Γράφει ο Αλέξης Αντιμάντο

Μέσα σε μια χρονιά που σημαδεύτηκε από αμέτρητες ακυρώσεις πτήσεων σε όλη την Ευρώπη, συνεπεία των απανωτών απεργιών που διεξήγαγε το δυσαρεστημένο ιπτάμενο προσωπικό της, η Ryanair αποφάσισε να βάλει το κερασάκι στην τούρτα για τους επιβάτες, προχωρώντας σε εκ νέου, επί τα χείρω, τροποποίηση των κανονισμών της σχετικά με τις αποσκευές. Και μάλιστα είναι η δεύτερη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο εντός του ίδιου έτους.

Ήταν τον περασμένο Ιανουάριο όταν η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρία χαμηλού κόστους στην Ευρώπη αποφάσισε να διατηρήσει μονάχα για τους priority επιβάτες της το προνόμιο να μεταφέρουν στην καμπίνα του αεροσκάφους δύο αποσκευές (χειραποσκευή και συγκεκριμένων διαστάσεων βαλίτσα με ρόδες και μέγιστο βάρος δέκα κιλά) ενώ οι μη priority επιβάτες καλούνταν πλέον να παραδώσουν την βαλίτσα τους στην πύλη, κατά την επιβίβαση, για να μεταφερθεί, δίχως χρέωση, στο αμπάρι του αεροπλάνου και να μεταφέρουν έτσι εντός της καμπίνας μόνο ένα κομμάτι.

Οι αντιδράσεις τότε, από πλευράς επιβατών, ήταν σχετικά χλιαρές αφού η εισαγωγή των νέων κανονισμών της Ryanair δεν επέφερε υποχρεωτικά για αυτούς κάποια χρηματική επιβάρυνση (μόνο όποιοι επιβάτες επιθυμούσαν να πάρουν την δεύτερη αποσκευή μαζί τους πλήρωναν ένα έξτρα ποσό). Τα πράγματα ωστόσο είναι διαφορετικά αυτή την φορά. 

Πράγματι, πρόσφατα η Ryanair χτύπησε και πάλι, ανακοινώνοντας νέες αλλαγές σχετικά με την μεταφορά αποσκευών στην καμπίνα των αεροσκαφών της. Σύμφωνα, λοιπόν, με τους νέους κανονισμούς της εταιρίας οι οποίοι θα τεθούν σε ισχύ από 1η Νοεμβρίου, οι priority επιβάτες διατηρούν πάντα το δικαίωμα να μεταφέρουν δύο αποσκευές στο αεροσκάφος ενώ οι μη priority εφεξής χάνουν το προνόμιο να στέλνουν ανέξοδα την, μέχρι δέκα κιλά, βαλίτσα τους στο αμπάρι του αεροπλάνου. Με τα νέα δεδομένα, οι τελευταίοι είτε θα ταξιδεύουν μόνο με μία χειραποσκευή (τσάντα, σακίδιο πλάτης ή τσάντα λάπτοπ) την οποία και θα μπορούν να πάρουν μαζί τους στην καμπίνα, αρκεί να χωράει κάτω από το μπροστινό κάθισμα, είτε θα πληρώνουν για δεύτερη παραδοτέα αποσκευή από 8 μέχρι 10 ευρώ. Το κόστος είναι 8 ευρώ αν αγοράσουν την βαλίτσα κατά την διάρκεια της κράτησης και 10 εαν την προσθέσουν αργότερα. Όποιος επιβάτης δε μείνει στο παλιό καθεστώς και χωρίς να πληρώσει το έξτρα ποσό, πάρει την cabin-size βαλίτσα του μέχρι την πύλη επιβίβασης με σκοπό να την τσεκάρει επιτόπου δωρεάν, θα κληθεί να καταβάλλει 25 ευρώ. Μια λεπτομέρεια που αξίζει να αναφερθεί είναι η παρακάτω: η Ryanair θα διαθέτει μόλις 95 premium θέσεις σε κάθε πτήση (που περιλαμβάνει προτεραιότητα στην επιβίβαση συν δύο αποσκευές στην καμπίνα).

