Γράφει ο Αλέξης Αντιμάντο
Η σοβαρή πολιτική κρίση που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στην Ινδία και το Πακιστάν, που είχε ως αποκορύφωμα την διενέργεια εχθροπραξιών μεταξύ των δύο πλευρών, με αιχμή την διαφιλονικούμενη περιοχή του Κασμίρ, έχει προκαλέσει σημαντικά προβλήματα τα τελευταία εικοσιτετράωρα στις διεθνείς αερομεταφορές.
Τα παιχνίδια πολέμου οδήγησαν το Πακιστάν στην απόφαση να κλείσει προσωρινά τον εναέριο χώρο του καθώς και να αναστείλει την λειτουργία των αεροδρομίων όλης της επικράτειας το πρωί της Τετάρτης (27/2), προκαλώντας χάος στις διεθνείς αερομεταφορές. Όλες οι διεθνείς πτήσεις από και προς Πακιστάν, όπως και οι πτήσεις εσωτερικού, ακυρώθηκαν ενώ τα δρομολόγια πολλών αεροπορικών εταιριών μεταξύ Ευρώπης και Ασίας διεξάγονται μετ’εμποδίων, αφού ο εναέριος χώρος του Πακιστάν αποτελεί σημαντικό πέρασμα για τις πτήσεις ανάμεσα στις δύο ηπείρους.
Για παράδειγμα, οι πτήσεις της Singapore Airlines προς Ευρώπη την Πέμπτη (28/2) ακολούθησαν άλλη διαδρομή προκειμένου να αποφύγουν τον πακιστανικό εναέριο χώρο, γεγονός που αύξησε την διάρκεια του ταξιδιού, ενώ η Thai Airways ακύρωσε όλες τις πτήσεις της από Μπανγκόκ προς Ευρώπη την Τετάρτη και την Πέμπτη.
Ωστόσο, λίγες ώρες μετά το κλείσιμο του πακιστανικού εναέριου χώρου, το Αφγανιστάν έπραξε το ίδιο με τον δικό του, επιτείνοντας την όλη κατάσταση ενώ για μερικές ώρες η Ινδία από την πλευρά της «πάγωσε» κάθε πτητική δραστηριότητα στο βόρειο μέρος της χώρας. Η πτήση UA48 της United Airlines από Νιούαρκ προς Μουμπάι εξετράπη, κι ενώ βρισκόταν πάνω από την Ρωσία, στην Φρανκφούρτη, η πτήση UA82 της ίδιας εταιρίας από Νιούαρκ προς Νέο Δελχί κατευθύνθηκε προς το αεροδρόμιο Χίθροου του Λονδίνου ενώ αεροσκάφος της Air India που εκτελούσε την πτήση Νέα Υόρκη JFK-Nέο Δελχί προσγειώθηκε στο Ντουμπάι. Η Αir Canada αναγκαστικά προχώρησε σε ακυρώσεις πτήσεων προς την πρωτεύουσα της Ινδίας.
Επιπλέον, τα αεροσκάφη αρκετών εταιριών που εκτελούσαν δρομολόγια μεταξύ Ευρώπης και Νοτιοανατολικής Ασίας αναγκάστηκαν να κάνουν στάση για ανεφοδιασμό καυσίμων. Για παράδειγμα, δύο αεροσκάφη της Air France, ένα της KLM, ένα της British Airways και ακόμη ένα της Norwegian προσγειώθηκαν στο Βουκουρέστι, ερχόμενα από Ασία, πριν συνεχίσουν το ταξίδι τους προς τον τελικό τους προορισμό σε Γαλλία, Ολλανδία, Αγγλία και Δανία αντίστοιχα. Επιπλέον, ένα Boeing 787-9 Dreamliner της British Airways που εκτελούσε την πτήση BA34 Κουάλα Λουμπούρ-Λονδίνο επέλεξε να κάνει στοπ για ανεφοδιασμό καυσίμων στο αεροδρόμιο της Αθήνας.
Απ ό,τι φαίνεται η βιομηχανία των αερομεταφορών θα πληρώσει ακριβά τη νέα κρίση Ινδίας-Πακιστάν αφού, όπως ειπώθηκε παραπάνω, οι αεροπορικές εταιρίες ακύρωσαν πολλές πτήσεις ενώ όσο παραμένει κλειστός ο ουρανός του Πακιστάν και δευτερευόντως του Αφγανιστάν, οι πτήσεις μεταξύ Ασίας και Ευρώπης υποχρεωτικά θα αναγκάζονται να ακολουθούν εναλλακτικές, μεγαλύτερες και καθόλου οικονομικές διαδρομές προκειμένου να παρακάμπτουν τις δύο ασιατικές χώρες. Ενδεικτικά, η πτήση SG22 της Spicejet από Καμπούλ προς Νέο Δελχί αν και απογειώθηκε κανονικά από την πρωτεύουσα του Αφγανιστάν, στη συνέχεια ακολούθησε μια ασυνήθιστη πορεία προκειμένου να αποφύγει τον εναέριο χώρο της χώρας, καθώς και του γειτονικού Πακιστάν, με αποτέλεσμα το δρομολόγιο να διαρκέσει σχεδόν έξι ώρες αντί για δύο.
Μέχρι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές το Πακιστάν δεν έχει ανοίξει τον ουρανό του παρά μόνο για ελάχιστες διεθνείς πτήσεις, με τις πληροφορίες να θέλουν το κλείσιμο να διαρκεί τουλάχιστον τρεις μέρες ακόμα. Μέχρι την πλήρη ομαλοποίηση της κατάστασης οι αεροπορικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή και επηρεάζονται από τις τελευταίες πολιτικές εξελίξεις στη Νοτιοανατολική Ασία θα βάλουν βαθιά το χέρι στο τσέπη και να πληρώσουν πολλά εκατομμύρια δολάρια ούτως ώστε να διατηρήσουν, έστω και μετ’εμποδίων, «ζωντανό» το πτητικό τους έργο.