Μήπως τελικά η διέξοδος των νέων από την ανεργία… κρύβεται στον τομέα των αερομεταφορών;

Της Βάσιας Μπάκα

Σε πείσμα των καιρών, τα αεροπορικά επαγγέλματα και όσα περιστρέφονται γύρω από αυτά συνεχίζουν να εξασφαλίζουν απρόσμενα ικανοποιητικούς ή και παχυλούς, κατά περιπτώσεις, μισθούς. Ολο και περισσότεροι νέοι, αναζητώντας διέξοδο από την ανεργία, στρέφονται προς τα αεροπορικά επαγγέλματα για να κατοχυρώσουν ένα πιο ευοίωνο μέλλον, είτε με το να τα ασκούν στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό. Κι αν το μυαλό μας απομονώνει μόνο τους πιλότους και τις αεροσυνοδούς, υπάρχουν πολλά εξίσου προσοδοφόρα επαγγέλματα του τομέα με ανάλογα οφέλη. Εμείς μιλήσαμε με τους ιθύνοντες της εκάστοτε ειδικότητας και σας ξεναγούμε στον πλούσιο κόσμο των αεροπορικών επαγγελμάτων.

Πιλότοι
Υψηλές μισθολογικές απολαβές, κοινωνική καταξίωση και αμέτρητα ταξίδια είναι μόλις ένα πολύ μικρό μέρος των αμέτρητων πλεονεκτημάτων ενός χειριστή αεροσκαφών. Κι αν αρκετοί νέοι λανθασμένα νομίζουν πως η είσοδός τους στην Σχολή Ικάρων ή σε κάποια σχολή του εξωτερικού είναι μονόδρομος στο να κατορθώσουν να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα και να ασκήσουν το επάγγελμα του πιλότου πολιτικής αεροπορίας, υπάρχουν ιδιωτικές σχολές στην Ελλάδα που μπορούν να τους οδηγήσουν στον πολυπόθητο στόχο. Η FAS Group είναι μία από αυτές και ο εμπορικός διευθυντής της σχολής, Γιώργος Βουλιάκης, μας αποκάλυψε τα απαραίτητα προσόντα για να μπορέσει κάποιος νέος να ξεκινήσει τον κύκλο σπουδών, καθώς και το χρόνο που χρειάζεται για να ολοκληρωθούν: «Σε σχολές επαγγελματιών χειριστών αεροσκαφών μπορεί να εγγραφεί όποιος έχει κλείσει το 18ο έτος της ηλικίας του, βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση υγείας, έχει καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας, αλλά και επαρκή γνώση μαθηματικών και φυσικής, ενώ η εκπαίδευση διαρκεί από δώδεκα μήνες έως τρία χρόνια, ανάλογα με τις επιδόσεις του μαθητή».

Σχετικά με το κόστος των σπουδών, αλλά και τις μετέπειτα απολαβές των πιλότων μας μίλησε από τη Global Aviation S.A., η οποία χρονολογείται από το 1997 και αποτελεί την πρώτη ιδιωτική, επαγγελματική σχολή χειριστών αεροσκαφών στην Ελλάδα, o διευθύνων σύμβουλός της, Αλέξανδρος Τσακτάνης: «Το δίπλωμα του επαγγελματία χειριστή αεροπλάνων εναερίων γραμμών έχει πανευρωπαϊκή ισχύ. Το κόστος του course (ATPL) είναι 50.000€ περίπου, ωστόσο αν και υψηλό, λόγω της φύσης της εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις προσδοκώμενες απολαβές, υπολογίζεται πως ένας πιλότος θα καταφέρει να αποπληρώσει πλήρως την επένδυσή του σε 2,5 χρόνια. Αλλωστε, οι ετήσιες καθαρές απολαβές για συγκυβερνήτες στις ελληνικές αεροπορικές είναι 20.000€ – 40.000€ και για κυβερνήτες κυμαίνο-νται στις 70.000€, ενώ στο εξωτερικό, οι απολαβές για έμπειρους συγκυβερνήτες ξεπερνούν τις 90.000€ και για κυβερνήτες μπορούν να φτάσουν τις 180.000€». Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί πως η ζήτηση από αεροπορικές εταιρείες είναι αυξανόμενη και σύμφωνα με έρευνες διεθνών οργανισμών, τα επόμενα χρόνια, ο αεροπορικός κλάδος θα έχει ελλείψεις εκατοντάδων χιλιάδων χειριστών σε παγκόσμια κλίμακα.

