Δείτε ποιοι είναι οι… γίγαντες των αιθέρων, μάθετε πληροφορίες για αυτούς και μείνετε άναυδοι με τις διαστάσεις τους. 

Γράφει η Μάρθα Φραγκάκη

Η παρουσίαση του Stratolaunch, του αεροσκάφους με το μεγαλύτερο άνοιγμα φτερών στον κόσμο μας εντυπωσίασε.
Θεωρώντας, βέβαια, πως μόνο το άνοιγμα των φτερών δεν αρκεί για να θεωρηθεί ένα αεροσκάφος μεγάλο, καθώς το βάρος, το μήκος, αλλά και ο όγκος είναι παράμετροι που πρέπει να υπολογιστούν, σας παρουσιάζουμε 10 αεροσκάφη… γίγαντες, που χάρη στο μέγεθός τους, αλλά και στην τεχνολογία που ενσωματώνουν κλέβουν πραγματικά τις εντυπώσεις.

Stratolaunch
Βάρος: 226.796 κιλά | Μήκος: 73 μέτρα | Πτερύγια: 117 μέτρα


Ηταν ένα από τα όνειρα του Πολ Αλεν, συνιδρυτή της Microsoft, ο οποίος έφυγε από τη ζωή πριν προλάβει να το δει σε πτήση. Εξι μήνες μετά το θάνατο του, το StratoLaunch ολοκλήρωσε την πρώτη του πτήση. Mε άνοιγμα φτερών, μήκους 117 μέτρων, το Stratolaunch είναι το μεγαλύτερο αεροσκάφος στον κόσμο, με ιδιοσυγκρασιακό σχήμα. Εχει δύο ατράκτους και τεχνολογία από αεροσκάφη Boeing 747 και μοιάζει με ένα καταμαράν του ουρανού.

Hughes H-4 Hercules


Βάρος: 113.399 κιλά | Μήκος: 66,65 μέτρα | Πτερύγια: 97,54 μέτρα
Η πρώτη και τελευταία του πτήση είχε διάρκεια μόλις 26 δευτερόλεπτα, αυτό όμως αρκούσε για να θεωρηθεί το μεγαλύτερο αεροσκάφος που έχει πετάξει ποτέ. Ενα έργο του μεγιστάνα της αεροπλοΐας Howard Hughes, το οποίο απεικονίστηκε στην ταινία του 2004 «The Aviator». Αυτό το γιγαντιαίο ιπτάμενο σκάφος, κατασκευασμένο από ξύλο και εξοπλισμένο με οκτώ κινητήρες, σχεδιάστηκε κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και το μοναδικό πρωτότυπό του σώζεται στο Μουσείο Evergreen Aviation & Space στο McMinnville του Ορεγκον.

Antonov An-225 Mriya


Βάρος: 285.000 κιλά | Μήκος: 84 μέτρα | Πτερύγια: 88,4 μέτρα
Το Antonov An-225 ανήκει κυριολεκτικά σε δική του κατηγορία, κατέχοντας τον τίτλο του βαρύτερου αεροσκάφους που κατασκευάστηκε ποτέ. Στην πραγματικότητα, υπάρχει μόνο ένα An-225, καθώς όταν το δεύτερο ήταν στην διαδικασία κατασκευής, η Σοβιετική Ενωση, όπου γινόταν η κατασκευή, κατέρρευσε με αποτέλεσμα να μην ολοκληρωθεί ποτέ ο δεύτερος «γίγαντας». Πρόσφατα, φημολογήθηκε κινεζικό ενδιαφέρον για την ανάκαμψη του προγράμματος An-225, αλλά μάλλον ήταν απλώς «ράδιο αρβύλα».

Airbus A380-800
Bάρος: Περίπου 277.000 κιλά | Μήκος: 72,72 μέτρα | Πτερύγια: 79,75 μέτρα


To A380 δημιουργήθηκε ως απάντηση στην αυξανόμενη συμφόρηση των μεγάλων αεροδρομίων. Είναι σε θέση να μεταφέρει, θεωρητικά, έως και 850 επιβάτες, αν και οι περισσότεροι από τους φορείς εκμετάλλευσής του επέλεξαν μια λιγότερο πυκνή διάταξη επιβατών, 450 έως 550 ατόμων. Το εν λόγω αεροσκάφος είχε μεγάλη απήχηση στην Emirates, ωστόσο δεν κατάφερε να φτάσει τους αναμενόμενους αριθμούς πωλήσεων.

