχναστοι από εκείνους της Βόρειας Αμερικής. Οι ειδικοί ελπίζουν ότι μετά τα δυστυχήματα της Malaysia και της AirAsia προτεραιότητα θα έχει η ασφάλεια και όχι η ανάπτυξη.
Πηγή: Βήμα