Η ίδια η Ryanair, θέλοντας να διαψεύσει όλους όσους, σχολιάζοντας τις αλλαγές στην πολιτική της σχετικά με τις αποσκευές, έκαναν λόγο για ένα ακόμη τρικ για να αυξήσει τα έσοδα της η εταιρία, απέδωσε τα νέα δεδομένα στην προσπάθεια που κάνει προκειμένου να μειωθούν οι καθυστερήσεις στις πτήσεις της. Η ιρλανδική εταιρία ευελπιστεί με αυτό τον τρόπο να εξοικονομηθεί πολύτιμος χρόνος στο έδαφος, αφού πλέον θα υπάρχει σίγουρα διαθέσιμος αποθηκευτικός χώρος στη καμπίνα για όσους πλήρωσαν κάτι παραπάνω και δικαιούνται να μεταφέρουν μαζί τους δεύτερη αποσκευή. Έτσι, το πλήρωμα δεν θα χρονοτριβεί προσπαθώντας να βολέψει τις τσάντες όλων των επιβατών στα ντουλαπάκια των Boeing 737-800 και οι πτήσεις θα φεύγουν στην ώρα τους. 

Επιπλέον η Ryanair, στην προσπάθεια της να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, έσπευσε να τονίσει πως το 60% των επιβατών της δεν θα επηρεαστεί από τις αλλαγές αφού το 30% εξ αυτών ήδη αγοράζει εισιτήρια με προτεραιότητα (priority), στα οποία η δεύτερη αποσκευή, όπως προαναφέρθηκε, εξακολουθεί να περιλαμβάνεται στο ναύλο, ενώ το άλλο 30% ταξιδεύει έτσι κι αλλιώς με μια μονάχα χειραποσκευή (το μέγιστο επιτρεπόμενο μέγεθος της οποίας πάντως αυξήθηκε ελαφρώς). 

H αλήθεια είναι ότι εκ πρώτης όψεως, πράγματι, η ιρλανδική low-cost δεν φαίνεται να βγαίνει κερδισμένη οικονομικά από τις αλλαγές στην πολιτική της, αφού ναι μεν καλούνται όλοι οι μη priority επιβάτες να πληρώσουν την δεύτερη αποσκευή, ωστόσο το κόστος πλέον κυμαίνεται μόλις μεταξύ 8-10 ευρώ, για κομμάτια μέχρι δέκα κιλά πάντα (οι αποσκευές μέχρι 20 κιλά χρεώνονται 25 ευρώ). 

Αντίθετη γνώμη, όμως, έχει η χρηματιστηριακή εταιρία Goodbody Stockbrokers η οποία εκτιμά ότι χάρη σε αυτές τις αλλαγές η Ryanair θα βάλει στα ταμεία της επιπλέον 125 εκ. ευρώ μέχρι το τέλος του τρέχοντος οικονομικού έτους. 

Σημειώνεται ότι οι ανταγωνίστριες εταιρίες EasyJet και Wizz Air επιτρέπουν στους επιβάτες τους την μεταφορά βαλιτσών καμπίνας εντός του αεροσκάφους ενώ η Norwegian πέρα από την βαλίτσα καμπίνας επιτρέπει και την μεταφορά προσωπικής τσάντας.

Θα φανεί στον χρόνο εαν και κατά πόσο θα βγει κερδισμένη η Ryanair από τις αλχημείες της, ωστόσο το επιβατικό κοινό δίχως αμφιβολία μόνο ικανοποιημένο δεν εμφανίζεται από τις τελευταίες εξελίξεις. Οι πρόσφατες ακυρώσεις πτήσεων έβλαψαν σημαντικά την εικόνα της ιρλανδικής εταιρίας και το μόνο σίγουρο είναι ότι η χρονική συγκυρία δεν προσφέρεται για αφαίρεση, από τους επιβάτες, παροχών που μέχρι σήμερα προσφέρονταν δωρεάν.