Μηχανικοί αεροσκαφών
Ο μηχανικός αεροσκαφών ασχολείται με τον τακτικό έλεγχο, την επιδιόρθωση και τη συντήρηση των αεροσκαφών. Οι κυριότερες δραστηριότητές του είναι η επιθεώρηση – συντήρηση του αεροσκάφους στην πίστα του αεροδρομίου και η περιοδική επιθεώρηση του αεροσκάφους στο υπόστεγο, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της κατασκευάστριας εταιρείας. Ολες τις απαραίτητες πληροφορίες για έναν επικείμενο μηχανικό αεροσκαφών μας παρείχε η Θεοδώρα Σιοτρόπου, διευθύντρια αεροπορικών σπουδών στην Ωμέγα Aviation Academy, που ιδρύθηκε το 1969 και έχει πάνω από 20.000 απόφοιτους μηχανικούς αεροσκαφών και περίπου 10.000 σε ειδικότητες αερομεταφορών και αεροσυνοδών. «Λόγω της συνεχούς αύξησης των αεροπορικών πτήσεων, που πλέον δεν είναι μέσο πολυτελείας, οι εταιρείες αγοράζουν συνεχώς αεροπλάνα. Μάλιστα, σύμφωνα με στατιστικές, μέχρι το 2031 θα χρειαστούν παγκοσμίως 610.000 νέοι μηχανικοί αεροσκαφών. Αλλωστε, δεν είναι τυχαίο πως το επάγγελμα του μηχανικού αεροσκαφών είναι ένα από τα τρία πιο περιζήτητα παγκοσμίως. Οι μισθοί των μηχανικών αεροσκαφών σχετίζονται με την προϋπηρεσία και τη χώρα που εργάζονται. Στην Ελλάδα, ξεκινάει αυτή τη στιγμή από το βασικό μισθό και φτάνει τα 3.500€ μηνιαίως, ενώ στο εξωτερικό ξεκινάει από 3.500€ έως 19.000€ μηνιαίως», ανέφερε η κα. Σιοτρόπου.

Aεροσυνοδοί
Μία ακαταμάχητη αίγλη χαρακτηρίζει το επάγγελμα των αεροσυνοδών. Η ομορφιά, η ευγένεια και η προθυμία για εξυπηρέτηση των επιβατών χαρακτηρίζει το cabin crew, που φροντίζει για την ασφάλεια κατά τη διάρκεια των πτήσεων. Πέρα από το σερβίρισμα του φαγητού και του καφέ, οι ιπτάμενοι συνοδοί προχωρούν σε μία σειρά από ενέργειες για να καταστήσουν μία πτήση ασφαλή και ευχάριστη σε όσους βρίσκονται στο αεροπλάνο. Η Μega Airlines Studies, έχοντας πιστοποίηση της ΙΑΤΑ, της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και του ΕΟΠΠΕΠ, παρέχει στους σπουδαστές της όλα τα εφόδια, προκειμένου να εργαστούν τόσο σε ελληνικές αεροπορικές εταιρείες όσο και σε εταιρείες του εξωτερικού. Σχετικά με τη μεγάλη απορρόφηση των αεροσυνοδών, μας μίλησε ο επικεφαλής της Mega Airline Studies, Γιώργος Γαλίτης, ο οποίος μεταξύ άλλων μας αποκάλυψε: «Μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο της ανόδου του τουρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο, οι αεροπορικές εταιρείες αναπτύσσονται ραγδαίως, ανοίγοντας νέες θέσεις εργασίας για καταρτισμένο προσωπικό. Επιπροσθέτως, σημαντικό ρόλο στην αύξηση της ζήτησης των αεροσυνοδών στην Ελλάδα διαδραματίζει η αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων από τη Fraport που μέσα στους επόμενους μήνες θα προβεί σε μαζικές προσλήψεις για την κάλυψη των αναγκών».