Boeing 747-8


Βάρος: 220.128 κιλά | Μήκος: 76,3 μέτρα | Πτερύγια: 68,4 μέτρα
Από την εμφάνισή του στις αρχές του 1970 και για περισσότερες από τρεις δεκαετίες, το Boeing 747 ήταν ο αδιαμφισβήτητος «βασιλιάς των ουρανών». Παρά το γεγονός ότι το Airbus A380 το ξεπέρασε σε χωρητικότητα επιβατών, η τελευταία… επανάσταση της οικογένειας Boeing 747, η 747-8, διατηρεί τη θέση της στα βιβλία ρεκόρ, και ως συνέπεια, το Boeing 747-8 συνεχίζει την πορεία του ως το μεγαλύτερο αεροσκάφος στον κόσμο που χρησιμοποιείται.

Antonov An-124


Βάρος: 175.000 κιλά | Μήκος: 68,96 μέτρα | Πτερύγια: 73,3 μέτρα
Αν και μικρότερο από τον κοντινό συγγενή του An-225, αυτό το αεροσκάφος της Antonov είναι το μεγαλύτερο στρατιωτικό αεροσκάφος μεταφοράς στον κόσμο και μέχρι την εμφάνιση του Boeing 747-8F ήταν και το βαρύτερο μαζικής παραγωγής αεροσκάφος. Το An-124 είναι στις υπηρεσίες της Ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά εξυπηρετεί και πολλούς cargo operators, οι οποίοι το χρησιμοποιούν για να μεταφέρουν ιδιαίτερα βαριά και υπερμεγέθη φορτία.

Lockheed C-5 Galaxy


Βάρος: 172.371 κιλά | Μήκος: 75,31 μέτρα | Πτερύγια: 67,89 μέτρα
Το C-5 Galaxy, που είναι ικανό να μεταφέρει επτά ελικόπτερα πυροβολικού Apache, υπήρξε ο στυλοβάτης της αμερικανικής στρατηγικής αεροπορικής διοίκησης για αρκετές δεκαετίες, υποστηρίζοντας τις στρατιωτικές δυνάμεις των Η.Π.Α. στο εξωτερικό.

Tupolev Tu-160


Βάρος: 110.000 κιλά | Μήκος: 54,10 μέτρα | Πτερύγια: 55,70 μέτρα
Αυτός ο στρατηγικός βομβαρδιστής της Ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας, μπορεί να καυχηθεί για τους πολλούς υπερθετικούς τίτλους που κατέχει, όπως το μεγαλύτερο πολεμικό αεροσκάφος και το μεγαλύτερο υπερηχητικό αεροσκάφος. Παρόλο που ξεκίνησε το 1981, το Tu-160 «παινεύεται» για την εκσυγχρονισμένη έκδοσή του, Tu-160M2, που κυκλοφόρησε στα τέλη του 2017.

HAV Airlander 10


Βάρος: 20.000 κιλά | Μήκος: 92 μέτρα | Πτερύγια: 43,5 μέτρα
Το υβριδικό αερόπλοιο, Airlander 10, έχει αξίωση για τον τίτλο της μεγαλύτερης πτήσης του κόσμου. Αρχικά ήταν σχεδιασμένο για τον αμερικανικό στρατό, όταν όμως το πρόγραμμα αυτό ματαιώθηκε, ο κατασκευαστής του, η βρετανική εταιρεία Hybrid Air Vehicles (H.A.V.), συνέχισε την ανάπτυξή του. Ωστόσο, η επιστροφή του αεροσκάφους σε χρήση ενδέχεται να αργήσει λίγο, καθώς το Airlander 10 συνεχίζει να… δοκιμάζεται από μερικά ατυχή περιστατικά, όπως μια συντριβή στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Mil Mi-26


Βάρος: 28.200 κιλά | Μήκος: 40 μέτρα (με περιστροφή στροφείου) | Πτερύγια: 32 μέτρα
Το Mil Mi-26 ίσως να μην είναι το μεγαλύτερο ελικόπτερο που κατασκευάστηκε ποτέ, αλλά είναι το μεγαλύτερο που έχει περάσει σε σειριακή παραγωγή και εξακολουθεί να πετάει έως σήμερα. Είναι ικανό να μεταφέρει 90 στρατιώτες ή 20 τόνους φορτίου και έχει χρησιμοποιηθεί σε αποστολές τόσο διαφορετικές που κανένα άλλο ελικόπτερο δεν θα ήταν σε θέση να ολοκληρώσει.