Σε κατάσταση αναβρασμού βρίσκεται ο γερμανικός αερομεταφορέας της Lufthansa, ο οποίος διαπραγματεύεται εντατικά με το Βερολίνο για να εξασφαλίσει οικονομική στήριξη υπό όρους και ένας από αυτούς πιθανώς να είναι η απόκτηση μεριδίου σε αυτήν.

Παράλληλα, εξετάζει το ενδεχόμενο να ζητήσει προστασία από τη Δικαιοσύνη έναντι των πιστωτών της. Είναι η ύστατη λύση, εάν τελικά οι δύο πλευρές δεν κατορθώσουν να έλθουν σε συμφωνία, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, που επικαλούνται τα ειδησεογραφικά πρακτορεία Reuters και Bloomberg. Η προστασία από τις πιστώτριες τράπεζες, την οποία εξαρχής είχε κατά νουν ο αερομεταφορέας όταν τα πράγματα με την πανδημία επιδεινώθηκαν, θα τον βοηθήσει για τρεις μήνες. Στο μεσοδιάστημα αυτό, θα έχει τον απαιτούμενο χρόνο ώστε να καταρτίσει σχέδιο εξυγίανσης των δραστηριοτήτων του.

Το πρόγραμμα οικονομικής στήριξης από το Βερολίνο, που αναμένεται να αποφασιστεί τις επόμενες ημέρες, πιθανώς να ξεπεράσει τα 8 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ προβλέπει και συγκεκριμένους όρους, όπως προσέθεσαν οι καλά πληροφορημένες πηγές – θα πρόκειται, δηλαδή, για ενίσχυση διπλάσια της χρηματιστηριακής αξίας της αεροπορικής.

Μία επιλογή θα ήταν να συμμετέχει το δημόσιο στη διοίκηση της Lufthansa με ορισμένα μέλη στο Δ.Σ., καθώς και να διατηρεί το δικαίωμα να θέτει βέτο στη λήψη στρατηγικής σημασίας αποφάσεων. Η Lufthansa έχει προσεγγίσει και την αυστριακή, την ελβετική και τη βελγική κυβέρνηση για ανάλογη βοήθεια, διότι στις χώρες αυτές διατηρεί θυγατρικές. Ο διευθύνων σύμβουλός της είχε προειδοποιήσει πρόσφατα ότι, εάν δεν ληφθεί τάχιστα απόφαση, η Lufthansa τις προσεχείς εβδομάδες θα αντιμετωπίσει έλλειψη ρευστού.

Ο κλάδος των αεροπορικών μεταφορών συνολικά στην Ευρώπη και στον κόσμο έχει πληγεί δραματικά λόγω της πανδημίας, η οποία καθήλωσε αεροσκάφη, έκλεισε τα σύνορα και ελαχιστοποίησε τις από αέρος μετακινήσεις, με αποτέλεσμα πολλές εταιρείες να βρίσκονται σε δεινή οικονομική κατάσταση και να ζητούν στήριξη από τις αντίστοιχες κυβερνήσεις. Την Παρασκευή, η γαλλική και η ολλανδική κυβέρνηση δεσμεύθηκαν να στηρίξουν με 11 δισεκατομμύρια ευρώ την Air France – KLM.

Η γερμανική πολιτική ηγεσία έχει δεσμευθεί να μην αφήσει τον αερομεταφορέα της Lufthansa να χρεοκοπήσει, αλλά η πιθανή προσφυγή του στη Δικαιοσύνη για να θωρακιστεί από τις απαιτήσεις των πιστωτών του μάς θυμίζει την κατάσταση προ δεκαετίας, όταν ξέσπασε η χρηματοπιστωτική κρίση. Από την πλευρά της, η διοίκηση της Lufthansa ανησυχεί μήπως όσα σήμερα προτείνει σε αντάλλαγμα της αρωγής της η κυβέρνηση, περιστείλουν την ικανότητά της να ανταγωνίζεται στην Ευρώπη την εταιρεία φθηνών ναύλων Ryanair και στη διεθνή αγορά τους αμερικανικούς και ασιατικούς αερομεταφορές, που δεν είχαν μεγάλα χρέη όταν ξέσπασε η κρίση. Σύμφωνα με υπολογισμούς, υπό τις παρούσες συνθήκες, η γερμανική αεροπορική εταιρεία χάνει 1 εκατομμύριο ευρώ την ώρα.

Το Βερολίνο, το οποίο συζητεί εβδομάδες το θέμα της Lufthansa, επιθυμεί συναίνεση. O Πέτερ Αλτμάιερ, υπουργός Οικονομίας της κυβέρνησης συνασπισμού της Αγκελα Μέρκελ, λέει πως εταιρείες σαν τη Lufthansa «θα πρέπει να έχουν την ευκαιρία να ξανασταθούν στα πόδια τους και να εμφανίσουν κέρδη». Το κόμμα της καγκελαρίου τάσσεται υπέρ μιας σιωπηρής συμμετοχής του δημοσίου κάτω του 25% στη Lufthansa κι ενός πακέτου δανείων για να ξεπεράσει την κρίση, αποφεύγοντας να δοθεί έντονα πολιτικός χαρακτήρα στη διάσωσή της. Εντούτοις, οι Σοσιαλδημοκράτες της κυβέρνησης απαιτούν αυστηρό έλεγχο στην καθημερινή λειτουργία της, δικαίωμα βέτο στη λήψη αποφάσεων και εκπροσώπηση στο Δ.Σ. με αντάλλαγμα τα μέτρα διάσωσης.

Τέλος, σημειώνεται πως οι αρμόδιοι εκπρόσωποι της κυβέρνησης είχαν φθάσει κοντά στη σύναψη συμφωνίας με τη Lufthansa στις αρχές της εβδομάδας, αλλά οι συζητήσεις για το μερίδιο του δημοσίου και τα όρια του πολιτικού ελέγχου συνεχίζονται.