Handling
Τα αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες αναζητούν μόνιμα καταρτισμένο προσωπικό για να την εξυπηρέτηση επιβατών, την έκδοση τιμολογίων, τη διαχείριση αποσκευών, τον έλεγχο επιβίβασης, τη μεταφορά των αποσκευών, το catering στο αεροπλάνο κ.τ.λ. Πρόκειται για ένα τομέα που βρίσκεται παγκοσμίως σε συνεχή άνοδο και που παρά την κρίση, υπάρχει μεγάλη ζήτηση για επαγγελματίες και στην Ελλάδα. Σχολιάζοντας τις συγκεκριμένες ειδικότητες για τις οποίες παρέχει πιστοποιήσεις η Ωμέγα Aviation Academy, η κα. Σιοτρόπου είπε: «Ο αεροπορικός κλάδος είναι εξειδικευμένος και το αεροδρόμιο έχει πολλές και διαφορετικές λειτουργίες που ένας απλός επιβάτης δεν αντιλαμβάνεται. Αεροπορικές εταιρείες που έχουν δρομολόγια στη χώρα μας, αλλά και εταιρείες που έχουν απλά γραφεία ανοίγουν συνεχώς. Η κίνηση στα αεροδρόμια αυξάνετε ραγδαία, με αποτέλεσμα οι εταιρείες εξυπηρέτησης αεροδρομίου να χρειάζονται προσωπικό που να γνωρίζει τη σωστή εξυπηρέτηση με γνώμονα κυρίως τις διεθνείς συμβάσεις και αεροπορικούς κανονισμούς για την ασφάλεια των πτήσεων. Εχοντας κάποιος το πτυχίο του ειδικού αεροπορικών εταιρειών μπορεί να εργαστεί στα περισσότερα πόστα του αεροδρομίου και στα γραφεία των αεροπορικών εταιρειών».

Αεροπορικό – τουριστικό στέλεχος
Σε μία προσπάθεια παροχής εκπαίδευσης με ευρύτερες δυνατότητες στον αεροπορικό και τουριστικό χώρο και ευελιξία επαγγελματικής κίνησης μεταξύ αυτών, η Γιοχάννα Καλαφούτη, επικεφαλής της Nobilis Group, μας μίλησε για την νέα επαγγελματική ταυτότητα, την οποία η ίδια εισήγαγε, και για το τι ακριβώς πρεσβεύει. «Πέρα από τα εξειδικευμένα επαγγέλματα των πιλότων και επιμελητών πτήσεων, τα υπόλοιπα αεροπορικά επαγγέλματα έχουν περιορισμένη εργασιακή διάρκεια, γι’αυτό το λόγο πρέπει να συνδυαστούν με άλλα τουριστικά επαγγέλματα και ειδικότητες, συναποτελώντας τελικά την καινούρια δική μας επαγγελματική ταυτότητα, που λέγεται αεροπορικό και τουριστικό στέλεχος, χάρη στην οποία μπορεί κάποιος να έχει πάντα μία θέση στον αεροπορικό και τουριστικό – φιλοξενίας χώρο. Στη Nobilis Group δίνουμε τη δυνατότητα μίας σφαιρικής προετοιμασίας, τόσο σε συνδυασμό με άλλα εκπαιδευτικά κέντρα όσο και με ιδιαίτερα μαθήματα σε groups ή ατομικά. Τα μαθήματα απευθύνονται τόσο σε νέους που επιδιώκουν να εργαστούν στο αεροπορικό – τουριστικό κομμάτι όσο και σε ήδη εργαζόμενους, οι οποίοι έχουν ανάγκη από μια πιο ολοκληρωμένη επαγγελματική εικόνα, από ένα άρτιο βιογραφικό, καθώς και τις περιζήτητες «επαφές» με τις μεγαλύτερες εταιρείες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ολα τα παραπάνω μας καθιστούν μοναδικούς στο χώρο».
Η Γιοχάννα Καλαφούτη θα πραγματοποιήσει εκδήλωση κοπής πίτας «Νobilisairgroup 15 χρόνια πορεία επιτυχίας»*. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης θα γίνει ομιλία, με θέμα «αεροπορικά επαγγέλματα και εναλλακτικές εργασίες».