Κάθε φορά που υπάρχει κάποιο ατύχημα ή κάποια βλάβη στο αεροπλάνο αυτό που σπεύδουν οι ειδικοί να κοιτάξουν είναι το λεγόμενο «μαύρο κουτί».

Φυσικά αυτό το «κουτί» είναι μια ηλεκτρονική συσκευή, που κρύβει μέσα όλες τις πληροφορίες του αεροπλάνου. Αποτελείται ουσιαστικά από δυο τμήματα, το CVR (Cockpit Voice Recorder) και το FDR (Flight Data Recorder). Το CVR καταγράφει τους ήχους και τις συνομιλίες των κυβερνητών με τον πύργο ελέγχου και όσα ακούγονται στο πιλοτήριο.

Το FDR καταγράφει και αποθηκεύει διάφορες πληροφορίες που είναι σχετικές με την κατάσταση του αεροσκάφους αλλά και της πτήσης, όπως για παράδειγμα το υψόμετρο, τα μηχανικά δεδομένα, τη θέση των πτερυγίων και άλλα. 

Λίγη ιστορία

Το «μαύρο κουτί» εφευρέθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1950 από τον Αυστραλό επιστήμονα Δρ. David Warren (1925- 2010) . Ο Warren ενώ εργαζόταν στο Εργαστήριο αεροναυτικής έρευνας στη Μελβούρνη, ασχολήθηκε το μυστηριώδες δυστύχημα που είχε γίνει στο πρώτο εμπορικό αεροσκάφος στον κόσμο, το Comet. Έτσι λοιπόν κατάλαβε πως θα ήταν χρήσιμο να υπάρχει μια συσκευή που θα καταγράφει οτιδήποτε συμβαίνει κατά τη διάρκεια μιας πτήσης, θα είναι ικανή να αποθηκεύει τα γεγονότα και σε περίπτωση συντριβής θα μπορεί να δώσει τις απαραίτητες απαντήσεις στους ερευνητές.

Οι πρώτες συσκευές- «μαύρα κουτιά» λοιπόν, δημιουργήθηκαν το 1957, έγιναν όμως υποχρεωτικά για όλα τα εμπορικά αεροσκάφη πρώτα στην Αυστραλία το 1960 ύστερα από ένα ανεξήγητο αεροπορικό δυστύχημα στο Queensland. Αρχικά το χρώμα τους ήταν μαύρο αλλά αργότερα τα έβαψαν πορτοκαλί, με σκοπό να εντοπίζονται πιο εύκολα σε περίπτωση δυστυχήματος αλλά από συνήθεια συνεχίζουν να τα αποκαλούν «μαύρα κουτιά».