Προ των πυλών της έναρξης των εργασιών πενταετούς διάρκειας, κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης φαίνεται να βρίσκεται η ανάδοχος εταιρεία, μετά και τη ρύθμιση για την είσπραξη τελών από τον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Κρήτης, που περιέχεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας.

Πρόκειται για το άρθρο 29, με το οποίο καθίσταται αναγκαία η ρύθμιση θεμάτων σχετικών με τη χρέωση, είσπραξη και τον έλεγχο των τελών εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίων του άρθρου 40 του ν. 2065/1992, αναφορικά με τον υφιστάμενο αερολιμένα Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης» και τον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης.

Έκδοση ΚΥΑ

Λόγω της τεχνικής φύσης των θεμάτων αυτών, όπως αναφέρεται, παρέχεται εξουσιοδότηση για την έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα ρυθμίζει κάθε αναγκαία λεπτομέρεια ως προς την ανωτέρω διαδικασία χρέωσης, είσπραξης και ελέγχου των επιβαλλόμενων τελών εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίων.

Όπως έχει γράψει η «Ν», οι πρόδρομες εργασίες στην έκταση όπου θα κατασκευαστεί το αεροδρόμιο από την ΤΕΡΝΑ έχουν ήδη ξεκινήσει και περιλαμβάνουν τον καθαρισμό του ακινήτου, αρχαιολογικές έρευνες, αλλά και ενδελεχή έλεγχο για τυχόν ξεχασμένες βόμβες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Με βάση τη σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογράψει η εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε. Παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο, από την επίσημη έναρξη των εργασιών η ΤΕΡΝΑ (που έχει αναλάβει το έργο προϋπολογισμού 480 εκατ. ευρώ) έχει πέντε χρόνια για την παράδοσή του.

Ο Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε., όπως ονομάζεται το νέο αεροδρόμιο, πρόκειται να αντικαταστήσει το υπάρχον αεροδρόμιο στο Ηράκλειο, το «Νίκος Καζαντζάκης», το οποίο έχει ξεπεράσει τη χωρητικότητά του.

Το «Νίκος Καζαντζάκης» είναι το 2ο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ελλάδας, με μερίδιο επιβατών 13%, ενώ το αεροδρόμιο των Χανίων είναι στην 5η – 6η θέση, με μερίδιο επιβατών 9%.

Διεθνείς πτήσεις

Το νέο αεροδρόμιο, το οποίο θα στηρίζεται περισσότερο στις διεθνείς πτήσεις, προβλέπεται να κατασκευαστεί με ένα σύνολο τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών, προκειμένου να ικανοποιεί τις παρούσες και μελλοντικές ανάγκες καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης.

Η εταιρεία που θα λειτουργεί και εκμεταλλεύεται το αεροδρόμιο, η Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, αποτελείται από την ΤΕΡΝΑ, η οποία θα ελέγχει το 32,46%, την ινδική GMR Airports Limited, με 21,64%, και το ελληνικό Δημόσιο, με 45,9%. Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου θα ανέλθει σε 180 εκατ. ευρώ έναντι 220 εκατ. ευρώ που προβλεπόταν, κατά μέγιστο ποσό, στη διακήρυξη του διαγωνισμού, καταβλητέα εντός 360 ημερών από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης.

Η σύμβαση προβλέπει έξι τμηματικές προθεσμίες για την ολοκλήρωση του έργου και στην ουσία οι εργασίες πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί σε 54 μήνες, καθώς το τελευταίο εξάμηνο είναι η περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας του αεροδρομίου. Εντός της ίδιας πενταετίας, η εταιρεία παραχώρησης πρέπει να έχει ικανοποιήσει όλες τις προϋποθέσεις για την πιστοποίηση του αεροδρομίου και την έκδοση της απαιτούμενης άδειας λειτουργίας.

Τι προβλέπεται

Σύμφωνα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, πρόκειται να δημιουργηθεί ένας διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης με παράλληλο τροχόδρομο, μήκους 3.200 μ. κατηγορίας κατά ICAO 4E, 8 συνδετήριοι τροχόδρομοι του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο, 2 συνδετήριοι τροχόδρομοι με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου, χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (APRON) συνολικής επιφάνειας 400 στρ., 27 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, 1 Τερματικό Κτήριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000 τ.μ., εκ των οποίων τα 13.000 τ.μ. χώροι εμπορικών χρήσεων και 1.100 τ.μ. μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι, 11 κτήρια/εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου:

Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρηση Αεροδρομίου, Εγκατάσταση Εταιρειών Επίγειας Εξυπηρέτησης, Κέντρο Ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου, δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών πλήρης διοχέτευσης των αστικών αποβλήτων γειτονικών οικισμών στην Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού του Αεροδρομίου, χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (ΙΧ, Ταξί, Αστικά-Εμπορικά Λεωφορεία), χώρος Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400 στρ.

Στο υπουργείο Υποδομών είχαν ανακοινώσει όταν κυρώθηκε η σύμβαση παραχώρησης από τη Βουλή πως με την έναρξη του έργου δημιουργούνται 1.500 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις.

Επικαλούνταν, επίσης, πρόσφατη έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG), σύμφωνα με την οποία «το Αεροδρόμιο Καστελίου θα δημιουργήσει περίπου 7.000-7.500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του Αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών κ.ά.)».

Οδικές προσβάσεις

Εκτός από την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, στο αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης περιλαμβάνεται και «η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του Νέου Αεροδρομίου Καστελίου με τον βόρειο και νότιο οδικό άξονα της Κρήτης, δηλαδή του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χιλιομέτρων περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του αεροδρομίου με τον βόρειο οδικό άξονα της Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου.

Για τη σύνδεση με τον νότιο οδικό άξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χιλιομέτρων περίπου, διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο – Αρκαλοχώρι – Βιάννος.

www.naftemporiki.gr