Ο Δημήτριος Κόλιας, αντιπρόεδρος και νόμιμος εκπρόσωπος του ιδρύματος  «ΙΚΑΡΟΣ» ανακοίνωσε μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ-ΜΠΕ, “Πρακτορείο 104,9 FM” τον σχεδιασμό του κοινωφελούς ιδρύματος “ΙΚΑΡΟΣ” για τη δημιουργία μιας – σπάνιας σε παγκόσμιο επίπεδο – αεροπορικής Μοίρας, που θα διαθέτει «vintage αεροπλάνα της Πολεμικής Αεροπορίας», μιας μονάδας με αεροσκάφη, που έχουν πολεμήσει στους ουρανούς της Ευρώπης δεκαετίες πριν και χαρακτηρίζονται από σπανιότητα, όχι μόνο για τα δεδομένα της Ελλάδας, αλλά και για το παγκόσμιο κοινό.

Την πρωτοβουλία ανακοίνωσε ο κ. Κόλιας, λίγες ημέρες μετά την επιτυχή πρώτη πτήση του πλήρως ανακατασκευασμένου ελληνικού μαχητικού Spitfire MJ755, σε μια συνέντευξή του στο “Πρακτορείο FM”.

Ο αντιπρόεδρος του «ΙΚΑΡΟΣ» δήλωσε εξόχως ενθουσιασμένος με το επιτυχές αποτέλεσμα της πολυετούς προσπάθειας ανακατασκευής του αεροσκάφους-θρύλου και τόνισε πως πλέον και από σήμερα το συγκεκριμένο κοινωφελές Ίδρυμα στοχεύει να κινηθεί σε ένα άλλο επίπεδο, που θα συναρπάσει το ελληνικό και το διεθνές κοινό:

«Στη σκέψη μας – και στην πρόταση που ετοιμάζουμε προς την Πολεμική Αεροπορία – έχουμε να δημιουργηθεί μια Μονάδα Ιστορικών Αεροσκαφών, μια μοίρα vintage αεροπλάνων της Πολεμικής Αεροπορίας, που δεν θα εντάσσεται κάτω από Πολεμικό Μουσείο, θα είναι μια Μοίρα πολεμικών αεροσκαφών που θα πετάνε, με πολεμικά νούμερα. Στη Μοίρα αυτή θα είναι το Dacota DC-3, το Harvard, το Hellfire (σ.σ επίσης μετά από ανακατασκευή και επαναφορά τους σε πτητική κατάσταση) και το Spitfire MJ755″.

Για αυτή τη Μοίρα, την ειδική Μονάδα Ιστορικών Αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ), θα υπάρχει πλήρες πλάνο χρηματοδότησης.

SPITFIRE MJ755

«Σκοπεύουμε επίσης, να χρηματοδοτήσουμε σε μόνιμο πλαίσιο, και το maintenance (τη συντήρησή τους), ακόμη και τους πιλότους, συμπεριλαμβανομένης και της εκπαίδευσής των. Άλλωστε και το αεροσκάφος Harvard, το οποίο θέλουμε να φτιάξουμε, είναι το διθέσιο αεροπλάνο, το οποίο χρησιμοποιούσαν για να εκπαιδεύουν τους πιλότους για το Helldiver και το Spitfire.

Αυτό είναι που θέλουμε, η συλλογιστική μας είναι να το κάνουμε εκπαιδευτικό αεροσκάφος, που θα «βγάζει» και τους πιλότους για τα άλλα αεροπλάνα» εξήγησε ο κ. Κόλιας, που με αυτό τον τρόπο αποκάλυψε πως υπάρχει η πρόθεση να στηθεί με ολοκληρωμένο τρόπο αυτό που κοινό και στελέχη της ελληνικής ΠΑ ονειρεύονται εδώ και δεκαετίες.

«Συνεπώς, με τον συγκεκριμένο σχεδιασμό, έχουμε έτσι το εκπαιδευτικό αεροπλάνο, έχουμε το επιβατικό αεροπλάνο, έχουμε και τα δύο μαχητικά αεροπλάνα, τι άλλο θέλουμε! Θα είμαστε μια από τις λίγες χώρες που θα έχουν όλα αυτά» περιέγραψε, μη κρύβοντας τον ενθουσιασμό του, ο κ. Κόλιας.

«Το όνειρο (σ.σ της ανακατασκευής των συγκεκριμένων vintage αεροσκαφών της ελληνικής ΠΑ και της δημιουργίας Μονάδας Ιστορικών Αεροσκαφών) έχει ξεκινήσει ήδη. Δεν μας σταματάει τίποτα!» ήταν ο τρόπος με τον οποίο ο κ. Κόλιας απάντησε, όταν ερωτήθηκε για την πολυπλοκότητα που ενέχει ένα τέτοιο, παγκόσμιας εμβέλειας, εγχείρημα.

Spitfire MJ755

Ο αντιπρόεδρος, του σχετικά νέου κοινωφελούς ιδρύματος, περιέγραψε τον πλήρη σχεδιασμό και για τις υπόλοιπες επιχειρησιακές ανάγκες, που θα προκύψουν από τη δημιουργία μιας τέτοιας Μοίρας (σ.σ παγκοσμίως τέτοια αεροσκάφη πραγματοποιούν πτήσεις που ονομάζονται Heritage Flights, ήτοι “Πτήσεις Κληρονομιάς”), προσθέτοντας:

«Την ίδια ώρα, το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» θα χρηματοδοτήσουμε τη συντήρησή των αεροσκαφών αυτών, την εκπαίδευση των πιλότων, θα χρηματοδοτήσουμε ακόμη και Άγγλους πιλότους αν χρειαστεί, ώστε αυτό το όνειρο (σ.σ της δημιουργίας Μονάδα Ιστορικών Αεροσκαφών της ΠΑ) να γίνει πραγματικότητα» τόνισε ο κ. Κόλιας.

Αποκάλυψε δε πως η προσπάθεια έχει ήδη ξεπεράσει τα σύνορα της Ελλάδας. Τους τελευταίους μήνες, το “ΙΚΑΡΟΣ” έχουν προσεγγίσει «Πολεμικές Αεροπορίες και άλλων κρατών, αεροπορίες που επιθυμούν να τους βοηθήσουμε να ανακατασκευάσουν δικά τους αεροσκάφη τα οποία βρίσκονται στα πολεμικά τους μουσεία, καθηλωμένα» δήλωσε.

Ξεκαθάρισε όμως, πως στο επίκεντρο των προσπαθειών βρίσκεται η Ελλάδα: «για εμάς πρωταρχικός σκοπός είναι η Ελλάδα και είναι εδώ, στη χώρα μας, που έχουμε εστιάσει, και ο Peter Livanos και εγώ, αλλά και το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ», το οποίο με τα φτερά του θα σκεπάσει το αεροπορικό αυτό ιδεώδες το οποίο θέλουμε να προχωρήσει» δήλωσε.

Spitfire MJ755

Το ίδρυμα ΙΚΑΡΟΣ

«Το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» είναι μια ιδέα που γεννήθηκε πριν από μερικά χρόνια, όταν μαζί με τον ιδρυτή του, τον Peter Livanos, επισκεφτήκαμε το Τατόι στις εγκαταστάσεις του οποίου είδαμε ένα ιστορικό αεροσκάφος, το Spitfire. Εκεί αντιληφθήκαμε πως, αν και το ελληνικό κράτος το διατηρούσε, δεν υπήρχε η τεχνογνωσία ώστε το συγκεκριμένο αεροσκάφος να πετάξει ξανά. Εκεί, στο Πολεμικό Μουσείο, όλοι προσπαθούσαν να βάλουν ένα λιθαράκι ώστε να «ζωντανέψει», αλλά η αλήθεια είναι πως η τεχνογνωσία, και σε τέτοια αντικείμενα, κερδίζεται με τα χρόνια και για τα ιστορικά αυτά αεροπλάνα υπάρχει μόνο στην Αγγλία» είναι ο τρόπος με τον οποίο ο κ. Κόλιας μεταφέρει την αφετηρία της προσπάθειας.

«Μόνο εκεί, στο Ηνωμένο Βασίλειο υπάρχει η τεχνογνωσία, ώστε να δώσει ζωή σε αυτά τα αεροπλάνα και έτσι ο κ. Livanos δημιούργησε το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» και μετά από ένα χρονικό διάστημα μπορέσαμε και πήραμε στα χέρια μας το συγκεκριμένο αεροπλάνο, το πήγαμε στην Αγγλία, πάντα με τη βοήθεια της ΠΑ και των εκάστοτε Α/ΓΕΑ,» εξηγεί.

Ο κ. Κόλιας αποκαλύπτει και τις στιγμές που γέννησαν την ιδέα της Μονάδας Ιστορικών Αεροσκαφών: «Το Ίδρυμα ΙΚΑΡΟΣ έχει δει πως μέσα στο υπόστεγο στο Τατόι υπάρχει το αεροσκάφος Harvard, όπως και ένα Helldiver, τύπος δε εκ του οποίου υπάρχει μόνο ένα αεροσκάφος παγκοσμίως που πετά αυτή τη στιγμή και έχουμε ένα πολύ μεγάλο όνειρο για αυτά τα αεροσκάφη. Θέλουμε λοιπόν η Ελλάδα να έχει δύο, τρία και τέσσερα αεροσκάφη λειτουργικά και στον αέρα, μαζί με το Dacota DC-3 που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη».